Vauriokorjauksen materiaalitekniikka ja oppimateriaali autoalan perustutkintoa varten
Isojärvi, Samuel (2021)
Isojärvi, Samuel
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097850
Tiivistelmä
Työ tilattiin Koulutuskuntayhtymä OSAO Haukiputaan yksikön autoalan perustutkintoa varten. Työssä selvitettiin kolarikorjauksen lainsäädäntö ja nykyaikaisen teräsrakenteisen henkilöauton koritekniikka ja sen vaikutukset vauriokorjauksiin.
Nykyaikaisella suunnittelulla ja kehittyneillä suurlujuusteräksillä eli AHSS-teräksillä ja monipuolisilla liitostekniikoilla hallitaan henkilöautojen turvakorirakenteen kolarikäyttäytymistä. AHSS-terästen valmistus perustuu tarkasti hallittuihin lämpökäsittelyihin. Ne ovat perinteisiä suurlujuusteräksiä lujempia ja muovattavampia. Ne eroavat perinteisistä lujista teräksistä niiden kemiallisen koostumuksen sekä niiden valmistusvaiheessa muodostuvien monifaasisten mikrorakenteiden ansiosta.
Terästen runsas seostus heikentää hitsattavuutta, ja lämpökäsittelyillä aikaansaatu luja mikrorakenne voi heikentyä lämmöntuonnin seurauksena. Terästen suuret lujuudet ja pienet venymät vaikeuttavat niiden korjattavuutta, joten ne joudutaan usein vaihtamaan uusiin osiin tai osakokonaisuuksiin. Lämmönvaikutusten ehkäisemiseksi voidaan käyttää kylmiä liitosmenetelmiä, joista esimerkkinä on liimauksen ja niittauksen yhdistelmä.
Ajoneuvolaissa säädetään, että auton tulee olla turvallinen ja vastattava sen ensimmäisen käyttöönoton tai sen jälkeen voimassa olevia vaatimuksia. Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) mukaan korjaamon velvollisuus on suorittaa korjaustyö ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Lisäksi korjaustoimenpiteet on suoritettava autonvalmistajan korjausohjeita noudattaen.
Työ oli tyypiltään tutkimus- ja kehittämistyötä, jonka tuloksista koottiin kattava ja selkeä verkko-oppimisympäristössä hyödynnettävä PowerPoint-esitys. Työn on tarkoitus auttaa autoalan opiskelijoita ymmärtämään nykyaikaisessa henkilöautojen vauriokorjauksessa huomioitavat asiat.
Nykyaikaisella suunnittelulla ja kehittyneillä suurlujuusteräksillä eli AHSS-teräksillä ja monipuolisilla liitostekniikoilla hallitaan henkilöautojen turvakorirakenteen kolarikäyttäytymistä. AHSS-terästen valmistus perustuu tarkasti hallittuihin lämpökäsittelyihin. Ne ovat perinteisiä suurlujuusteräksiä lujempia ja muovattavampia. Ne eroavat perinteisistä lujista teräksistä niiden kemiallisen koostumuksen sekä niiden valmistusvaiheessa muodostuvien monifaasisten mikrorakenteiden ansiosta.
Terästen runsas seostus heikentää hitsattavuutta, ja lämpökäsittelyillä aikaansaatu luja mikrorakenne voi heikentyä lämmöntuonnin seurauksena. Terästen suuret lujuudet ja pienet venymät vaikeuttavat niiden korjattavuutta, joten ne joudutaan usein vaihtamaan uusiin osiin tai osakokonaisuuksiin. Lämmönvaikutusten ehkäisemiseksi voidaan käyttää kylmiä liitosmenetelmiä, joista esimerkkinä on liimauksen ja niittauksen yhdistelmä.
Ajoneuvolaissa säädetään, että auton tulee olla turvallinen ja vastattava sen ensimmäisen käyttöönoton tai sen jälkeen voimassa olevia vaatimuksia. Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) mukaan korjaamon velvollisuus on suorittaa korjaustyö ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Lisäksi korjaustoimenpiteet on suoritettava autonvalmistajan korjausohjeita noudattaen.
Työ oli tyypiltään tutkimus- ja kehittämistyötä, jonka tuloksista koottiin kattava ja selkeä verkko-oppimisympäristössä hyödynnettävä PowerPoint-esitys. Työn on tarkoitus auttaa autoalan opiskelijoita ymmärtämään nykyaikaisessa henkilöautojen vauriokorjauksessa huomioitavat asiat.