Liiku, leiki ja pidä lystiä! : Työkaluja soitonopetuksen tueksi
Kruus, Minna (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077607
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössäni tutkimustehtäväkseni nousi, kuinka luoda soitonopetukseen materiaalia, joissa voin hyödyntää varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja oman instrumentin harjoittelun rinnalla. Aihe nousi pohdinnasta, miten voisi rakentaa sillan muskarin ja instrumenttiopetuksen rinnalle, jotta yhä useampi muskarilainen jatkaisi musiikkiharrastustaan.
Eri instrumenteille on valtavasti materiaaleja, nuotteja on satojen vuosien takaa. Mielestäni ne kuitenkin vaikeutuvat liian nopeasti pienimpiä oppilaita ajatellen. Tämän vuoksi lähdin luomaan omaa materiaalia instrumenttiopetukseen käyttäen eri työtapoja opetuksen rinnalla.
Opinnäytetyöni tuloksena syntynyt materiaali on tarkoitettu soitonopetuksen tueksi eri musiikillisia teemoja ja käsitteitä tukemaan ja niiden monipuoliseen harjoitteluun. Materiaali soveltuu niin yksilö- kuin ryhmäopetukseen, mutta myös varhaisiän musiikkikasvatukseen, varhaiskasvatukseen ja koulun alkuopetukseen. Varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavat tukevat perusopetuksen opetussuunnitelmassa vahvasti näkyvää ilmiöoppimista.
Vaikkei tapaustutkimuksena tehty työ ole täysin yleistettävissä, uskon silti, että eri työtapojen käyttö instrumenttiopetuksen tukena auttaa ihan kaikkia oppilaita jaksamaan ja keskittymään koko soittotunnin ajan. Työtavat auttavat oppilaita hahmottamaan uusia asioita, kun he ovat saaneet kokea monipuolisesti eri tavoin harjoiteltavaa teemaa. Olen luonut materiaalin omien oppilaideni kanssa tehtyjen havaintojen perusteella ja olen käyttänyt materiaaleja heidän kanssaan. Materiaali on saanut tyytyväisen vastaanoton ja koen, että heidän motivaationsa musiikin oppimiseen on lisääntynyt. Erityisen iloinen olen ollut, kun oppilas on ollut tunnilla riemuissaan uusista asioista ja lähtenyt tunnilta hyräillen minun lauluani.
Eri instrumenteille on valtavasti materiaaleja, nuotteja on satojen vuosien takaa. Mielestäni ne kuitenkin vaikeutuvat liian nopeasti pienimpiä oppilaita ajatellen. Tämän vuoksi lähdin luomaan omaa materiaalia instrumenttiopetukseen käyttäen eri työtapoja opetuksen rinnalla.
Opinnäytetyöni tuloksena syntynyt materiaali on tarkoitettu soitonopetuksen tueksi eri musiikillisia teemoja ja käsitteitä tukemaan ja niiden monipuoliseen harjoitteluun. Materiaali soveltuu niin yksilö- kuin ryhmäopetukseen, mutta myös varhaisiän musiikkikasvatukseen, varhaiskasvatukseen ja koulun alkuopetukseen. Varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavat tukevat perusopetuksen opetussuunnitelmassa vahvasti näkyvää ilmiöoppimista.
Vaikkei tapaustutkimuksena tehty työ ole täysin yleistettävissä, uskon silti, että eri työtapojen käyttö instrumenttiopetuksen tukena auttaa ihan kaikkia oppilaita jaksamaan ja keskittymään koko soittotunnin ajan. Työtavat auttavat oppilaita hahmottamaan uusia asioita, kun he ovat saaneet kokea monipuolisesti eri tavoin harjoiteltavaa teemaa. Olen luonut materiaalin omien oppilaideni kanssa tehtyjen havaintojen perusteella ja olen käyttänyt materiaaleja heidän kanssaan. Materiaali on saanut tyytyväisen vastaanoton ja koen, että heidän motivaationsa musiikin oppimiseen on lisääntynyt. Erityisen iloinen olen ollut, kun oppilas on ollut tunnilla riemuissaan uusista asioista ja lähtenyt tunnilta hyräillen minun lauluani.