Franchiseyrittäjien kokema kollegiaalinen tuki ja yhteenkuuluvuus
Hyyryläinen, Milla (2021)
Lataukset:
Hyyryläinen, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046829
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli R-kioski Oy. Työn tavoitteena oli saada tietää franchiseyrittäjien kokemasta kollegiaalisesta tuesta ja yhteenkuuluvuudesta. Opinnäytetyössä selvitettiin kokevatko franchiseyrittäjät saavansa tukea ja yhteenkuuluvuuden tunnetta muilta franchiseyrittäjiltä. Myös tuen ja yhteenkuuluvuuden tunteen tärkeyttä tutkittiin.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osio käsittelee franchisingia. Osiossa perehdytään siihen, mitä tarkoittaa franchising, mitkä ovat sen keskeiset käsitteet ja toiminnan elementit sekä mitä on franchiseyrittäjyys. Toinen teoriaperustan osa käsittelee tukea, yhteenkuuluvuutta ja verkostoja.
Opinnäytetyössä tehty kyselytutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus. Kyselytutkimus tehtiin R-kioskin franchiseyrittäjille ja kyselyn tavoitteena oli saada tietoa yrittäjien kokemuksista ja ajatuksista kollegiaalisesta tuesta ja yhteenkuuluvuudesta. Kyselylomake jaettiin R-kioskin intraan ryhmään, jossa oli 351 franchiseyrittäjää maaliskuussa 2021.
Kyselyyn tuli kokonaisuudessaan 65 vastausta, joten vastausprosentti oli 18,5 %. Tutkimuksen avulla saatiin selville, että franchiseyrittäjät pitävän muiden yrittäjien tukea todella tärkeänä, mutta eivät koe saavansa tukea yhtä paljon verrattuna koettuun tärkeyteen. Myös kollegiaalista yhteenkuuluvuutta pidetään todella tärkeänä, mutta sitä ei tunneta yhtä paljon verrattuna tunteen tärkeyteen. Tutkimuksessa saatiin myös selville esimerkiksi mitkä asiat vahvistavat kollegiaalista yhteenkuuluvuutta. Kehitysehdotuksena annettiin muun muassa enemmän franchiseyrittäjien vapaamuotoisten tapaamisten järjestämistä.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osio käsittelee franchisingia. Osiossa perehdytään siihen, mitä tarkoittaa franchising, mitkä ovat sen keskeiset käsitteet ja toiminnan elementit sekä mitä on franchiseyrittäjyys. Toinen teoriaperustan osa käsittelee tukea, yhteenkuuluvuutta ja verkostoja.
Opinnäytetyössä tehty kyselytutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus. Kyselytutkimus tehtiin R-kioskin franchiseyrittäjille ja kyselyn tavoitteena oli saada tietoa yrittäjien kokemuksista ja ajatuksista kollegiaalisesta tuesta ja yhteenkuuluvuudesta. Kyselylomake jaettiin R-kioskin intraan ryhmään, jossa oli 351 franchiseyrittäjää maaliskuussa 2021.
Kyselyyn tuli kokonaisuudessaan 65 vastausta, joten vastausprosentti oli 18,5 %. Tutkimuksen avulla saatiin selville, että franchiseyrittäjät pitävän muiden yrittäjien tukea todella tärkeänä, mutta eivät koe saavansa tukea yhtä paljon verrattuna koettuun tärkeyteen. Myös kollegiaalista yhteenkuuluvuutta pidetään todella tärkeänä, mutta sitä ei tunneta yhtä paljon verrattuna tunteen tärkeyteen. Tutkimuksessa saatiin myös selville esimerkiksi mitkä asiat vahvistavat kollegiaalista yhteenkuuluvuutta. Kehitysehdotuksena annettiin muun muassa enemmän franchiseyrittäjien vapaamuotoisten tapaamisten järjestämistä.