Liiketoimintasuunnitelma jääkiekon maalivahtivalmennuspalveluita tarjoavalle yritykselle
Tarkki, Tuomas (2021)
Tarkki, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046802
Tiivistelmä
Olen tarjonnut satunnaisesti valmennuspalveluita jääkiekkomaalivahdeille ja jääkiekkoseuroille oman, yhden henkilön yritykseni kautta. Toiminta ei ole ollut suunnitelmallista, vaan tapahtunut sivutoimisesti muiden töiden ohessa mielenkiintoisten valmennuskeikkojen ja projektien ilmaantuessa eteen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää omaa yritystäni luomalla liiketoimintasuunnitelma kaupallisia maalivahtivalmennuspalveluita tarjoavalle omalle yritykselleni. Alalla ei ole tällä hetkellä juuri lainkaan kilpailua, eikä muita toimijoita Suomessa ole kuin kourallinen. Oppia hain benchmarkkaamalla kahta ruotsalaista yritystä, jossa toimintamalli on lähellä sitä mitä itse tavoittelen.
Opinnäytetyöstä ja osana liiketoimintasuunnitelmaa rakennettiin yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka toteutettiin SOSTAC-mallin avulla. Opinnäytetyöprosessin aikana syntyi yritykselle uusia palvelumalleja ja yrityksen toiminta muuttui järjestelmällisemmäksi. Yrityksen toiminnan jatkuvuuden kannalta liiketoimintasuunnitelman luominen oli tärkeä askel, sillä asioita joutui tarkastelemaan useasta eri kulmasta. Yhteistyökumppanit ja eri sidosryhmät tulevat olemaan tärkeässä asemassa jatkoa ajatellen ja jatkossa pitääkin luoda uusia malleja mm. markkinointiyhteistyöhön
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää omaa yritystäni luomalla liiketoimintasuunnitelma kaupallisia maalivahtivalmennuspalveluita tarjoavalle omalle yritykselleni. Alalla ei ole tällä hetkellä juuri lainkaan kilpailua, eikä muita toimijoita Suomessa ole kuin kourallinen. Oppia hain benchmarkkaamalla kahta ruotsalaista yritystä, jossa toimintamalli on lähellä sitä mitä itse tavoittelen.
Opinnäytetyöstä ja osana liiketoimintasuunnitelmaa rakennettiin yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka toteutettiin SOSTAC-mallin avulla. Opinnäytetyöprosessin aikana syntyi yritykselle uusia palvelumalleja ja yrityksen toiminta muuttui järjestelmällisemmäksi. Yrityksen toiminnan jatkuvuuden kannalta liiketoimintasuunnitelman luominen oli tärkeä askel, sillä asioita joutui tarkastelemaan useasta eri kulmasta. Yhteistyökumppanit ja eri sidosryhmät tulevat olemaan tärkeässä asemassa jatkoa ajatellen ja jatkossa pitääkin luoda uusia malleja mm. markkinointiyhteistyöhön