Wowandersin sidosryhmäyhteistyön kehittäminen
Skön, Elina (2021)
Skön, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057187
Tiivistelmä
Maailmalla jylläävän koronapandemian vuoksi matkailuala on ollut jo kuukausia kriisissä. Ylläpitääkseen elinkeinonsa, alan toimijoiden tulee etsiä uusia keinoja tavoittaakseen kuluttajat ja houkutellakseen heidät palveluidensa piiriin. Tähän tarpeeseen tutkimuksen toimeksiantaja, Wowanders Oy, vastaa Wowanders-matkapäiväkirjasovelluksella sekä MatkaileSuomessa.fi -matkailusivustolla. Wowandersin ideana on jakaa kohdevinkkien avulla inspiraatiota tuleviin matkoihin.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli sidosryhmäyhteistyön kehittäminen kartoittamalla matkailupalvelutuottajien kiinnostusta sisällöntuotantoon Wowanders sovellukseen ja MatkaileSuomessa.fi -verkkosivustoon sekä selvittää siihen sopivaa toimintamallia. Koska kyseessä oli tutkimuksellinen kehittämistehtävä, työssä edettiin tapaustutkimuksen mallia mukaillen. Prosessi alkoi kehittämistehtävän määrittelyllä, jonka jälkeen seurasi ilmiöön perehtyminen teoriassa. Kolmas vaihe oli empiirinen tutkimus, jossa tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita ja benchmarkingia. Työn viimeisessä vaiheessa syntyivät toimintamalliehdotukset. Empiirinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta matkailualan toimijaa sekä tekemällä benchmarkingia Wowandersin kanssa samankaltaisia piirteitä omaavien matkailusisältöä tarjoavien toimijoiden verkkosivuilla, mobiilisovelluksissa ja sosiaalisen median kanavissa.
Haastattelututkimuksen johtopäätös oli, että kiinnostusta Wowandersin alustoihin löytyy, mutta ei välttämättä tutkimuskysymyksen mukaisesti niinkään itse sisällöntuotantoon, vaan ennemmin käyttäjän tekemänä mainintana matkapäiväkirjassa. Maininnat matkapäiväkirjoissa nähtiin hyödyllisenä markkinointimielessä. Benchmarking-osuus toimi siltana haastattelutuloksien ja toimintamalliehdotuksien välillä. Tutkimustyön lopputuloksena syntyi kaksi toimintamalliehdotusta kehittämään Wowandersin sidosryhmäyhteistyötä ja sen ympärillä tapahtuvaa toimintaa. Ensimmäinen malli, kumppanuusmalli yhdistettynä mainosmalliin, on toteutettavissa suhteellisen helposti ja pienin resurssein nähden sen tuomaan hyödyn jatkumoon huomioiden erityisesti matkailupalveluiden tuottajat. Toisessa ehdotuksessa agregaattorimalli tai markkinapaikkamalli on nivoutuneena alustamalliin ja kyseinen toimintamalli vaatii Wowanders Oy:ltä suurempia investointeja. Toimintamalliehdotukset ovat sovellettavissa Wowanders Oy:n lisäksi myös muiden vastaavantyyppisten yritysten toimintaan.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli sidosryhmäyhteistyön kehittäminen kartoittamalla matkailupalvelutuottajien kiinnostusta sisällöntuotantoon Wowanders sovellukseen ja MatkaileSuomessa.fi -verkkosivustoon sekä selvittää siihen sopivaa toimintamallia. Koska kyseessä oli tutkimuksellinen kehittämistehtävä, työssä edettiin tapaustutkimuksen mallia mukaillen. Prosessi alkoi kehittämistehtävän määrittelyllä, jonka jälkeen seurasi ilmiöön perehtyminen teoriassa. Kolmas vaihe oli empiirinen tutkimus, jossa tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita ja benchmarkingia. Työn viimeisessä vaiheessa syntyivät toimintamalliehdotukset. Empiirinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta matkailualan toimijaa sekä tekemällä benchmarkingia Wowandersin kanssa samankaltaisia piirteitä omaavien matkailusisältöä tarjoavien toimijoiden verkkosivuilla, mobiilisovelluksissa ja sosiaalisen median kanavissa.
Haastattelututkimuksen johtopäätös oli, että kiinnostusta Wowandersin alustoihin löytyy, mutta ei välttämättä tutkimuskysymyksen mukaisesti niinkään itse sisällöntuotantoon, vaan ennemmin käyttäjän tekemänä mainintana matkapäiväkirjassa. Maininnat matkapäiväkirjoissa nähtiin hyödyllisenä markkinointimielessä. Benchmarking-osuus toimi siltana haastattelutuloksien ja toimintamalliehdotuksien välillä. Tutkimustyön lopputuloksena syntyi kaksi toimintamalliehdotusta kehittämään Wowandersin sidosryhmäyhteistyötä ja sen ympärillä tapahtuvaa toimintaa. Ensimmäinen malli, kumppanuusmalli yhdistettynä mainosmalliin, on toteutettavissa suhteellisen helposti ja pienin resurssein nähden sen tuomaan hyödyn jatkumoon huomioiden erityisesti matkailupalveluiden tuottajat. Toisessa ehdotuksessa agregaattorimalli tai markkinapaikkamalli on nivoutuneena alustamalliin ja kyseinen toimintamalli vaatii Wowanders Oy:ltä suurempia investointeja. Toimintamalliehdotukset ovat sovellettavissa Wowanders Oy:n lisäksi myös muiden vastaavantyyppisten yritysten toimintaan.