Yrityksen myyntikunnostustoimet
Lehtimäki, Taru (2021)
Lehtimäki, Taru
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046911
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin pienyrityksen myyntikunnostustoimia. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Uudellamaalla toimiva autokorjaamo, jonka strategia oli myydä yritys 3–5 vuoden sisällä yrittäjien eläköityessä. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä tulevina vuosina yritysten myynti kasvaa yrittä-jien eläköityessä.
Tutkimusongelmia oli kolme: millaisia tapoja on myydä pienyritys, miten pienyritys laitetaan myyntikuntoon sekä millaisia muutoksia tulisi tehdä, jotta myyntikunnostustoimilla olisi vaikutus myyntiaikaan ja -hintaan. Tavoitteena oli selvittää, millaisia toimia pienyrityksen tulisi tehdä, jotta se olisi mahdollisimman kiinnostava ostajan silmissä. Tarkoituksena oli laatia toimeksiantajalle ehdotus pienyrityksen myynnistä ja niistä toimista, joita yrityksen kannattaa tehdä ennen yrityksen myyntiin laittamista.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta pääluvusta, joissa käsiteltiin osakeyhtiön yrityskauppaa ja arvonmääritystä sekä myyntikunnostustoimia. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea pienyritysten omistajanvaihdosten parissa työskentelevää asiantuntijaa.
Tutkimuksessa selvisi, että pienyrityksien myynti on aina ainutkertainen tilanne, eikä siihen ole yksiselitteistä tapaa toteuttaa sitä. Tutkimuksessa selvisi myös, että tyypillisesti pienyrittäjät aloittavat yrityksestä luopumiseen liittyvän prosessoinnin myöhään, eikä myyntikunnostustoimiin panosteta. Tutkimus osoitti, että myyntikunnostustoimet kuitenkin nopeuttaisivat yrityksen myyntiprosessia. Yrittäjiltä ei kuitenkaan löydy myyntikunnostustoimiin tarvittavaa osaamista.
Tutkimusongelmia oli kolme: millaisia tapoja on myydä pienyritys, miten pienyritys laitetaan myyntikuntoon sekä millaisia muutoksia tulisi tehdä, jotta myyntikunnostustoimilla olisi vaikutus myyntiaikaan ja -hintaan. Tavoitteena oli selvittää, millaisia toimia pienyrityksen tulisi tehdä, jotta se olisi mahdollisimman kiinnostava ostajan silmissä. Tarkoituksena oli laatia toimeksiantajalle ehdotus pienyrityksen myynnistä ja niistä toimista, joita yrityksen kannattaa tehdä ennen yrityksen myyntiin laittamista.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta pääluvusta, joissa käsiteltiin osakeyhtiön yrityskauppaa ja arvonmääritystä sekä myyntikunnostustoimia. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea pienyritysten omistajanvaihdosten parissa työskentelevää asiantuntijaa.
Tutkimuksessa selvisi, että pienyrityksien myynti on aina ainutkertainen tilanne, eikä siihen ole yksiselitteistä tapaa toteuttaa sitä. Tutkimuksessa selvisi myös, että tyypillisesti pienyrittäjät aloittavat yrityksestä luopumiseen liittyvän prosessoinnin myöhään, eikä myyntikunnostustoimiin panosteta. Tutkimus osoitti, että myyntikunnostustoimet kuitenkin nopeuttaisivat yrityksen myyntiprosessia. Yrittäjiltä ei kuitenkaan löydy myyntikunnostustoimiin tarvittavaa osaamista.