Sano se säveltäen! : Säveltämisen pedagogiikan kehittämishankkeen toteutus Savonlinnan Musiikki- ja Tanssiopistossa lukuvuotena 2019 – 2020
Heinonen, Aapo (2021)
Heinonen, Aapo
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067523
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee järjestämäni säveltämisen pedagogiikan koulutushankkeen vaikuttavuutta Savonlinnan Musiikki- ja Tanssiopiston arkeen ja toimintakulttuuriin. Koulutusprojekti kesti lukuvuoden 2019–2020, ja siihen osallistuivat kaikki päätoimiset musiikinopettajat ja lehtorit. Koulutus toteutettiin pienryhmätyöskentelynä niin, että eri instrumenttien opettajat olivat sekoitettuina kolmeen eri ryhmään. Pyrin selvittämään, kuinka säveltämisen pedagogiikan opetusmetodeja kehittämällä voidaan vastata vuoden 2017 opetussuunnitelman perusteiden asettamiin vaatimuksiin ja tavoitteisiin säveltämisen ja improvisoinnin osalta.
Tutkimusaineistona olen käyttänyt opetustilanteiden äänitteitä, haastatteluita ja kyselyjä. Pyrin tällä aineistolla selvittämään opettajien säveltämisen pedagogiikan kokemuksia ja heidän toimintaansa hankkeen aikana sekä arvioimaan projektin vaikutuksia lukuvuoden 2020– 2021 opetustyöhön. Olen myös arvioinut omaa kehittymistäni ja onnistumistani hankkeen ohjaajana.
Kirjallisen työni laajin osa on koulutuksen prosessikuvaus, jossa esittelen kurssin aikana käytettyä materiaalia. Kaikki materiaali löytyy myös liitteenä työn lopusta, ja ne ovat vapaasti käytettävissä. Mukana on paitsi soivia esimerkkejä harjoituksista, joita kävimme opettajien kanssa läpi myös oppilaiden omia sävellyksiä musiikkiopiston konserttitallenteilta. Opettajien kanssa käydyistä keskusteluista kävi ilmi, millainen tehtävämateriaali on ollut heidän opetustyössään käyttökelpoista.
Havaitsin tutkimuksessani, että opettajien kouluttaminen säännöllisesti tapaavissa pienryhmissä oli onnistunut ratkaisu. Opettajat kokivat työskentelyn mielekkäänä ja motivoivana, vaikka kaikilla ei ollut säveltämisen pedagogiikasta aiempaa kokemusta. Haastattelemistani opettajista kaikki olivat kurssin materiaalia soveltaen pystyneet hyödyntämään sitä omassa opetustyössään, mikä oli koulutuksen tärkein tavoite. Kuitenkin myös erilaiset jatkokoulutuksen tarpeet ja toiveet tulivat ilmi palautekyselyiden vastauksissa. Aiheen säännöllinen käsitteleminen on välttämätöntä myös jatkossa, mikäli haluamme saavuttaa vuoden 2017 OPS-perusteiden tavoitteet.
Tutkimusaineistona olen käyttänyt opetustilanteiden äänitteitä, haastatteluita ja kyselyjä. Pyrin tällä aineistolla selvittämään opettajien säveltämisen pedagogiikan kokemuksia ja heidän toimintaansa hankkeen aikana sekä arvioimaan projektin vaikutuksia lukuvuoden 2020– 2021 opetustyöhön. Olen myös arvioinut omaa kehittymistäni ja onnistumistani hankkeen ohjaajana.
Kirjallisen työni laajin osa on koulutuksen prosessikuvaus, jossa esittelen kurssin aikana käytettyä materiaalia. Kaikki materiaali löytyy myös liitteenä työn lopusta, ja ne ovat vapaasti käytettävissä. Mukana on paitsi soivia esimerkkejä harjoituksista, joita kävimme opettajien kanssa läpi myös oppilaiden omia sävellyksiä musiikkiopiston konserttitallenteilta. Opettajien kanssa käydyistä keskusteluista kävi ilmi, millainen tehtävämateriaali on ollut heidän opetustyössään käyttökelpoista.
Havaitsin tutkimuksessani, että opettajien kouluttaminen säännöllisesti tapaavissa pienryhmissä oli onnistunut ratkaisu. Opettajat kokivat työskentelyn mielekkäänä ja motivoivana, vaikka kaikilla ei ollut säveltämisen pedagogiikasta aiempaa kokemusta. Haastattelemistani opettajista kaikki olivat kurssin materiaalia soveltaen pystyneet hyödyntämään sitä omassa opetustyössään, mikä oli koulutuksen tärkein tavoite. Kuitenkin myös erilaiset jatkokoulutuksen tarpeet ja toiveet tulivat ilmi palautekyselyiden vastauksissa. Aiheen säännöllinen käsitteleminen on välttämätöntä myös jatkossa, mikäli haluamme saavuttaa vuoden 2017 OPS-perusteiden tavoitteet.