Sosiaalisen median markkinoinnin strategia Iin Energia Oy:lle
Kuusela, Anni (2021)
Kuusela, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia sosiaalisen median strategia Iin Energia Oy:lle. Kohdeyrityksellä ei ole aiemmin ollut käytössään sosiaalisen median kanavia, joten tarvittavaa osaamista ja tietoa strategiseen sosiaalisen median markkinointiin yrityksellä ei ollut. Digitalisaation ja kuluttajien ostoprosessien muuttumisen myötä pienenkin yrityksen kannattaa panostaa sosiaalisen median markkinointiin ja olla mukana eri sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa digitaalisesta ja sosiaalisen median markkinoinnista, sen kanavista ja sisällöntuotannosta niin paljon, että sen pohjalta voitiin laatia kohdeyritykselle strategia. Tutkimuksessa suoritettiin avoin haastattelu Iin Energia Oy:n toimitusjohtajan kanssa sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteista, sen kilpailijoista ja tuotteista. Tämän lisäksi tehtiin kohdeyrityksen kilpailijoista vertailuanalyysi.
Tutkimusongelma tässä työssä oli, kuinka Iin Energia Oy voi toteuttaa sosiaalisen median markkinointia. Tutkimusongelmaa lähestyttiin tutkimalla sosiaalisen median markkinointia yleisesti, sen eri kanavia ja kuinka onnistumisia siinä voidaan mitata. Sosiaalisen median markkinoinnissa oli huomioitava yrityksen tavoitteet, kohderyhmät ja resurssit. Kun ne olivat selvillä, valittiin kanavat, suunniteltiin si sältö ja aikataulut sekä valittiin tuloksista mitattavat mittarit.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että Iin Energia Oy:n aloittaessa sosiaalisen median markkinointia kannattaa sen keskittyä ensin yhteen kanavaan ja luoda sinne aktiivisesti laadukasta sisältöä. Kun markkinointi on tuttua ja automatisoitua, voidaan keskittyä useampaan kanavaan. Sosiaalisen median markkinoinnin kautta voidaan tavoittaa laaja yleisö resurssitehokkaasti, saavuttaa erinomaisia tuloksia ja parantaa markkinointikampanjaa siitä saatujen tulosten perusteella nopeasti optimaalisimpaan suuntaan. The aim of this thesis was to create social media marketing strategy for Iin Energia Oy. The target company did not use any social media platforms prior to this thesis and therefore did not have the required skills and knowledge for professional start. Digitalization and transformation in consumer buying processes requires all-sized businesses to sign up for social media platforms and allot resources for it.
To create social media marketing strategy for the target company the theory about digital and social media marketing, its’ channels and content creation was collected into theoretical framework. The research included open interview with Iin Energia Oy’s CEO about their targets for social media marketing, as well as its competitors and products. A benchmarking of the target company’s competitors was made as well. The research method used in this thesis was qualitative.
The research problem was how can Iin Energia Oy implement social media marketing. The first approach to the problem was to research social media marketing, its platforms and how success in it is measured. When planning social media marketing, a company’s goals, target groups and resources must be taken into consideration. After which suitable platforms are selected, content and timetables are planned as well as measurements to rate success.
Based on this research following recommendations were given to the target company. At the beginning of social media marketing, Iin Energia Oy would be concentrating on one platform with active and great quality content. When the company reaches familiarity and automatic phase with social media it can expand to other channels. With social media marketing companies can reach wide audience with effective use of resources, get excellent results, and enhance the marketing campaign quickly to the right direction based on the immediate feedback.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa digitaalisesta ja sosiaalisen median markkinoinnista, sen kanavista ja sisällöntuotannosta niin paljon, että sen pohjalta voitiin laatia kohdeyritykselle strategia. Tutkimuksessa suoritettiin avoin haastattelu Iin Energia Oy:n toimitusjohtajan kanssa sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteista, sen kilpailijoista ja tuotteista. Tämän lisäksi tehtiin kohdeyrityksen kilpailijoista vertailuanalyysi.
Tutkimusongelma tässä työssä oli, kuinka Iin Energia Oy voi toteuttaa sosiaalisen median markkinointia. Tutkimusongelmaa lähestyttiin tutkimalla sosiaalisen median markkinointia yleisesti, sen eri kanavia ja kuinka onnistumisia siinä voidaan mitata. Sosiaalisen median markkinoinnissa oli huomioitava yrityksen tavoitteet, kohderyhmät ja resurssit. Kun ne olivat selvillä, valittiin kanavat, suunniteltiin si sältö ja aikataulut sekä valittiin tuloksista mitattavat mittarit.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että Iin Energia Oy:n aloittaessa sosiaalisen median markkinointia kannattaa sen keskittyä ensin yhteen kanavaan ja luoda sinne aktiivisesti laadukasta sisältöä. Kun markkinointi on tuttua ja automatisoitua, voidaan keskittyä useampaan kanavaan. Sosiaalisen median markkinoinnin kautta voidaan tavoittaa laaja yleisö resurssitehokkaasti, saavuttaa erinomaisia tuloksia ja parantaa markkinointikampanjaa siitä saatujen tulosten perusteella nopeasti optimaalisimpaan suuntaan.
To create social media marketing strategy for the target company the theory about digital and social media marketing, its’ channels and content creation was collected into theoretical framework. The research included open interview with Iin Energia Oy’s CEO about their targets for social media marketing, as well as its competitors and products. A benchmarking of the target company’s competitors was made as well. The research method used in this thesis was qualitative.
The research problem was how can Iin Energia Oy implement social media marketing. The first approach to the problem was to research social media marketing, its platforms and how success in it is measured. When planning social media marketing, a company’s goals, target groups and resources must be taken into consideration. After which suitable platforms are selected, content and timetables are planned as well as measurements to rate success.
Based on this research following recommendations were given to the target company. At the beginning of social media marketing, Iin Energia Oy would be concentrating on one platform with active and great quality content. When the company reaches familiarity and automatic phase with social media it can expand to other channels. With social media marketing companies can reach wide audience with effective use of resources, get excellent results, and enhance the marketing campaign quickly to the right direction based on the immediate feedback.