Fanit metallimusiikin markkinoinnin tekijöinä : Case Mokoma
Matinaho, Anniina (2021)
Matinaho, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046931
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, miten eri tavoin fanit voivat olla auttamassa metallimusiikin markkinoinnissa. Työssä selvitetään myös, mitä fanien kanssa työskentely vaatii niin bändin kuin levy-yhtiön näkökulmasta ja miten kynnystä fanien kanssa työskentelyyn voisi pienentää. Työn tilaajana toimii pienlevy-yhtiö Sakara Records, casena sen perustama Mokoma-bändi.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena. Sen teoreettinen viitekehys perustuu faniuden, markkinoinnin ja musiikin markkinoinnin teorioihin. Työn aineistonhankintamenetelminä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua, dokumenttianalyysia ja ideointityöpajaa. Haastattelulla pyrittiin kartoittamaan Mokoman markkinoinnin nykytilaa ja Mokoman yhteistyötä fanien kanssa, dokumenttianalyysillä muodostamaan käsitys siitä, mitä materiaalia fanit ovat tähän mennessä tuottaneet musiikin markkinoinnin eteen ja ideointipajalla luomaan uusia ideoita fanien aktivointiin ja heidän hyödyntämiseensä markkinoinnissa, niin bändin kuin levy-yhtiön näkökulmasta.
Kehittämistyön tuloksissa esiin nousevat Mokoman markkinoinnin rajalliset resurssit, se, miten metallimusiikin markkinointi eroaa populäärimusiikin markkinoinnista ja mitä vaikeuksia yhteistyössä fanien kanssa voi ilmetä. Tuloksista selviää, mitä kaikkea markkinointiin liittyvää aineistoa fanit ovat tähän mennessä tuottaneet paneutuen erityisesti Mokoman kotisivuihin ja heidän sosiaaliseen mediaansa. Tuloksista selviää myös uusia ideoita bändin ja fanien väliseen yhteistyöhön musiikin markkinoinnin eteen.
Kehittämisehdotukset osoittavat miten pienillä asioilla, kuten aihetunnisteiden käytöllä, fanit ja bändi tavoittaisivat toisensa paremmin. Fanit pitäisi ottaa entistä enemmän mukaan kaikkeen, bändituotteiden suunnittelusta lähtien, ja heitä voisi aktivoida erilaisilla kilpailuilla. Faneja voisi myös konkreettisesti käyttää markkinointimateriaalina erilaisilla faneista kertovilla videoilla.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena. Sen teoreettinen viitekehys perustuu faniuden, markkinoinnin ja musiikin markkinoinnin teorioihin. Työn aineistonhankintamenetelminä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua, dokumenttianalyysia ja ideointityöpajaa. Haastattelulla pyrittiin kartoittamaan Mokoman markkinoinnin nykytilaa ja Mokoman yhteistyötä fanien kanssa, dokumenttianalyysillä muodostamaan käsitys siitä, mitä materiaalia fanit ovat tähän mennessä tuottaneet musiikin markkinoinnin eteen ja ideointipajalla luomaan uusia ideoita fanien aktivointiin ja heidän hyödyntämiseensä markkinoinnissa, niin bändin kuin levy-yhtiön näkökulmasta.
Kehittämistyön tuloksissa esiin nousevat Mokoman markkinoinnin rajalliset resurssit, se, miten metallimusiikin markkinointi eroaa populäärimusiikin markkinoinnista ja mitä vaikeuksia yhteistyössä fanien kanssa voi ilmetä. Tuloksista selviää, mitä kaikkea markkinointiin liittyvää aineistoa fanit ovat tähän mennessä tuottaneet paneutuen erityisesti Mokoman kotisivuihin ja heidän sosiaaliseen mediaansa. Tuloksista selviää myös uusia ideoita bändin ja fanien väliseen yhteistyöhön musiikin markkinoinnin eteen.
Kehittämisehdotukset osoittavat miten pienillä asioilla, kuten aihetunnisteiden käytöllä, fanit ja bändi tavoittaisivat toisensa paremmin. Fanit pitäisi ottaa entistä enemmän mukaan kaikkeen, bändituotteiden suunnittelusta lähtien, ja heitä voisi aktivoida erilaisilla kilpailuilla. Faneja voisi myös konkreettisesti käyttää markkinointimateriaalina erilaisilla faneista kertovilla videoilla.