Sisältöstrategian malli asianajotoimistolle
Jokinen, Kati (2021)
Jokinen, Kati
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046910
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä ehdotus, joka antaa hyvät lähtökohdat asianajotoimiston suunnitelmalliselle, tavoitteelliselle ja mitattavalle B2B-markkinoinnille. Lopputuloksena syntynyt työkirjamainen sisältöstrategian malli auttaa yrityksen sisältöstrategian suunnittelua kohta kohdalta eteenpäin huomioiden kaikki oleelliset osa-alueet.
Tässä opinnäytetyössä oli kolme tutkimusongelmaa. Tutkittiin, miten asianajotoimisto voi hyödyntää sisältömarkkinointia ja mitä sen avulla tavoitellaan. Lisäksi tutkittiin, millaista sisältöä yrityksen kannattaa julkaista ja mitä kanavia sisällön jakamiseen kannattaa käyttää.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin laajasti alan teoriatietoa ja kirjallisuutta koskien sisältöstrategiaa ja sisältömarkkinointia. Kirjallisuuden avulla selvitettiin sisältöstrategian ja sisältömarkkinoinnin käsitteet sekä miten tavoitteet asetetaan ja millaisia asioita täytyy ottaa huomioon asiakaspersoonia, ostopolkuja ja sisältötyyppejä määriteltäessä. Sisältömarkkinoinnin suunnittelua ja tuotantoa käytiin läpi mm. vuosikellon ja sosiaalisen median julkaisukalenterin avulla.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus. Työssä käytettyjä aineiston hankintamenetelmiä olivat teemahaastattelu ja havainnointi. Haastatteluissa selvitettiin asianajotoimiston asiakkailta, mitä kautta yritys päätyi asiakkaaksi (saiko suosittelun vai löytyikö yritys esimerkiksi Googlen avulla), mitä sosiaalisen median kanavia asiakas käyttää itse ja millaiset sisällöt ovat hänestä kiinnostavia. Havainnoimalla tutkittiin muita alalla toimivia asianajotoimistoja ja heidän tapaansa tehdä sisältömarkkinointia.
Havaintojen perusteella todettiin, että pääasialliset sosiaalisen median kanavat olivat LinkedIn ja Facebook. LinkedInissä eniten reagointeja saivat kuvalliset yritysten omaan henkilökuntaan liittyvät julkaisut. Kaikki asianajotoimistot julkaisivat samoja sisältöjä kaikissa käyttämissään sosiaalisen median kanavissa. Johtopäätöksenä suositellaan yrityksen strategiakuvan ja ydintarinan tuottamista, referenssien laajempaa avaamista asiakkaan avun saamisen ja yhteistyön merkityksen kautta sekä säännöllistä hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa.
Asiasanat: sisältöstrategia, sisältömarkkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen markkinointi, sisältösuunnitelma
Tässä opinnäytetyössä oli kolme tutkimusongelmaa. Tutkittiin, miten asianajotoimisto voi hyödyntää sisältömarkkinointia ja mitä sen avulla tavoitellaan. Lisäksi tutkittiin, millaista sisältöä yrityksen kannattaa julkaista ja mitä kanavia sisällön jakamiseen kannattaa käyttää.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin laajasti alan teoriatietoa ja kirjallisuutta koskien sisältöstrategiaa ja sisältömarkkinointia. Kirjallisuuden avulla selvitettiin sisältöstrategian ja sisältömarkkinoinnin käsitteet sekä miten tavoitteet asetetaan ja millaisia asioita täytyy ottaa huomioon asiakaspersoonia, ostopolkuja ja sisältötyyppejä määriteltäessä. Sisältömarkkinoinnin suunnittelua ja tuotantoa käytiin läpi mm. vuosikellon ja sosiaalisen median julkaisukalenterin avulla.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus. Työssä käytettyjä aineiston hankintamenetelmiä olivat teemahaastattelu ja havainnointi. Haastatteluissa selvitettiin asianajotoimiston asiakkailta, mitä kautta yritys päätyi asiakkaaksi (saiko suosittelun vai löytyikö yritys esimerkiksi Googlen avulla), mitä sosiaalisen median kanavia asiakas käyttää itse ja millaiset sisällöt ovat hänestä kiinnostavia. Havainnoimalla tutkittiin muita alalla toimivia asianajotoimistoja ja heidän tapaansa tehdä sisältömarkkinointia.
Havaintojen perusteella todettiin, että pääasialliset sosiaalisen median kanavat olivat LinkedIn ja Facebook. LinkedInissä eniten reagointeja saivat kuvalliset yritysten omaan henkilökuntaan liittyvät julkaisut. Kaikki asianajotoimistot julkaisivat samoja sisältöjä kaikissa käyttämissään sosiaalisen median kanavissa. Johtopäätöksenä suositellaan yrityksen strategiakuvan ja ydintarinan tuottamista, referenssien laajempaa avaamista asiakkaan avun saamisen ja yhteistyön merkityksen kautta sekä säännöllistä hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa.
Asiasanat: sisältöstrategia, sisältömarkkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen markkinointi, sisältösuunnitelma