Niilon nuket ja Annin autot: stereotypioiden ja sukupuoliroolien purkaminen suomalaisten aapisten kuvituksista
Leskinen, Kia (2021)
Leskinen, Kia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046791
Tiivistelmä
Tämä työ keskittyy nostamaan esille suomalaisten aapisten sukupuoli-ideologiaa kuvituksissa esiintyvien stereotypioiden ja sukupuoliroolien kautta. Havaintojen perusteella työn toiminnallisessa osuudessa esitellään esimerkkejä nykyarvomaailman mukaisista aapiskuvituksista. Työn tutkimusaineisto koostuu 20 suomalaisesta aapisesta aikaväliltä 1910–2016. Aineistoa tukeva lähdekirjallisuus koostuu erilaisista opinnäytetöistä sekä tutkimuksista aapisiin, niiden kuvituksiin ja kuvittamiseen, sekä sukupuoleen liittyen. Myös pedagogisia julkaisuja ja selvityksiä tutkittiin.
Stereotypiat ja sukupuolten välinen epätasa-arvo välittyy aapisten kuvituksissa hahmojen kautta. Eri sukupuolet toistavat tietynlaisia rooleja, eikä hahmoissa huomioida riittävästi yksilön erilaisuutta. Etenkin naisten ja miesten roolierot nousevat kuvituksissa. Nainen nähdään aapisissa lempeänä kodin hengettärenä, sekä lapsien kasvattajana ja mies puolestaan vahvana ja älykkäänä perheen elättäjänä. Lapsille suunnatussa materiaalissa kuvituksen rooli on tärkeä ja oleellista on, että yhteiskunta kuvataan mahdollisimman moninaisena ja tasa-arvoisena. Stereotypioita elää aapisissa, kun esimerkiksi tytöt kuvataan toistuvasti leikkimässä nukeilla – tällainen stereotypia voi johdattaa oppilaan ajattelua ja vaikuttaa lapsen luomaan mielikuvaan yhteiskunnasta.
Aineiston aapiskuvituksissa ja kirjallisuudessa esille nousseet epäkohdat, jotka eivät ole linjassa tasa-arvoisuuden kanssa, voidaan luokitella viiteen kategoriaan: sukupuoliroolit, heteronormatiivisuuden ihannointi, sukupuolittuneet haaveet ja kiinnostuksenkohteet, sukupuolen turha korostaminen, sekä rasistiset stereotypiat ja kansalliset yleistykset. Sukupuolen esitystapa ja tasa-arvoisuuden huomioiminen aapisten kuvituksissa on parantunut 1900–luvulta 2020–luvulle, mutta kuvituksia voitaisiin yhä parantaa. Tällä hetkellä aapisten kuvitukset eivät puhuttele moninaista yleisöä.
Tarkoituksena on jatkaa tämän työn tutkimusta kuvittamalla kokonainen aapinen, jossa hyödynnettäisiin esitettyjä moninaisten hahmojen esimerkkikuvituksia ja se voisi toimia eräänlaisena moninaisuuden valistusaapisena.
Stereotypiat ja sukupuolten välinen epätasa-arvo välittyy aapisten kuvituksissa hahmojen kautta. Eri sukupuolet toistavat tietynlaisia rooleja, eikä hahmoissa huomioida riittävästi yksilön erilaisuutta. Etenkin naisten ja miesten roolierot nousevat kuvituksissa. Nainen nähdään aapisissa lempeänä kodin hengettärenä, sekä lapsien kasvattajana ja mies puolestaan vahvana ja älykkäänä perheen elättäjänä. Lapsille suunnatussa materiaalissa kuvituksen rooli on tärkeä ja oleellista on, että yhteiskunta kuvataan mahdollisimman moninaisena ja tasa-arvoisena. Stereotypioita elää aapisissa, kun esimerkiksi tytöt kuvataan toistuvasti leikkimässä nukeilla – tällainen stereotypia voi johdattaa oppilaan ajattelua ja vaikuttaa lapsen luomaan mielikuvaan yhteiskunnasta.
Aineiston aapiskuvituksissa ja kirjallisuudessa esille nousseet epäkohdat, jotka eivät ole linjassa tasa-arvoisuuden kanssa, voidaan luokitella viiteen kategoriaan: sukupuoliroolit, heteronormatiivisuuden ihannointi, sukupuolittuneet haaveet ja kiinnostuksenkohteet, sukupuolen turha korostaminen, sekä rasistiset stereotypiat ja kansalliset yleistykset. Sukupuolen esitystapa ja tasa-arvoisuuden huomioiminen aapisten kuvituksissa on parantunut 1900–luvulta 2020–luvulle, mutta kuvituksia voitaisiin yhä parantaa. Tällä hetkellä aapisten kuvitukset eivät puhuttele moninaista yleisöä.
Tarkoituksena on jatkaa tämän työn tutkimusta kuvittamalla kokonainen aapinen, jossa hyödynnettäisiin esitettyjä moninaisten hahmojen esimerkkikuvituksia ja se voisi toimia eräänlaisena moninaisuuden valistusaapisena.