Yhtenäinen hyvän hoidon laatutaso RAFAELA hoitoisuuden tueksi Kanta-Hämeen keskussairaalan osastotoiminnoissa
Fonsell, Nina; Fonsell (2021)
Fonsell, Nina
Fonsell
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Kanta-Hämeen keskussairaalan osastotoimintojen yksiköissä potilaiden hyvän hoidon laatutasoa RAFAELA®-järjestelmän OPCq-hoitoisuusmittarin kuudella hoitotyön osa-alueella hoitotyöntekijöiden näkökulmasta ja potilaita edustavan asiakasraadin kokemuksen mukaan. Tavoitteena oli luoda selkeä ja toimintaa ohjaava Yhtenäinen hyvän hoidon laatutaso, jota tarvitaan määriteltäessä optimaalisen hoitoisuuden tasoa PAONCIL-mittarilla.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena, jonka toteuttamisessa näkyi osallistavan johtamisen piirteitä. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, joka muodostui sekä tutkimuksellisesta osasta että toiminnallisesta kehittämisosasta. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla osastotoimintojen hoitotyöntekijöistä koostuvia ryhmiä sekä asiakasraadin jäsenten muodostavaa ryhmää. Haastattelujen teemat pohjautuivat RAFAELA®-järjestelmän OPCq-hoitoisuusmittarin kuuteen osa-alueeseen. Aineisto analysoitiin käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin laadittua Yhtenäinen hyvän hoidon laatutaso OPCq-hoitoisuusmittarin osa-alueiden mukaan. Hyvän hoidon laatutasoon vaikuttavat useat tekijät, mutta erityisesti korostuvat vuorovaikutus ja kohtaaminen potilaan kanssa. Hoidon laadun kehittämiseksi tulisi panostaa hoitotyön kirjaamiseen ja yhtenäisiin ohjeisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena, jonka toteuttamisessa näkyi osallistavan johtamisen piirteitä. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, joka muodostui sekä tutkimuksellisesta osasta että toiminnallisesta kehittämisosasta. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla osastotoimintojen hoitotyöntekijöistä koostuvia ryhmiä sekä asiakasraadin jäsenten muodostavaa ryhmää. Haastattelujen teemat pohjautuivat RAFAELA®-järjestelmän OPCq-hoitoisuusmittarin kuuteen osa-alueeseen. Aineisto analysoitiin käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin laadittua Yhtenäinen hyvän hoidon laatutaso OPCq-hoitoisuusmittarin osa-alueiden mukaan. Hyvän hoidon laatutasoon vaikuttavat useat tekijät, mutta erityisesti korostuvat vuorovaikutus ja kohtaaminen potilaan kanssa. Hoidon laadun kehittämiseksi tulisi panostaa hoitotyön kirjaamiseen ja yhtenäisiin ohjeisiin.