Lapsen kiukku varhaiskasvatuksen kasvattajien silmin
Rautio, Lili (2021)
Rautio, Lili
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067445
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvatusyksikön kasvattajien tietoutta kasvattajien käsityksistä ja kokemuksista lapsen kiukusta sekä sen kohtaamisesta osana työtä. Tarkoituksena oli, että näitä tietoja voitaisiin hyödyntää varhaiskasvatusyksikössä toiminnan kehittämiseen aiheen ympärillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatusyksikön kasvattajien käsityksiä ja kokemuksia lapsen kiukusta ja sen kohtaamisesta osana heidän työtään.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä erään Kouvolan kaupungin varhaiskasvatusyksikön kanssa. Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella varhaiskasvatusyksikön kasvattajilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kasvattajat kokivat lapsen kiukun kuuluvan lapsen normaaliin kasvuun ja kehitykseen, ja aikuisen olisi hyvä tarjota emotionaalista ja fyysistä tukea lapselle kiukun hetkellä. Kasvattajilla oli käytössään moninaisia keinoja kohdata lapsen kiukku ja tukea lapsen kiukunsäätelytaitojen kehitystä. Haastavana koettiin kohdata fyysisesti aggressiivisena käytöksenä tai sulkeutumisena ilmenevä lapsen kiukku erityisesti silloin, kun lapsia koettiin olevan liikaa suhteessa vastuussa olevien aikuisten määrään. Jotkut kasvattajat kokivat tarvitsevansa lisää konkreettisia toimintatapoja lapsen kiukunsäätelytaitojen kehityksen tukemiseen.
Kasvattajilla vaikuttaa olevan tahtotila ja osaamista kohdata lapsen kiukku työssään siten, että se tukee lapsen tunnetaitojen kehitystä. Kuitenkin erityisesti lapsen kiukun ilmeneminen aggressiivisena käytöksenä ja työn kiireinen luonne kuormittaa varhaiskasvatuksen kasvattajia ja vaikeuttaa lapsen kiukun kohtaamista työssä. Kasvattajat saattavat kokea riittämättömyyttä työssään lapsen kiukun edessä. Panostamalla varhaiskasvatuksessa johdonmukaiseen tunnekasvatukseen voidaan ennaltaehkäistä monien ongelmien syntymistä sekä edistää lapsen edun toteutumista ja kasvattajien työhyvinvointia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä erään Kouvolan kaupungin varhaiskasvatusyksikön kanssa. Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella varhaiskasvatusyksikön kasvattajilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kasvattajat kokivat lapsen kiukun kuuluvan lapsen normaaliin kasvuun ja kehitykseen, ja aikuisen olisi hyvä tarjota emotionaalista ja fyysistä tukea lapselle kiukun hetkellä. Kasvattajilla oli käytössään moninaisia keinoja kohdata lapsen kiukku ja tukea lapsen kiukunsäätelytaitojen kehitystä. Haastavana koettiin kohdata fyysisesti aggressiivisena käytöksenä tai sulkeutumisena ilmenevä lapsen kiukku erityisesti silloin, kun lapsia koettiin olevan liikaa suhteessa vastuussa olevien aikuisten määrään. Jotkut kasvattajat kokivat tarvitsevansa lisää konkreettisia toimintatapoja lapsen kiukunsäätelytaitojen kehityksen tukemiseen.
Kasvattajilla vaikuttaa olevan tahtotila ja osaamista kohdata lapsen kiukku työssään siten, että se tukee lapsen tunnetaitojen kehitystä. Kuitenkin erityisesti lapsen kiukun ilmeneminen aggressiivisena käytöksenä ja työn kiireinen luonne kuormittaa varhaiskasvatuksen kasvattajia ja vaikeuttaa lapsen kiukun kohtaamista työssä. Kasvattajat saattavat kokea riittämättömyyttä työssään lapsen kiukun edessä. Panostamalla varhaiskasvatuksessa johdonmukaiseen tunnekasvatukseen voidaan ennaltaehkäistä monien ongelmien syntymistä sekä edistää lapsen edun toteutumista ja kasvattajien työhyvinvointia.