Myynnin hybridijohtaminen kompleksisessa toimintaympäristössä : case Elisa Oyj
Sorvali, Laura-Karin (2021)
Sorvali, Laura-Karin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077608
Tiivistelmä
Työssä tarkasteltiin myynnin lähi- sekä etäjohtamisen nykytilaa, esimiesosaamista ja toimintaympäristön muutoksien vaikutusta Elisa Oyj:n myymäläpäälliköiden päivittäisjohtamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa myynnin hybridijohtamisen nykytilaa kompleksisessa toimintaympäristössä ja luoda kehitysehdotuksia hybridijohtamisen saumattomuuden edistämiseksi. Tietoperusta pohjautuu myynnin johtamiseen, esimiesosaamiseen ja ammatilliseen kompetenssiin sekä kompleksisuusteorian pääpiirteisiin. Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemakysely. Teemakysely lähetettiin sähköpostitse kohderyhmälle ja vastauksia saatiin kymmeneltä henkilöltä. Kysely toteutettiin aikavälillä 29.3- 6.4.2021.
Tulosten perusteella hybridijohtaminen on toiminut keskimäärin hyvin, mutta kehitettäviä kohteita löytyi liittyen yrityksen sisäiseen vuorovaikutukseen, ajanhallintaan, työn kuormitukseen sekä nykyiseen johtamisparadigmaan. Työn lopputuloksena laadittiin perusohjeistus yrityksen sisäisen viestinnän, vuorovaikutuksen laadun, ihmislähtöisen johtamisen, ydintehtävien priorisoinnin ja kuormituksen hallinnan tueksi.
Tulosten perusteella hybridijohtaminen on toiminut keskimäärin hyvin, mutta kehitettäviä kohteita löytyi liittyen yrityksen sisäiseen vuorovaikutukseen, ajanhallintaan, työn kuormitukseen sekä nykyiseen johtamisparadigmaan. Työn lopputuloksena laadittiin perusohjeistus yrityksen sisäisen viestinnän, vuorovaikutuksen laadun, ihmislähtöisen johtamisen, ydintehtävien priorisoinnin ja kuormituksen hallinnan tueksi.