Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Sisältöstrategia Savorak Oy
Reijonen, Elina (2021)
Reijonen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046906
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Savorak Oy:lle, joka valmistaa laitureita ja laituritarvikkeita kotimaisena käsityönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella sisältöstrategia, jonka avulla selkeytetään yrityksen markkinointiviestintää. Sisältöstrategiassa yhdistyvät liiketoimintastrategia ja asiakaslähtöinen markkinointi. Sisältöstrategiassa määritellään näkökulmat ja tavoitteet sekä käydään läpi, millaista sisältöä tuotetaan. Se vastaa kysymyksiin kenelle, mitä ja milloin. Työ on rajattu käsittelemään yrityksen omia käytössä olevia medioita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia potentiaalisen asiakkaiden ja kilpailijoiden käyttäytymistä verkkosivustoilla ja sosiaalisissa medioissa. Tutkimuskysymyksiä oli kolme: millaiset kohderyhmät ovat kiinnostuneita yrityksen tarjoamista tuotteista, millaisilla sisällöillä eri kohderyhmiä tavoitellaan sekä miten sisältöä kannattaa jakaa ja tuloksia mitata.
Työn teoriaosuus muodostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa käsiteltiin sisältömarkkinointia: sisältömarkkinoinnin käsitettä, sisältömarkkinoinnin muotoja, suunnittelua ja jakelua. Toisessa pääluvussa käsiteltiin sisältöstrategiaa: sisältöstrategian käsitettä, tavoitteita ja mittareita, asiakaspersoonia ja asiakaspolkuja, ydintarinaa ja sisältötyyppejä, raportointia ja analyysiä, kanavien rooleja ja sisällönjakelun mallia, sekä toimitusprosessia ja rooleja.
Tutkimus toteutettiin laadullisella ja määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, jossa vertailtiin neljän eri toimijan verkkosivustoja sekä sosiaalista mediaa. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä verkkokyselyä, joka jaettiin Facebookin Mökkihöperöt-ryhmään.
Tutkimustulokset osoittivat, että muut alalla toimivat yritykset käyttävät pääasiallisena ja tärkeimpänä kanavana verkkosivustojaan. He ovat läsnä myös sosiaalisen median kanavissa, joissa sisältö on pääosin mainostavaa ja julkaisut epäsäännöllisiä. Potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa pääosin hakukoneista ja käyttävät eniten sosiaalisen median kanavista Facebookia. Kohderyhmän mielenkiinnon herättävät parhaiten kuvat ja tarinat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia potentiaalisen asiakkaiden ja kilpailijoiden käyttäytymistä verkkosivustoilla ja sosiaalisissa medioissa. Tutkimuskysymyksiä oli kolme: millaiset kohderyhmät ovat kiinnostuneita yrityksen tarjoamista tuotteista, millaisilla sisällöillä eri kohderyhmiä tavoitellaan sekä miten sisältöä kannattaa jakaa ja tuloksia mitata.
Työn teoriaosuus muodostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa käsiteltiin sisältömarkkinointia: sisältömarkkinoinnin käsitettä, sisältömarkkinoinnin muotoja, suunnittelua ja jakelua. Toisessa pääluvussa käsiteltiin sisältöstrategiaa: sisältöstrategian käsitettä, tavoitteita ja mittareita, asiakaspersoonia ja asiakaspolkuja, ydintarinaa ja sisältötyyppejä, raportointia ja analyysiä, kanavien rooleja ja sisällönjakelun mallia, sekä toimitusprosessia ja rooleja.
Tutkimus toteutettiin laadullisella ja määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, jossa vertailtiin neljän eri toimijan verkkosivustoja sekä sosiaalista mediaa. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä verkkokyselyä, joka jaettiin Facebookin Mökkihöperöt-ryhmään.
Tutkimustulokset osoittivat, että muut alalla toimivat yritykset käyttävät pääasiallisena ja tärkeimpänä kanavana verkkosivustojaan. He ovat läsnä myös sosiaalisen median kanavissa, joissa sisältö on pääosin mainostavaa ja julkaisut epäsäännöllisiä. Potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa pääosin hakukoneista ja käyttävät eniten sosiaalisen median kanavista Facebookia. Kohderyhmän mielenkiinnon herättävät parhaiten kuvat ja tarinat.