Sairaanhoitajien kokemukset työmuutoksen johtamisesta muutosmyönteisyyden näkökulmasta
Kurki, Laura (2021)
Kurki, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108016
Tiivistelmä
Johtamisen suuri haaste on muutosjohtaminen. Avain menestykseen on saada organisaatiosta ja johtajista muutosvalmiita eli riittävän vahvoja kehittämään uusia menetelmiä ja toimintoja, jotka kestävät muutoksienkin keskellä. Muutoksen onnistuminen vaatii hyvää esimiestyötä ja muutosjohtamisen osaamista. Muutosmyönteisyys henkilöstössä on isossa osassa muutoksen onnistumisen kannalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Turun yliopistollisen keskussairaalan (Tyks) vatsaelinkirurgian- ja urologian klinikalla sijaitsevien urologian ja vatsakirurgian osaston sekä Loimaan sairaalan akuutti kuntoutusosaston sairaanhoitajien kokemuksia terveydenhuollon esimiehien työmuutoksen johtamisesta ja muutosmyönteisyyttä edistävistä tekijöistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada näkemys, kuinka sairaanhoitajat kokevat työmuutokset ja kuinka sairaanhoitajien muutosmyönteisyyttä voidaan edistää esimiestyössä. Tätä tietoa voidaan hyödyntää organisaation työmuutoksien suunnittelussa ja niiden toteutuksessa, muutosmyönteisyyden edistämisessä ja henkilöstön muutokseen sitouttamisessa.
Tutkimusaineisto kerättiin Turun yliopistollisen keskussairaalan vatsaelinkirurgian- ja urologian klinikalla sekä Loimaan sairaalan akuutilla kuntoutusosastolla yksilöhaastattelulla (n=10). Keskeisenä tuloksena sairaanhoitajien muutosmyönteisyyden edistämisessä nähtiin olevan esimies. Esimiehen tulisi olla kokonaisuudessaan läsnä oleva, tunneilmaston havainnoitsija, kuunteleva ja keskusteleva. Viestinnän tulisi olla avointa ja perustelevaa. Samaan aikaan tulisi olla auktoriteettina ja jakaa vastuuta. Lisäksi tuloksiksi muodostui esimiehen johtamiskulttuurin suuri merkitys sekä muutosviestinnän tärkeys. Koettiin myös, että asenteilla on merkitystä muutoksen kokemuksessa. Erityisesti nähtiin työntekijän oman asenteen merkitys muutosmyönteisyyden kokemuksen edistäjänä. Esimiehen toivottiin olevan myös avoin, oikeudenmukainen sekä osallistava muutosjohtaja, joka pystyy tulkitsemaan henkilöstön tunneilmastoa läpi muutosprosessin. Tuloksien analyysin perusteella muodostui muutoksessa onnistuvan esimiehen elementit.
Tutkimusaineisto kerättiin Turun yliopistollisen keskussairaalan vatsaelinkirurgian- ja urologian klinikalla sekä Loimaan sairaalan akuutilla kuntoutusosastolla yksilöhaastattelulla (n=10). Keskeisenä tuloksena sairaanhoitajien muutosmyönteisyyden edistämisessä nähtiin olevan esimies. Esimiehen tulisi olla kokonaisuudessaan läsnä oleva, tunneilmaston havainnoitsija, kuunteleva ja keskusteleva. Viestinnän tulisi olla avointa ja perustelevaa. Samaan aikaan tulisi olla auktoriteettina ja jakaa vastuuta. Lisäksi tuloksiksi muodostui esimiehen johtamiskulttuurin suuri merkitys sekä muutosviestinnän tärkeys. Koettiin myös, että asenteilla on merkitystä muutoksen kokemuksessa. Erityisesti nähtiin työntekijän oman asenteen merkitys muutosmyönteisyyden kokemuksen edistäjänä. Esimiehen toivottiin olevan myös avoin, oikeudenmukainen sekä osallistava muutosjohtaja, joka pystyy tulkitsemaan henkilöstön tunneilmastoa läpi muutosprosessin. Tuloksien analyysin perusteella muodostui muutoksessa onnistuvan esimiehen elementit.