Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjauksen tukeminen kouluympäristöä muokkaamalla
Mäkinen, Terhi (2021)
Mäkinen, Terhi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077572
Tiivistelmä
Suomalaisen kouluympäristön integroinnin ja muokkaamisen seurauksena peruskoululaisten tehostetun ja moniammatillisen tuen määrä kasvaa koko ajan. Toimintaterapiassa todetaan lapsen toiminnanohjauksen olevan tiiviisti yhteydessä oppimisympäristöön sekä lapsen oppimiseen. Lisäksi uudistukset opetussuunnitelmassa tuo koulun arkeen jatkuvia muutospaineita. Myös yhteiskunnan vaatimukset lasten itseohjautuvuutta ja toiminnanohjausta kohtaan lisääntyy. Toimintaterapian asiakasryhmänä kasvaa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten määrä, joilla on
toiminnanohjauksen haasteita. Opinnäytetyön tiedonhaun tuloksena löydetyistä artikkeleista saatiin tietoa, joissa käsiteltiin neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjausta. Tutkimuksen tuloksissa tarkasteltiin ympäristön elementtien muokkaamisen vaikutuksia neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjaukseen. Opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli selvittää, voidaanko neuropsykiatrisesti oireilevan
lapsen toiminnanohjausta tukea kouluympäristöä muokkaamalla. Menetelmäksi valittiin integroiva kirjallisuuskatsaus ja aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksissa löydettiin vastauksia ympäristöllisten fyysisten ja ympäristöllisten sosiaalisten tilannesidonnaisten elementtien muokkaamisesta. Ympäristön muokkaamisen avulla tuettiin neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjauksen kehittymistä. Johtopäätöksissä todettiin TMO-mallin soveltuvan toimintaterapiassa käytettäväksi malliksi, jolla tuettiin neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjauksen kehittymistä.
toiminnanohjauksen haasteita. Opinnäytetyön tiedonhaun tuloksena löydetyistä artikkeleista saatiin tietoa, joissa käsiteltiin neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjausta. Tutkimuksen tuloksissa tarkasteltiin ympäristön elementtien muokkaamisen vaikutuksia neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjaukseen. Opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli selvittää, voidaanko neuropsykiatrisesti oireilevan
lapsen toiminnanohjausta tukea kouluympäristöä muokkaamalla. Menetelmäksi valittiin integroiva kirjallisuuskatsaus ja aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksissa löydettiin vastauksia ympäristöllisten fyysisten ja ympäristöllisten sosiaalisten tilannesidonnaisten elementtien muokkaamisesta. Ympäristön muokkaamisen avulla tuettiin neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjauksen kehittymistä. Johtopäätöksissä todettiin TMO-mallin soveltuvan toimintaterapiassa käytettäväksi malliksi, jolla tuettiin neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjauksen kehittymistä.