Developing a questionnaire to measure nursing students' perceptions on learning in clinical laboratories and simulations
Blanz, John; Haivio Reales, Paulino; Vainionpää, Matti (2021)
Blanz, John
Haivio Reales, Paulino
Vainionpää, Matti
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046909
Tiivistelmä
Kliinisen hoitotyön taidot ovat olennainen osa sairaanhoitajan ammattia. Suomen opetusministeriön säädöksen mukaan puolet sairaanhoitajakoulutuksesta koostuu näiden taitojen oppimisesta. Sairaanhoitajaopiskelijat harjoittelevat taitoja kliinisissä laboratorioissa, soveltavat tietämystään simulaatioissa, sekä saavat palautetta osaamisestaan. Tässä tutkimuksessa kehitettiin kyselylomake, jolla voidaan mitata sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä oppimisesta kliinisessä laboratoriossa ja simulaatiossa.
Delphi-metodia sovellettiin kyselylomakkeen kehittämistyön prosessissa. Eksperttipaneeli koostui sairaanhoitotyön opettajista ja kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoista (n=7). Eksperttipanelistit arvioivat esitettyjen väittämien tärkeyttä ja selkeyttä liittyen oppimiseen kliinisissä laboratorioissa ja simulaatioissa, ja antoivat kirjallista palautetta. Ensimmäinen eksperttipaneelikierros koostui neljästä (n=4) panelistista ja toinen eksperttipaneelikierros koostui kolmesta (n=3) panelistista.
Kyselylomakkeen koemalli sisälsi 64 väittämää, mitkä vähenivät 39 väittämään ensimmäisen paneelikierroksen jälkeen. Lukumäärä väheni 29 väittämään toisen paneelikierroksen jälkeen, ja yksi avoin väittämä vastaajan vapaaehtoiselle palautteelle lisättiin. Aineistokeruun mukaan väittämiä, jotka liittyivät oppimisen tuloksen, opetuksen laadun ja oppimisympäristön teemoihin, pidettiin eniten tärkeinä. Kokonaisyhteisymmärryksen aste lopullisista väittämistä oli 92%, josta tärkeyden lukemaprosentti oli 94% ja selkeyden lukemaprosentti oli 90%. Tulokset ovat luotettavia.
Kehitetty kyselylomake koostuu 14 kliiniseen laboratorioon liittyvistä väittämistä ja 15 simulaatioon liittyvistä väittämistä, mihin vastataan neliosaisella Likert-asteikolla, sekä yhdestä avoimesta väittämästä vastaajan vapaaehtoiselle palautteelle. Kehitettyä kyselylomaketta voisi hyödyntää tiedonkeruuseen, millä voisi enemmän kehittää hoitotyön opetusmenetelmiä ja opintokokonaisuuksia. Lisäksi sitä voisi käyttää myöhemmin osana tutkimusta, mikä keskittyisi mittaamaan näkemyksiä oppimisesta kliinisissä laboratorioissa ja simulaatioissa.
Delphi-metodia sovellettiin kyselylomakkeen kehittämistyön prosessissa. Eksperttipaneeli koostui sairaanhoitotyön opettajista ja kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoista (n=7). Eksperttipanelistit arvioivat esitettyjen väittämien tärkeyttä ja selkeyttä liittyen oppimiseen kliinisissä laboratorioissa ja simulaatioissa, ja antoivat kirjallista palautetta. Ensimmäinen eksperttipaneelikierros koostui neljästä (n=4) panelistista ja toinen eksperttipaneelikierros koostui kolmesta (n=3) panelistista.
Kyselylomakkeen koemalli sisälsi 64 väittämää, mitkä vähenivät 39 väittämään ensimmäisen paneelikierroksen jälkeen. Lukumäärä väheni 29 väittämään toisen paneelikierroksen jälkeen, ja yksi avoin väittämä vastaajan vapaaehtoiselle palautteelle lisättiin. Aineistokeruun mukaan väittämiä, jotka liittyivät oppimisen tuloksen, opetuksen laadun ja oppimisympäristön teemoihin, pidettiin eniten tärkeinä. Kokonaisyhteisymmärryksen aste lopullisista väittämistä oli 92%, josta tärkeyden lukemaprosentti oli 94% ja selkeyden lukemaprosentti oli 90%. Tulokset ovat luotettavia.
Kehitetty kyselylomake koostuu 14 kliiniseen laboratorioon liittyvistä väittämistä ja 15 simulaatioon liittyvistä väittämistä, mihin vastataan neliosaisella Likert-asteikolla, sekä yhdestä avoimesta väittämästä vastaajan vapaaehtoiselle palautteelle. Kehitettyä kyselylomaketta voisi hyödyntää tiedonkeruuseen, millä voisi enemmän kehittää hoitotyön opetusmenetelmiä ja opintokokonaisuuksia. Lisäksi sitä voisi käyttää myöhemmin osana tutkimusta, mikä keskittyisi mittaamaan näkemyksiä oppimisesta kliinisissä laboratorioissa ja simulaatioissa.