Kulttuurit kolahtavat : kommunikaation haasteita sosiaali- ja terveysalojen monikulttuurisessa asiakastyössä
Suomalainen, Valendis (2021)
Suomalainen, Valendis
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178922
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kulttuurieroihin pohjautuvia kommunikaation haasteita sosiaali- ja terveysalojen työntekijät kohtaavat käytännön asiakastyössä. Haasteiden ohella tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan keinoja, joilla näitä ongelmia voidaan ennaltaehkäistä ja ratkaista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena strukturoidun teemahaastattelun keinoin.
Haastatteluaineistosta ilmeni, että monikulttuurisessa sosiaali- ja terveysalojen työssä on tunnistettavissa muun muassa ennakkoasenteisiin, kielitaitoon, tiedon puutteeseen, tabuihin sekä kulttuurisidonnaisiin tapoihin liittyviä haasteita ja väärinymmärryksen paikkoja. Haasteiden katsottiin voivan olla lähtöisin niin asiakkaan kuin työntekijänkin ajatusmaailmasta tai toiminnasta. Haasteiden ennaltaehkäisyssä ja konfliktien ratkaisussa tärkeiksi nostettiin työntekijän tiedon lisääminen, dialogisuus asiakkaan kohtaamisessa sekä oman ajattelun ja toiminnan reflektointi.
Työntekijän osaamisen ja asenteen merkitys monikulttuuristen kohtaamisten onnistumisessa on suuri. Sosiaali- ja terveysalojen oppilaitosten ja työnantajien tulisi kiinnittää huomiota tarjotun monikulttuurisuusosaamisen määrään ja laatuun tukeakseen työntekijöiden osaamista. Työyhteisöissä riittävillä resursseilla ja työhyvinvointia tukemalla on mahdollista osaltaan myös tukea työntekijöiden edellytyksiä kiireettömään, dialogiseen kanssakäymiseen.
Haastatteluaineistosta ilmeni, että monikulttuurisessa sosiaali- ja terveysalojen työssä on tunnistettavissa muun muassa ennakkoasenteisiin, kielitaitoon, tiedon puutteeseen, tabuihin sekä kulttuurisidonnaisiin tapoihin liittyviä haasteita ja väärinymmärryksen paikkoja. Haasteiden katsottiin voivan olla lähtöisin niin asiakkaan kuin työntekijänkin ajatusmaailmasta tai toiminnasta. Haasteiden ennaltaehkäisyssä ja konfliktien ratkaisussa tärkeiksi nostettiin työntekijän tiedon lisääminen, dialogisuus asiakkaan kohtaamisessa sekä oman ajattelun ja toiminnan reflektointi.
Työntekijän osaamisen ja asenteen merkitys monikulttuuristen kohtaamisten onnistumisessa on suuri. Sosiaali- ja terveysalojen oppilaitosten ja työnantajien tulisi kiinnittää huomiota tarjotun monikulttuurisuusosaamisen määrään ja laatuun tukeakseen työntekijöiden osaamista. Työyhteisöissä riittävillä resursseilla ja työhyvinvointia tukemalla on mahdollista osaltaan myös tukea työntekijöiden edellytyksiä kiireettömään, dialogiseen kanssakäymiseen.