Perehdyttämisen verkkokurssi Irti Maasta Oy:lle, Case: Z-sukupolvi
Pere, Salla (2021)
Pere, Salla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118358
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli verkkokurssi Irti Maasta Oy:lle. Työn tarkoituksena oli luoda perehdyttäjän taidoista riippumaton alusta perehdytyksen tueksi. Tutkimustehtävänä oli yhtenäistää työntekijöiden toimintatapoja. Opinnäytetyöhön valikoitui näkökulmaksi Z-sukupolvi, sillä suurin osa toimeksiantajayrityksen työntekijöistä edusti kyseistä sukupolvea ja tähän yhdistetyt asenteet koettiin tärkeäksi huomioida työssä. Aiheen valintaan vaikutti tekijän sidos toimeksiantajayritykseen niin perehdytettävän kuin perehdyttäjänkin roolissa sekä kiinnostus perehdyttämistä ja sen tärkeyttä kohtaan.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, sillä siinä syntyi konkreettinen lopputuotos toimeksiantajalle. Työssä hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä aineistonkeruumenetelmiä. Tämän lisäksi tekijä hyödynsi omaa tietoperustaansa muiden tiedonkeruumenetelmien lisäksi. Työssä haastateltiin yrityksen toimitusjohtajaa sekä esimiehiä ja Z-sukupolven edustajaa. Työntekijöille teetettiin sähköinen kyselylomake, jonka avulla kerättiin tietoa kokemuksesta ja mielipiteistä perehdytykseen liittyen. Kyselystä kävi ilmi, että työntekijät toivoivat yhtenäisyyttä toimintatapoihin. Perehdyttäjinä toimineet halusivat prosessiin johdonmukaisuutta ja materiaalien selkeyttä. Verkko-kurssi koettiin pääosin positiiviseksi muutokseksi. Haastatteluissa korostui erityisesti tietojen päivittämisen tarpeellisuus.
Työn aihe valittiin toimeksiantajayrityksen toiveiden mukaan. Työn teoreettinen viitekehys koostui perehdyttämisestä ja siihen liittyvistä haasteista, Z-sukupolveen yhdistetyistä asenteista, perehdytysprosessista sekä verkkokurssin luomisprosessista. Tulosten perusteella voitiin todeta verkkokurssin olevan tarpeellinen ja positiivinen lisä yrityksen perehdytysprosessiin. Perehdyttämistä varten tehty verkkokurssi oli haastateltavien mukaan hyvä perusta, jota pitää muistaa päivittää yrityksen toimintatapojen muuttuessa. The topic of the thesis was an online course for Irti Maasta Oy (Ltd). The aim was to create a platform that supports induction regardless of supervisors’ skills. The mission of this thesis was to unify employees’ procedures. Aspect of this thesis was generation Z as most of company’s employees represent the generation, and it was important to reflect the generation’s stances. Selection of the topic was impacted by author’s link to the company as a receiver and a supervisor of an orientation. Author was also keen on orientation process and the importance of it.
The thesis was functional because there was a concrete final output for the commissioner. Both qualitative and quantitative research methods were utilized. In addition, the author utilized her own knowledge among other methods. Commissioner’s CEO was interviewed as well as supervisors and representative of generation Z. There was a digital survey made for the employees of the company. Experiences and opinions were collected from that survey. As a result employees wished cohesion to procedure. Supervisors wanted consistency to the orientation process and clarity to orientation materials. Online course was found mostly as a positive change. The interviews highlighted in particular the need to update the online course’s data.
The topic of the thesis was chosen according to the desires of the company. The theoretical framework in the work consisted of induction and related challenges, attitude towards generation Z, the induction process and the process of creating an online course. Based on the results, it could be stated that the online course is a necessary and positive addition to the company’s induction process. According to the interviewees, the online course for orientation was a good base that should be updated as organizations’ procedures change.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, sillä siinä syntyi konkreettinen lopputuotos toimeksiantajalle. Työssä hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä aineistonkeruumenetelmiä. Tämän lisäksi tekijä hyödynsi omaa tietoperustaansa muiden tiedonkeruumenetelmien lisäksi. Työssä haastateltiin yrityksen toimitusjohtajaa sekä esimiehiä ja Z-sukupolven edustajaa. Työntekijöille teetettiin sähköinen kyselylomake, jonka avulla kerättiin tietoa kokemuksesta ja mielipiteistä perehdytykseen liittyen. Kyselystä kävi ilmi, että työntekijät toivoivat yhtenäisyyttä toimintatapoihin. Perehdyttäjinä toimineet halusivat prosessiin johdonmukaisuutta ja materiaalien selkeyttä. Verkko-kurssi koettiin pääosin positiiviseksi muutokseksi. Haastatteluissa korostui erityisesti tietojen päivittämisen tarpeellisuus.
Työn aihe valittiin toimeksiantajayrityksen toiveiden mukaan. Työn teoreettinen viitekehys koostui perehdyttämisestä ja siihen liittyvistä haasteista, Z-sukupolveen yhdistetyistä asenteista, perehdytysprosessista sekä verkkokurssin luomisprosessista. Tulosten perusteella voitiin todeta verkkokurssin olevan tarpeellinen ja positiivinen lisä yrityksen perehdytysprosessiin. Perehdyttämistä varten tehty verkkokurssi oli haastateltavien mukaan hyvä perusta, jota pitää muistaa päivittää yrityksen toimintatapojen muuttuessa.
The thesis was functional because there was a concrete final output for the commissioner. Both qualitative and quantitative research methods were utilized. In addition, the author utilized her own knowledge among other methods. Commissioner’s CEO was interviewed as well as supervisors and representative of generation Z. There was a digital survey made for the employees of the company. Experiences and opinions were collected from that survey. As a result employees wished cohesion to procedure. Supervisors wanted consistency to the orientation process and clarity to orientation materials. Online course was found mostly as a positive change. The interviews highlighted in particular the need to update the online course’s data.
The topic of the thesis was chosen according to the desires of the company. The theoretical framework in the work consisted of induction and related challenges, attitude towards generation Z, the induction process and the process of creating an online course. Based on the results, it could be stated that the online course is a necessary and positive addition to the company’s induction process. According to the interviewees, the online course for orientation was a good base that should be updated as organizations’ procedures change.