Koulunuorisotyön selvitys. Opimme elämää varten.
Partanen, Lotta (2021)
Partanen, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046916
Tiivistelmä
Koulussa ja nuorisotyössä tehdään arvokasta kasvatustyötä, jossa saadaan hyvät valmiudet
elmään. Nuorisotyö on laajentamassa toimintaansa koulun puolelle, minkä takia
koulunuorisotyöstä on tullut uusi trendi nuorisotyössä.
Mäntsälän nuorisopalvelun kohtaamistyö on siirtynyt verkkoon viimeaikoina ja
kohtaamistyö jäänyt melkein kokonaan. Koulunuorisotyö muodon lisäksi kehitettävänä on
edistää yhteistyötä nuorisopalvelun ja koulun välillä. Yhteistyötä edistäessä eri tahojen
työntekijöiden kasvot tulisivat toisilleen tutummaksi. Tutut aikuiset on tärkeä edellytys
yhteistyön kannalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää koulunuorisotyö osaksi nuorisopalvelua ja edistää
nuorisopalvelun ja Myllymäen koulun välistä yhteistyötä. Tarkoituksenani oli selvittää
koulun henkilökunnalta, millaista koulunuorisotyötä henkilökunta toivoi koululleen ja miten
nuorisopalvelut kehittäisivät yhteistyötään koulujen kanssa.
Käytin tiedonkeruu menetelmänä kyselyä. Suunnittelin kyselyn yhdessä nuoriso-ohjaajan
kanssa. Laadin kyselyn Webropol-ohjelmalla. Lähetin kyselyn 30:lle Myllymäen koulun
henkilökunnan jäsenelle. Kyselyyn vastasi 19 henkilöä. Näistä vastauksista laadin analyysin,
joka on opinnäytetyöni tuotos.
Analyysista tuli ilmi, että koulunuorisotyötä lisäämällä olisi vaikutusta kouluviihtyvyyteen
ja koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseen. Analyysissa ilmeni koulun henkilökunnan
myönteisyys yhteistyön kehittämiselle. Analyysin perusteella tarkoituksena oli aloittaa
koulunuorisotyön kokeilu heti keväällä 2021. Analyysista laadin yhdessä nuoriso-ohjaajan
kanssa koulunuorisotyön toimintasuunnitelman, kuinka toimintaa toteutetaan Myllymäen
koulussa keväällä 2021.
Koulunuorisotyön kokeilu ei toteutunut keväällä 2021 korona rajoitusten tiukennuttua.
Koulunuorisotyön kokeilua oli tarkoitus arvioida yhteisöllisellä toimintapaja-menetelmänä,
johon kohderyhmän oppilaat olisivat osallistuneet. Suunnittelin toimintapajaan sopivat
menetelmät, joita voi hyödyntää myös jatkossa toiminnan arviointia ajatellen.
elmään. Nuorisotyö on laajentamassa toimintaansa koulun puolelle, minkä takia
koulunuorisotyöstä on tullut uusi trendi nuorisotyössä.
Mäntsälän nuorisopalvelun kohtaamistyö on siirtynyt verkkoon viimeaikoina ja
kohtaamistyö jäänyt melkein kokonaan. Koulunuorisotyö muodon lisäksi kehitettävänä on
edistää yhteistyötä nuorisopalvelun ja koulun välillä. Yhteistyötä edistäessä eri tahojen
työntekijöiden kasvot tulisivat toisilleen tutummaksi. Tutut aikuiset on tärkeä edellytys
yhteistyön kannalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää koulunuorisotyö osaksi nuorisopalvelua ja edistää
nuorisopalvelun ja Myllymäen koulun välistä yhteistyötä. Tarkoituksenani oli selvittää
koulun henkilökunnalta, millaista koulunuorisotyötä henkilökunta toivoi koululleen ja miten
nuorisopalvelut kehittäisivät yhteistyötään koulujen kanssa.
Käytin tiedonkeruu menetelmänä kyselyä. Suunnittelin kyselyn yhdessä nuoriso-ohjaajan
kanssa. Laadin kyselyn Webropol-ohjelmalla. Lähetin kyselyn 30:lle Myllymäen koulun
henkilökunnan jäsenelle. Kyselyyn vastasi 19 henkilöä. Näistä vastauksista laadin analyysin,
joka on opinnäytetyöni tuotos.
Analyysista tuli ilmi, että koulunuorisotyötä lisäämällä olisi vaikutusta kouluviihtyvyyteen
ja koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseen. Analyysissa ilmeni koulun henkilökunnan
myönteisyys yhteistyön kehittämiselle. Analyysin perusteella tarkoituksena oli aloittaa
koulunuorisotyön kokeilu heti keväällä 2021. Analyysista laadin yhdessä nuoriso-ohjaajan
kanssa koulunuorisotyön toimintasuunnitelman, kuinka toimintaa toteutetaan Myllymäen
koulussa keväällä 2021.
Koulunuorisotyön kokeilu ei toteutunut keväällä 2021 korona rajoitusten tiukennuttua.
Koulunuorisotyön kokeilua oli tarkoitus arvioida yhteisöllisellä toimintapaja-menetelmänä,
johon kohderyhmän oppilaat olisivat osallistuneet. Suunnittelin toimintapajaan sopivat
menetelmät, joita voi hyödyntää myös jatkossa toiminnan arviointia ajatellen.