Brändiopas : Sisustussuunnitteluyrityksen brändäys kuluttajamarkkinoille
Juka, Nina (2021)
Juka, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128389
Tiivistelmä
Vahva brändäys tulee olemaan tulevaisuudessa entistä suuremmassa roolissa, sillä se luo
erottuvuutta muuten samanlaisten tuotteiden ja palvelujen välille. Suomesta löytyy valtavasti sisustussuunnitteluyrityksiä ja tästä yritysten massasta erottuminen on haastavaa. Tällä hetkellä etenkään kuluttajamarkkinoilla ei ole sisustussuunnittelubrändejä. Rakentamalla itsestään vahvan brändin voisi yritys saada itselleen huomattavaa kilpailuetua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka sisustussuunnitteluyrityksestä rakennetaan brändi kuluttajamarkkinoille ja kuinka yrityksen nimi, logo ja värit tukevat parhaalla mahdollisella tavalla brändin rakentamista. Työssä haluttiin saada selville ne elementit, joista hyvä brändi koostuu, kuinka brändi rakennetaan, millaisia ovat tutkitusti toimivat brändin nimet, logot ja värit ja etenkin, kuinka näitä elementtejä voidaan hyödyntää sisustussuunnittelubrändin rakennuksessa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineistona käytettiin brändäyksen teoriasta ja brändin visuaalisesta ilmeestä kertovaa kirjallisuutta, verkkolähteitä ja tutkimuksia. Aineistoa analysoitiin deduktiivisen päättelyn keinoin. Opinnäytetyö aloitettiin keräämällä aineistoa useasta kirjallisuus- ja verkkolähteestä. Brändin käsitteeseen ja tunnusmerkkeihin tutustumisen jälkeen todettiin, ettei Suomessa ole tällä hetkellä kuluttajamarkkinoilla yhtäkään sisustussuunnittelubrändiä. Tämä vahvisti ajatusta siitä, että aihetta oli syytä tutkia tarkemmin. Aineistosta löytyi neljä pääteemaa, joita työssä tarkasteltiin lähemmin. Nämä teemat olivat tavoitemielikuva, brändin rakentamisen vaiheet, asiakaskokemus ja brändipääoma. Näihin teemoihin tutustumisen jälkeen tietoa sovellettiin sisustussuunnitteluyrityksen brändäykseen.
Tutkimuksen tuloksena koostettiin brändiopas sisustussuunnitteluyrityksille. Oppaassa esitellään brändin tunnettuuden tasot, brändin kehityksen vaiheet ja peruselementit, tavoitemielikuvan, visuaalisen identiteetin, brändin rakentamisen vaiheet ja brändipääoman sisustussuunnitteluyrityksen näkökulmasta. Oppaaseen on tiivistetty tarvittava tieto ja kehitetty havainnollistavia esimerkkejä ja kysymyksiä.
erottuvuutta muuten samanlaisten tuotteiden ja palvelujen välille. Suomesta löytyy valtavasti sisustussuunnitteluyrityksiä ja tästä yritysten massasta erottuminen on haastavaa. Tällä hetkellä etenkään kuluttajamarkkinoilla ei ole sisustussuunnittelubrändejä. Rakentamalla itsestään vahvan brändin voisi yritys saada itselleen huomattavaa kilpailuetua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka sisustussuunnitteluyrityksestä rakennetaan brändi kuluttajamarkkinoille ja kuinka yrityksen nimi, logo ja värit tukevat parhaalla mahdollisella tavalla brändin rakentamista. Työssä haluttiin saada selville ne elementit, joista hyvä brändi koostuu, kuinka brändi rakennetaan, millaisia ovat tutkitusti toimivat brändin nimet, logot ja värit ja etenkin, kuinka näitä elementtejä voidaan hyödyntää sisustussuunnittelubrändin rakennuksessa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineistona käytettiin brändäyksen teoriasta ja brändin visuaalisesta ilmeestä kertovaa kirjallisuutta, verkkolähteitä ja tutkimuksia. Aineistoa analysoitiin deduktiivisen päättelyn keinoin. Opinnäytetyö aloitettiin keräämällä aineistoa useasta kirjallisuus- ja verkkolähteestä. Brändin käsitteeseen ja tunnusmerkkeihin tutustumisen jälkeen todettiin, ettei Suomessa ole tällä hetkellä kuluttajamarkkinoilla yhtäkään sisustussuunnittelubrändiä. Tämä vahvisti ajatusta siitä, että aihetta oli syytä tutkia tarkemmin. Aineistosta löytyi neljä pääteemaa, joita työssä tarkasteltiin lähemmin. Nämä teemat olivat tavoitemielikuva, brändin rakentamisen vaiheet, asiakaskokemus ja brändipääoma. Näihin teemoihin tutustumisen jälkeen tietoa sovellettiin sisustussuunnitteluyrityksen brändäykseen.
Tutkimuksen tuloksena koostettiin brändiopas sisustussuunnitteluyrityksille. Oppaassa esitellään brändin tunnettuuden tasot, brändin kehityksen vaiheet ja peruselementit, tavoitemielikuvan, visuaalisen identiteetin, brändin rakentamisen vaiheet ja brändipääoman sisustussuunnitteluyrityksen näkökulmasta. Oppaaseen on tiivistetty tarvittava tieto ja kehitetty havainnollistavia esimerkkejä ja kysymyksiä.