Kumppanuuksilla kasvuun : tapaustutkimus tapahtuma-alan hotellikumppanuuksien kehittämisestä
Järvinen, Samuli (2021)
Järvinen, Samuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178940
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä kumppanuutta tutkittiin liiketoiminnallisena mallina, osana kumppanuus- ja verkostoitumisilmiöitä. Kehittämistyön tarkoitus oli kehittää opinnäytetyön toimeksiantajan, tapahtuma-alalla toimivan UNIQ – Entertainment Agencyn, kykyä vastata entistä paremmin kumppanuuden toimintamalleihin hotelliketjujen ja -yksiköiden odotusten ja tarpeiden lähtökohdista.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli löytää hotellien tärkeinä näkemät toimivan kumppanuuden tekijät. Kehittämistehtävää varten oli olennaista selvittää, miten hotelliketjuissa ja -yksiköissä koetaan kumppanuudet, mitkä nähdään tärkeimpinä niihin johtavina syinä, mitä hyötyjä niillä tavoitellaan, mitkä nähdään kumppanuuden riskitekijöinä sekä mitkä tekijät nähdään tärkeimpinä kumppanuuden toimivuuden ja kumppanuudessa onnistumisen kannalta.
Tietoperusta rakennettiin opinnäytetyön tarkoituksen ja tavoitteen lähtökohdista käsittelemään liiketoiminnallisia kumppanuuksia, verkostoitumista ilmiönä, syitä kumppanuuksiin, kumppanuuksilla saavutettavia hyötyjä, kumppanuuksien sisältämiä riskejä sekä toimivan ja menestyvän kumppanuuden tekijöitä. Tietoperustassa syvennyttiin myös strategiaan kumppanuuksia ja verkostoitumista ohjaavana tekijänä sekä kumppanuuden rakentamisen eri vaiheisiin.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Kehittämistutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus ja aineiston keruun menetelmänä teemahaastattelua. Kerätyn aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, ja analysointi perustui induktiiviseen päättelyyn. Haastattelutulosten analysoinnin perusteella tehtyihin johtopäätelmiin syntyi toimivan kumppanuuden rakentamisessa huomioitavat tärkeimmät tekijät teemoittain luokiteltuina.
Kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä pystytään käyttämään hyödyksi toimeksiantajan ja hotellikumppanien yhteisissä projekteissa. Kehittämistutkimuksen tulosten nähdään olevan hyödyksi myös itse hotelliketjuille ja -yksiköille sekä muille hotellien kanssa kumppanuuksia suunnitteleville ja toteuttaville yrityksille ja yhteisöille.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli löytää hotellien tärkeinä näkemät toimivan kumppanuuden tekijät. Kehittämistehtävää varten oli olennaista selvittää, miten hotelliketjuissa ja -yksiköissä koetaan kumppanuudet, mitkä nähdään tärkeimpinä niihin johtavina syinä, mitä hyötyjä niillä tavoitellaan, mitkä nähdään kumppanuuden riskitekijöinä sekä mitkä tekijät nähdään tärkeimpinä kumppanuuden toimivuuden ja kumppanuudessa onnistumisen kannalta.
Tietoperusta rakennettiin opinnäytetyön tarkoituksen ja tavoitteen lähtökohdista käsittelemään liiketoiminnallisia kumppanuuksia, verkostoitumista ilmiönä, syitä kumppanuuksiin, kumppanuuksilla saavutettavia hyötyjä, kumppanuuksien sisältämiä riskejä sekä toimivan ja menestyvän kumppanuuden tekijöitä. Tietoperustassa syvennyttiin myös strategiaan kumppanuuksia ja verkostoitumista ohjaavana tekijänä sekä kumppanuuden rakentamisen eri vaiheisiin.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Kehittämistutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus ja aineiston keruun menetelmänä teemahaastattelua. Kerätyn aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, ja analysointi perustui induktiiviseen päättelyyn. Haastattelutulosten analysoinnin perusteella tehtyihin johtopäätelmiin syntyi toimivan kumppanuuden rakentamisessa huomioitavat tärkeimmät tekijät teemoittain luokiteltuina.
Kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä pystytään käyttämään hyödyksi toimeksiantajan ja hotellikumppanien yhteisissä projekteissa. Kehittämistutkimuksen tulosten nähdään olevan hyödyksi myös itse hotelliketjuille ja -yksiköille sekä muille hotellien kanssa kumppanuuksia suunnitteleville ja toteuttaville yrityksille ja yhteisöille.