Arvonmääritys pienten- ja keskisuurten yritysten yrityskaupoissa : Case teollisuus- ja palveluala
Virtanen, Jenny (2021)
Virtanen, Jenny
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128384
Tiivistelmä
Yrityskauppaa tehdessä yrityksen tulee määritellä hinta, jolla ostaja voi sen ostaa. Opinnäytetyön toteuttamisen avulla haluttiin selvittää, millaisia arvonmääritysmenetelmiä käytetään pienissä- ja keskisuurissa yrityksissä teollisuus- ja palvelualoilla, mitkä seikat vaikuttavat arvonmääritykseen ja millä menetelmällä päästään lähimmäksi toteutunutta arvoa. Tutkimuksen avulla saatiin luotua toimeksiantajalle lisäinformaatiota arvonmäärityksestä asiantuntijoiden näkemysten perusteella.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yrityskauppaa ostajan, myyjän ja omistajanvaihdoksen näkökulmasta. Toisessa luvussa arvonmäärityksen konsepti ja siihen liittyvät prosessit käytiin läpi. Lisäksi arvonmäärityksen keskeisimmät tunnusluvut, arvonmääritysmallit ja tutkimuksen rajaavat tekijät esiteltiin lukijalle. Tutkimuksen rajaaviksi tekijöiksi muodostui pienet- ja keskisuuret yritykset sekä teollisuus- ja palvelualat. Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja puolistrukturoidulla haastattelulla. Kyselylomake lähetettiin 17:lle asiantuntijalle, joista 11 vastasi, jolloin vastausprosentiksi muodostui 64,7 prosenttiyksikköä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi tulevaisuuden näkymien tärkeys pienten- ja keskisuurten yritysten arvonmäärityksessä palvelu- ja teollisuusaloilla. Suosituimmiksi menetelmiksi muodostui tuottoarvo- ja tulevaisuuden kassavirtoihin perustuvat menetelmät. Tilanteesta ja osapuolista johtuen arvonmääritysmenetelmä
voi myös vaihdella, mikäli kyseessä on esimerkiksi sukupolvenvaihdostilanne. Kyselylomakkeen ja haastatteluiden perusteella arvonmääritystilanteessa keskeisintä on, miltä arvonmääritettävän yrityksen tulevaisuus näyttää.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yrityskauppaa ostajan, myyjän ja omistajanvaihdoksen näkökulmasta. Toisessa luvussa arvonmäärityksen konsepti ja siihen liittyvät prosessit käytiin läpi. Lisäksi arvonmäärityksen keskeisimmät tunnusluvut, arvonmääritysmallit ja tutkimuksen rajaavat tekijät esiteltiin lukijalle. Tutkimuksen rajaaviksi tekijöiksi muodostui pienet- ja keskisuuret yritykset sekä teollisuus- ja palvelualat. Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja puolistrukturoidulla haastattelulla. Kyselylomake lähetettiin 17:lle asiantuntijalle, joista 11 vastasi, jolloin vastausprosentiksi muodostui 64,7 prosenttiyksikköä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi tulevaisuuden näkymien tärkeys pienten- ja keskisuurten yritysten arvonmäärityksessä palvelu- ja teollisuusaloilla. Suosituimmiksi menetelmiksi muodostui tuottoarvo- ja tulevaisuuden kassavirtoihin perustuvat menetelmät. Tilanteesta ja osapuolista johtuen arvonmääritysmenetelmä
voi myös vaihdella, mikäli kyseessä on esimerkiksi sukupolvenvaihdostilanne. Kyselylomakkeen ja haastatteluiden perusteella arvonmääritystilanteessa keskeisintä on, miltä arvonmääritettävän yrityksen tulevaisuus näyttää.