Miten podcast on mediataloille kaupallisesti kannattava? : Rahoitusmallit ja strategia kaupallistuvan podcastin takana
Alatalo, Anni (2021)
Alatalo, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077628
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii, millä rahoitusmalleilla ja kaupallistamisstrategioilla sekä millaisilla sisällöillä podcastit voivat olla kaupallisesti kannattavia mediataloille. Tutkielman alkuun kartoitetaan podcastien kaupallistamiskeinoja sekä kaupallistamisesta tehtyjä tutkimuksia Suomessa 2020-luvulla. Sen jälkeen esitellään puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa haastatellaan viittä suomalaisen mediatalon edustajaa, joiden työtehtäviin kuuluu olennaisesti podcastien kaupallistaminen. He kertovat edustamansa mediatalon käyttämistä rahoitusmalleista sekä kaupallistamisstrategioista ja luotaavat katseensa podcastien kaupallistamisen tulevaisuuteen Suomessa. Kaupallistamiseen kuuluu olennaisena osana podcastin menestys, ja tutkielma avaakin niin teoriaosuuden kuin tutkimusosuuden kautta myös menestyvän podcastin reseptiikkaa.
Opinnäytetyö vastaa mediatalojen tämän hetken tarpeeseen avaamalla kaupallistuvan podcastin rahoitusmalleja, esittelemällä mediatalojen erilaisia kaupallistamisstrategioita sekä suuntaamalla katseen podcastin kaupallistamisen tulevaisuuden näkymiin. Esitteltävät kaupallistamismallit sopivat niin puhtaasti kaupallisen kuin journalistisenkin podcastin kaupallistamiseen.
Vaikka podcastin suosio on kasvanut räjähdysmäisesti niin Suomessa kuin kansainvälisestikin viimeisen viiden vuoden aikana, kasvun ennustetaan lisääntyvän rajusti myös tulevina vuosina. Viimeistään vuonna 2020 podcastin mahdollisuuksiin intiiminä, sitouttavana ja uniikkina markkinointikeinona on herätty myös Suomessa. Podcastit ovat nyt isojen mediatalojen tulevaisuuteen tähtäävää liiketoimintaa. Älyteknologia, alustakilpailu, kansainvälinen podcast-toiminta, tekijöiden ammattilaisuus sekä kuulijoista kasvavalla vauhdilla saatava tieto, 1st party data, muuttaa mediataloissa tehtävien podcastien kaupallistamisstrategioita tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että taloudellisesti kannattava podcast on laadukas ja suosittu, ja sekä podcastin juontajalla että sisällöllä on merkittävä vaikutus sen kaupallistumiseen. Keskeiset havainnot haastatteluista ovat, että tehokkain tapa mediatalon näkökulmasta kaupallistaa podcast on käyttää ristiin erilaisia kaupallistamiskeinoja kohderyhmän, alustan ja mediatalon valitsemasta ansaintastrategian mukaan. Podcast-markkinan tulee vielä kasvamaan Suomessa: vaikka podcast ei vielä tavoita suuria kuulijamääriä, niin niiden keskuudessa, jotka se tavoittaa kaupallinen vaikuttavuus on suurta
Opinnäytetyö vastaa mediatalojen tämän hetken tarpeeseen avaamalla kaupallistuvan podcastin rahoitusmalleja, esittelemällä mediatalojen erilaisia kaupallistamisstrategioita sekä suuntaamalla katseen podcastin kaupallistamisen tulevaisuuden näkymiin. Esitteltävät kaupallistamismallit sopivat niin puhtaasti kaupallisen kuin journalistisenkin podcastin kaupallistamiseen.
Vaikka podcastin suosio on kasvanut räjähdysmäisesti niin Suomessa kuin kansainvälisestikin viimeisen viiden vuoden aikana, kasvun ennustetaan lisääntyvän rajusti myös tulevina vuosina. Viimeistään vuonna 2020 podcastin mahdollisuuksiin intiiminä, sitouttavana ja uniikkina markkinointikeinona on herätty myös Suomessa. Podcastit ovat nyt isojen mediatalojen tulevaisuuteen tähtäävää liiketoimintaa. Älyteknologia, alustakilpailu, kansainvälinen podcast-toiminta, tekijöiden ammattilaisuus sekä kuulijoista kasvavalla vauhdilla saatava tieto, 1st party data, muuttaa mediataloissa tehtävien podcastien kaupallistamisstrategioita tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että taloudellisesti kannattava podcast on laadukas ja suosittu, ja sekä podcastin juontajalla että sisällöllä on merkittävä vaikutus sen kaupallistumiseen. Keskeiset havainnot haastatteluista ovat, että tehokkain tapa mediatalon näkökulmasta kaupallistaa podcast on käyttää ristiin erilaisia kaupallistamiskeinoja kohderyhmän, alustan ja mediatalon valitsemasta ansaintastrategian mukaan. Podcast-markkinan tulee vielä kasvamaan Suomessa: vaikka podcast ei vielä tavoita suuria kuulijamääriä, niin niiden keskuudessa, jotka se tavoittaa kaupallinen vaikuttavuus on suurta