Martti Talvela -kampuksen markkinoinnin tehostaminen sosiaalisessa mediassa
Summanen, Pinja; Pärnänen, Leo (2021)
Summanen, Pinja
Pärnänen, Leo
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046878
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Juvalla sijaitsevan Martti Talvela -koulukampuksen markkinoinnin tehostaminen sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli luoda koulukampukselle toimenpidesuosituksia, joilla se voisi kehittää ja parantaa markkinointiaan. Opinnäytetyön tutkimusongelmina oli selvittää, missä sosiaalisen median kanavissa kohderyhmät voidaan tavoittaa, millaisella sisällöllä kohderyhmää voisi sitouttaa sekä miten Martti Talvela -kampusta voisi hyödyntää Juvan kunnan markkinoinnissa. Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä koostuu markkinoinnista sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median strategiasta sekä sisältömarkkinoinnista.
Opinnäytetyön aineistoa varten toteutettiin sekä määrällinen että laadullinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelminä toimi verkkokysely sekä havainnointitutkimus. Verkkokysely toteutettiin Webropol-verkkokyselytyökalulla, ja se kohdennettiin Juvan kunnan asukkaille sekä Martti Talvela -kampuksen opiskelijoille. Havainnointitutkimus toteutettiin havainnoimalla Martti Talvela -kampuksen lisäksi kolmea muuta samankaltaista kohdetta, josta olisi mahdollista saada konkreettista hyötyä toimenpidesuosituksia ajatellen. Tutkimusten tuloksena saatiin käsitys juvalaisten mielipiteistä ja ajatuksista koulukampuksesta ja sen markkinoinnista sekä ajatuksia mahdollisia toimenpidesuosituksia varten. Tutkimusten aineiston analyysin jälkeen syntyi useampi Martti Talvela -kampuksen markkinointia kehittävä toimenpidesuositus.
Kyselytutkimus paljasti, että kyselyyn vastanneet käyttävät eniten Facebookia, Instagramia sekä TikTokia sosiaalisen median kanavista. Vastanneiden mielestä harrastustoiminta, opiskelutilat ja -välineet sekä opiskelijoiden arki olisivat kiinnostavinta sisältöä kampuksen markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksien tulokset osoittavat, että olisi viisasta keskittyä kohderyhmiä kiinnostaviin aiheisiin markkinoinnin kehittämisessä.
Havainnointitutkimuksen tuloksista selvisi Facebookin ja Instagramin olevan yleisimmin käytettyjä sosiaalisen median kanavia Martti Talvela -kampuksen kaltaisissa kohteissa. Tutkimus myös paljasti, että havainnointikohteiden sisältö oli suurimmaksi osaksi ajankohtaista, tiedottavaa sekö viihdyttävää. Sisältömuotoina toimivat suurimmaksi osaksi kuvat ja videot. Tuloksien perusteella suurin hyöty sosiaalisesta mediasta syntyisi useampien kanavien käyttöönotolla ja sisällön uudistamisella.
Opinnäytetyön aineistoa varten toteutettiin sekä määrällinen että laadullinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelminä toimi verkkokysely sekä havainnointitutkimus. Verkkokysely toteutettiin Webropol-verkkokyselytyökalulla, ja se kohdennettiin Juvan kunnan asukkaille sekä Martti Talvela -kampuksen opiskelijoille. Havainnointitutkimus toteutettiin havainnoimalla Martti Talvela -kampuksen lisäksi kolmea muuta samankaltaista kohdetta, josta olisi mahdollista saada konkreettista hyötyä toimenpidesuosituksia ajatellen. Tutkimusten tuloksena saatiin käsitys juvalaisten mielipiteistä ja ajatuksista koulukampuksesta ja sen markkinoinnista sekä ajatuksia mahdollisia toimenpidesuosituksia varten. Tutkimusten aineiston analyysin jälkeen syntyi useampi Martti Talvela -kampuksen markkinointia kehittävä toimenpidesuositus.
Kyselytutkimus paljasti, että kyselyyn vastanneet käyttävät eniten Facebookia, Instagramia sekä TikTokia sosiaalisen median kanavista. Vastanneiden mielestä harrastustoiminta, opiskelutilat ja -välineet sekä opiskelijoiden arki olisivat kiinnostavinta sisältöä kampuksen markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksien tulokset osoittavat, että olisi viisasta keskittyä kohderyhmiä kiinnostaviin aiheisiin markkinoinnin kehittämisessä.
Havainnointitutkimuksen tuloksista selvisi Facebookin ja Instagramin olevan yleisimmin käytettyjä sosiaalisen median kanavia Martti Talvela -kampuksen kaltaisissa kohteissa. Tutkimus myös paljasti, että havainnointikohteiden sisältö oli suurimmaksi osaksi ajankohtaista, tiedottavaa sekö viihdyttävää. Sisältömuotoina toimivat suurimmaksi osaksi kuvat ja videot. Tuloksien perusteella suurin hyöty sosiaalisesta mediasta syntyisi useampien kanavien käyttöönotolla ja sisällön uudistamisella.