YAMK-opiskelijoiden osaaminen ja kokemus näkyväksi : tutkimus sosiaali- ja terveysalan YAMK-opiskelijoiden johtamis- ja kehittämisosaamisesta sekä kokemuksista johtamisesta ja kehittämistoiminnasta
Ojaniemi, Marjaana (2021)
Ojaniemi, Marjaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118338
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä ja tilaustyönä Turun ammattikorkeakoulussa, jonka ensisijainen tehtävä on kouluttaa ammattilaisia Varsinais-Suomen työelämän tarpeisiin ja kehittämiseen. YAMK-tutkinto Turun ammattikorkeakoulussa tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden kehittyä johtajana ja syventää osaamista asiantuntijana työelämänsä kanssa. Tutkimus alkoi loppuvuodesta 2018 ja tuli päätökseen keväällä 2021. Tutkimuksen aiheena on sosiaali- ja terveysalan YAMK-opiskelijoiden johtamis- ja kehittämisosaamiset ja kokemukset kehittämistoiminnasta ja johtamisesta.
Tarve tutkimukselle nousi Turun ammattikorkeakoulun ehdotuksesta. Tutkimuksessa oli tavoitteena tutkia syksyn 2017 ja kevään 2018 Turun AMK:n sosiaali- ja terveysalan YAMK-opiskelijoiden johtamis- ja kehittämisosaamista sekä kokemuksista kehittämistoiminnasta ja johtamisesta. Tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia, jolla kartoitettiin YAMK-opiskelijoiden (N=147) vastauksia YAMK-tutkintojen Kehittämismenetelmäosaaminen (5op) -opintojakson johtamisosioraporttien aineistosta. Keskeistä tutkimuksessa on tutkimuksellisen tiedon tuottaminen ja koulutuksen kehittäminen.
Tutkimuksessa kerrotaan YAMK-opiskelijoiden kokemuksista johtamisesta ja/tai kehittämistoiminnasta. Tutkimuksessa ilmenee myös, mitä opiskelijat haluavat tehdä ja miten he suhtautuvat esimies- ja asiantuntijatehtäviin YAMK-koulutuksen jälkeen. Opiskelijoiden johtamis- ja kehittämisosaamisen vahvuudet sekä heikkoudet vaihtelevat tutkimustuloksissa. Persoonallisuuteen ja yksilöllisiin ominaisuuksiin liittyvillä tekijöillä, osaamisella, johtamisvalmiuksilla ja myönteisellä asenteella on merkittävä merkitys opiskelijoiden johtamis- ja kehittämisosaamiseen. Motivaatio, kokemus, työn kehittämis- ja osallistumismahdollisuudet, työympäristöön ja työyhteisöön sekä työhyvinvointiin ja terveyteen liittyvät tekijät vaikuttavat vähemmän heidän johtamis- ja kehittämisosaamiseensa. Tutkimuksessa korostuu opiskelijoiden johtamiskokemus ja sen vaikutus heidän johtamis- ja kehittämisosaamiseensa. Lisäksi käsitellään myös opiskelijoiden kokemuksia heidän työympäristönsä johtamisesta ja kehittämistoiminnasta.
Tarve tutkimukselle nousi Turun ammattikorkeakoulun ehdotuksesta. Tutkimuksessa oli tavoitteena tutkia syksyn 2017 ja kevään 2018 Turun AMK:n sosiaali- ja terveysalan YAMK-opiskelijoiden johtamis- ja kehittämisosaamista sekä kokemuksista kehittämistoiminnasta ja johtamisesta. Tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia, jolla kartoitettiin YAMK-opiskelijoiden (N=147) vastauksia YAMK-tutkintojen Kehittämismenetelmäosaaminen (5op) -opintojakson johtamisosioraporttien aineistosta. Keskeistä tutkimuksessa on tutkimuksellisen tiedon tuottaminen ja koulutuksen kehittäminen.
Tutkimuksessa kerrotaan YAMK-opiskelijoiden kokemuksista johtamisesta ja/tai kehittämistoiminnasta. Tutkimuksessa ilmenee myös, mitä opiskelijat haluavat tehdä ja miten he suhtautuvat esimies- ja asiantuntijatehtäviin YAMK-koulutuksen jälkeen. Opiskelijoiden johtamis- ja kehittämisosaamisen vahvuudet sekä heikkoudet vaihtelevat tutkimustuloksissa. Persoonallisuuteen ja yksilöllisiin ominaisuuksiin liittyvillä tekijöillä, osaamisella, johtamisvalmiuksilla ja myönteisellä asenteella on merkittävä merkitys opiskelijoiden johtamis- ja kehittämisosaamiseen. Motivaatio, kokemus, työn kehittämis- ja osallistumismahdollisuudet, työympäristöön ja työyhteisöön sekä työhyvinvointiin ja terveyteen liittyvät tekijät vaikuttavat vähemmän heidän johtamis- ja kehittämisosaamiseensa. Tutkimuksessa korostuu opiskelijoiden johtamiskokemus ja sen vaikutus heidän johtamis- ja kehittämisosaamiseensa. Lisäksi käsitellään myös opiskelijoiden kokemuksia heidän työympäristönsä johtamisesta ja kehittämistoiminnasta.