Opettaminen verkkoympäristöissä – verkko-opetuksen suunnittelu
Wijkberg, Paula (2021)
Wijkberg, Paula
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077765
Tiivistelmä
Verkon välityksellä tapahtuvaan opetukseen on teknologian lisäksi vaikuttanut koronaviruksen aiheuttama pandemia (Covid-19). Tämän seurauksena verkko-opetus on lisääntynyt eri opin-toasteilla merkittävästi. Tutkimukset ennustavat verkko-opetuksen tarjonnan ja kysynnän kasvavan vielä entisestään lähitulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää verkko-opetuksen taustalla olevia tekijöitä ja niiden vaikutusta verkko-opetuksen suunnitteluun sekä verkko-opetuksen tuomia mahdollisuuksia. Opinnäytetyötä ei sidottu minkään yrityksen palvelukseen, vaan se tehtiin hyödynnettäväksi kaikilla koulutusasteilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa materiaalia, jota opettajat voisivat hyödyntää verkkoympäristössä toimimiseen.
Tietoperustassa esitellään verkko-opetukseen vaikuttavia tekijöitä ja tarkastellaan teknologian, pedagogiikan ja opetuksensisällön suhdetta toisiinsa sekä verkko-opetuksen vaikutusta oppijoihin ja opettajien työhön. Verkko-opetuksen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä tutkittiin dokumenttianalyysin ja teemahaastattelun avulla. Dokumenttianalyysin pohjalta muodostuivat opinnäytetyön keskeiset aineistot ja niihin haettiin lisää näkökulmaa teemahaastatteluiden kautta. Tutkimuksen pohjalta nousi tarve käytännönläheisestä, verkko-opetuksen suunnittelua tukevasta materiaalista. Materiaalin tulisi olla selkeää ja auttaa opettajaa verkko-opetuksen suunnittelussa, opettajan kokemuksesta riippumatta.
Kehittämistehtävänä laadittiin prototyyppi verkkoalustasta, joka mahdollistaa verkko-opetuksen suunnittelun joustavasti ja tarjoaa tarvittavat välineet sekä opetuksessa käytettävät menetelmät suunnitteluprosessin eri vaiheissa. Tämän tueksi laadittiin verkko-opetuksen suunnittelulle oma kaavio, jossa huomioidaan suunnittelun eri vaiheet. Laaditun prototyypin ja verkko-opetuksen suunnittelun kaavion testaus ja käyttöönotto sekä vaikuttavuuden mittaaminen eivät ole mahdollisia tämän opinnäytetyön sisällä, ja ne jäävät opinnäytetyöprosessin jälkeen tehtäviksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää verkko-opetuksen taustalla olevia tekijöitä ja niiden vaikutusta verkko-opetuksen suunnitteluun sekä verkko-opetuksen tuomia mahdollisuuksia. Opinnäytetyötä ei sidottu minkään yrityksen palvelukseen, vaan se tehtiin hyödynnettäväksi kaikilla koulutusasteilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa materiaalia, jota opettajat voisivat hyödyntää verkkoympäristössä toimimiseen.
Tietoperustassa esitellään verkko-opetukseen vaikuttavia tekijöitä ja tarkastellaan teknologian, pedagogiikan ja opetuksensisällön suhdetta toisiinsa sekä verkko-opetuksen vaikutusta oppijoihin ja opettajien työhön. Verkko-opetuksen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä tutkittiin dokumenttianalyysin ja teemahaastattelun avulla. Dokumenttianalyysin pohjalta muodostuivat opinnäytetyön keskeiset aineistot ja niihin haettiin lisää näkökulmaa teemahaastatteluiden kautta. Tutkimuksen pohjalta nousi tarve käytännönläheisestä, verkko-opetuksen suunnittelua tukevasta materiaalista. Materiaalin tulisi olla selkeää ja auttaa opettajaa verkko-opetuksen suunnittelussa, opettajan kokemuksesta riippumatta.
Kehittämistehtävänä laadittiin prototyyppi verkkoalustasta, joka mahdollistaa verkko-opetuksen suunnittelun joustavasti ja tarjoaa tarvittavat välineet sekä opetuksessa käytettävät menetelmät suunnitteluprosessin eri vaiheissa. Tämän tueksi laadittiin verkko-opetuksen suunnittelulle oma kaavio, jossa huomioidaan suunnittelun eri vaiheet. Laaditun prototyypin ja verkko-opetuksen suunnittelun kaavion testaus ja käyttöönotto sekä vaikuttavuuden mittaaminen eivät ole mahdollisia tämän opinnäytetyön sisällä, ja ne jäävät opinnäytetyöprosessin jälkeen tehtäviksi.