Fuskun syntytarinoita : fuskun ja muiden swing-tanssien historiaa Suomessa
Toivonen, Timo (2021)
Toivonen, Timo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097878
Tiivistelmä
Työssä selvitetään fuskun historiaa ja kehittymistä etsimällä siihen liittyviä syntytarinoita kirjallisuudesta, haastatteluin sekä esimerkiksi olemassa olevia tanssivideoita hyödyntäen.
Kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimusaineistona on seura- ja swing-tanssiin sekä kevyeen musiikkiin
liittyvää kirjallisuutta sekä eri puolilla Suomea vaikuttaneiden tanssinopettajien ja muuten pitkään
swing-lajien parissa olleiden tanssijoiden teemahaastatteluja. Haastattelut on toteutettu yhtä lukuun ottamatta puhelimitse tai tietokoneen kokousohjelmistolla ja nauhoitettu. Haastatteluja käsitellään työssä narratiivisesti eli tarkoituksena ei ole ollut löytää tai kiistattomasti todistaa asioita,
vaan saada niihin liittyviä kertomuksia. Työssä on myös käsitelty suomalaisia swing-tansseihin liittyviä videomateriaaleja, kuten internetin tanssivideoita (esimerkiksi YouTube ja YLE Areena), sekä
kotimaisia opetuskäyttöön tarkoitettuja DVD-levyjä.
Ensimmäiset swing-tanssilajit, swing ja jitterbug, ovat saapuneet Suomeen 2. maailmansodan molemmin puolin. Ilmeisesti Suomessakin on jo silloin ollut myös single time -tanssiaskeleet käytössä.
Fuskun nimi on syntynyt kuvaamaan lajin askellusta, jossa jiveen verrattuna korvataan chasseaskel yhdellä hitaalla askeleella eli fuskataan askelissa. Mikäli tässä yhteydessä ymmärretään jive
laajemmin kuin kilpatanssin latinalaisvaikutteisena lajina, eli käsittäen kaiken 1940–1950-luvuilla
olleen swing-tanssin, ollaan varmaan aika lähellä totuutta väitteessä ”fusku on syntynyt jivesta”.
Suomessa fusku on yleistynyt 1980-luvulta alkaen ja saanut kansainväliseen single time -tanssiin,
swingiin, verrattuna usein isomman jouston eli bouncen. Tämä johtunee tanssiin usein käytetystä
foksimusiikista, tanssikilpailuiden voittajien tyylistä sekä opettajien omasta tai käytettäväksi valitsemastaan tyylistä.
Työssä suositellaan jatkotoimiksi haastatella vanhimpia vielä elossa olevia swing-tanssijoita kasvotusten tanssivideoita kommentoiden sekä mahdollisuuksien mukaan samalla videoida heidän
kuvailemiansa tanssityylejä eri aikakausilta. The topic of the thesis is fusku and how it has originated and developed to its today’s form by
researching tales of it from literature, interviews and analysing Finnish videos of swing dancing.
The thesis is qualitative research and based on literature of social and swing dancing and popular
music. There are some theme interviews of teachers and dancers, who have been involved for a
long time with swing dances in Finland. All interviews, except one, have been carried out via phone
or computer conference software and recorded. The interviews were analysed as narratives, so
the purpose was not to find absolute truths – rather receive some tales. There is also some analysis
of Finnish swing dancing videos that were found from internet (YouTube or YLE Arena) and dance
teaching DVDs.
The first swing dances, swing and jitterbug, were reached Finland before and after the Second
World War. Probably there have already then been some single time steps in swing dances. The
name Fusku have come from cheating (or jiving) jives steps – taking only one slow step instead of
chasse. If 1940–1950’s jive is included, not only ballroom jive, into that sentence, it could be regarded as the truth. In Finland fusku has bigger bounce compared to the international single time
swing. That is probably because of it have danced to Finnish foxtrot music, style of compotation’s
winners and style, that teachers had or choice to use.
For further studies of fusku’s history, it could be investigated if the National Archives of Finland
include any texts about swing dancing in Finland. It is also recommended to interview old dancers
face to face and analyse old swing dance videos with them. Old dance styles and moves from
different eras should be described by old dancers and then danced to video.
Kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimusaineistona on seura- ja swing-tanssiin sekä kevyeen musiikkiin
liittyvää kirjallisuutta sekä eri puolilla Suomea vaikuttaneiden tanssinopettajien ja muuten pitkään
swing-lajien parissa olleiden tanssijoiden teemahaastatteluja. Haastattelut on toteutettu yhtä lukuun ottamatta puhelimitse tai tietokoneen kokousohjelmistolla ja nauhoitettu. Haastatteluja käsitellään työssä narratiivisesti eli tarkoituksena ei ole ollut löytää tai kiistattomasti todistaa asioita,
vaan saada niihin liittyviä kertomuksia. Työssä on myös käsitelty suomalaisia swing-tansseihin liittyviä videomateriaaleja, kuten internetin tanssivideoita (esimerkiksi YouTube ja YLE Areena), sekä
kotimaisia opetuskäyttöön tarkoitettuja DVD-levyjä.
Ensimmäiset swing-tanssilajit, swing ja jitterbug, ovat saapuneet Suomeen 2. maailmansodan molemmin puolin. Ilmeisesti Suomessakin on jo silloin ollut myös single time -tanssiaskeleet käytössä.
Fuskun nimi on syntynyt kuvaamaan lajin askellusta, jossa jiveen verrattuna korvataan chasseaskel yhdellä hitaalla askeleella eli fuskataan askelissa. Mikäli tässä yhteydessä ymmärretään jive
laajemmin kuin kilpatanssin latinalaisvaikutteisena lajina, eli käsittäen kaiken 1940–1950-luvuilla
olleen swing-tanssin, ollaan varmaan aika lähellä totuutta väitteessä ”fusku on syntynyt jivesta”.
Suomessa fusku on yleistynyt 1980-luvulta alkaen ja saanut kansainväliseen single time -tanssiin,
swingiin, verrattuna usein isomman jouston eli bouncen. Tämä johtunee tanssiin usein käytetystä
foksimusiikista, tanssikilpailuiden voittajien tyylistä sekä opettajien omasta tai käytettäväksi valitsemastaan tyylistä.
Työssä suositellaan jatkotoimiksi haastatella vanhimpia vielä elossa olevia swing-tanssijoita kasvotusten tanssivideoita kommentoiden sekä mahdollisuuksien mukaan samalla videoida heidän
kuvailemiansa tanssityylejä eri aikakausilta.
researching tales of it from literature, interviews and analysing Finnish videos of swing dancing.
The thesis is qualitative research and based on literature of social and swing dancing and popular
music. There are some theme interviews of teachers and dancers, who have been involved for a
long time with swing dances in Finland. All interviews, except one, have been carried out via phone
or computer conference software and recorded. The interviews were analysed as narratives, so
the purpose was not to find absolute truths – rather receive some tales. There is also some analysis
of Finnish swing dancing videos that were found from internet (YouTube or YLE Arena) and dance
teaching DVDs.
The first swing dances, swing and jitterbug, were reached Finland before and after the Second
World War. Probably there have already then been some single time steps in swing dances. The
name Fusku have come from cheating (or jiving) jives steps – taking only one slow step instead of
chasse. If 1940–1950’s jive is included, not only ballroom jive, into that sentence, it could be regarded as the truth. In Finland fusku has bigger bounce compared to the international single time
swing. That is probably because of it have danced to Finnish foxtrot music, style of compotation’s
winners and style, that teachers had or choice to use.
For further studies of fusku’s history, it could be investigated if the National Archives of Finland
include any texts about swing dancing in Finland. It is also recommended to interview old dancers
face to face and analyse old swing dance videos with them. Old dance styles and moves from
different eras should be described by old dancers and then danced to video.