Vammainen asiakas Sotek-säätiön palveluohjausprosessissa
Toikka, Sari; Tuominen, Pauliina (2021)
Toikka, Sari
Tuominen, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036780
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle tietoa heidän palveluohjausprosessin toimivuudesta. Opinnäytetyössä tutkitaan vammaisten asiakkaiden palveluohjausprosessia asiantuntijan näkökulmasta. Tavoitteena on asiantuntijoita haastattelemalla löytää keinoja, joilla palveluohjausprosessia voi kehittää entistä toimivammaksi. Toimeksiantajalla on paljon toimintaa ja palveluita, joten tutkimuksen kohteeksi valikoitui yksi vammaisille asiakkaille suunnattu päivätoimintakeskus ja sen palveluohjaus. Opinnäytetyössä etsitään vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten asiantuntijat kokevat palveluohjauksen toimivuuden? Miten palveluohjausprosessi ottaa huomioon asiakkaan osallisuuden, tarpeet ja voimavarat? Miten nykyistä palveluohjausprosessia voisi kehittää?
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus. Tutkimus tehtiin teemahaastatteluna. Teemahaastattelu suoritettiin ryhmähaastatteluna, jossa haastateltiin viittä asiantuntijaa. Asiantuntijalla tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan työhönvalmentajaa, työvalmentajaa, ohjaajaa tai hoitoapulaista. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittain. Haastatteluaineisto litterointiin prosositiotasolla, eli tiivistettiin haastattelun ydinsisältö ja kirjoitettiin ydinsanoma ylös.
Tutkimustulosten mukaan palveluohjausprosessi toimii hyvin osittain. Asiantuntijat ottavat asiakkaan tarpeet huomioon, asiakasta tuetaan ja osallistetaan. Tuloksissa nousee esille asiantuntijoiden vahva ammattitaito ja aito halu auttaa asiakasta. Kehitettävää löytyy kuitenkin tiedonkulun ja ammatillisen yhteistyön osa-alueilta. Tiedonkulun turvaaminen vammaisen asiakkaan kodin ja päivätoimintakeskuksen välillä vaatii uusia toimivampia ratkaisuja. Moniammatillinen yhteistyö eri toimijoiden kesken jää vajaaksi. Vammaisen asiakkaan tukena elämässä ovat yleensä useat eri toimijat. Näiden toimijoiden välistä tiedonkulkua ja yhteistyötä tulisi parantaa asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin takaamiseksi.
Johtopäätöksenä voi nähdä organisaation tukevan omia asiantuntijoitaan heidän työssään. Asiakkaat ohjautuvat riittävän sujuvasti päivätoimintakeskukseen. Palveluohjaus päivätoiminnasta eteenpäin on mahdollista asiakkaan voimavarojen ja taitojen mukaan. Asiakkaan itsemääräämisoikeus otetaan huomioon. Asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin takaaminen vaatii päivätoimintakeskuksen asiantuntijoiden tiedonsaantia asiakkaasta nykyistä enemmän ja aikaisemmassa vaiheessa. Nykyiset tietoturvarajoitukset suojaavat kyllä asiakastietojen leviämisen, mutta jossain määrin ne myös estävät asiakkaan hyvinvoinnin ja turvallisuuden kokonaisvaltaisen toteutumisen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus. Tutkimus tehtiin teemahaastatteluna. Teemahaastattelu suoritettiin ryhmähaastatteluna, jossa haastateltiin viittä asiantuntijaa. Asiantuntijalla tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan työhönvalmentajaa, työvalmentajaa, ohjaajaa tai hoitoapulaista. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittain. Haastatteluaineisto litterointiin prosositiotasolla, eli tiivistettiin haastattelun ydinsisältö ja kirjoitettiin ydinsanoma ylös.
Tutkimustulosten mukaan palveluohjausprosessi toimii hyvin osittain. Asiantuntijat ottavat asiakkaan tarpeet huomioon, asiakasta tuetaan ja osallistetaan. Tuloksissa nousee esille asiantuntijoiden vahva ammattitaito ja aito halu auttaa asiakasta. Kehitettävää löytyy kuitenkin tiedonkulun ja ammatillisen yhteistyön osa-alueilta. Tiedonkulun turvaaminen vammaisen asiakkaan kodin ja päivätoimintakeskuksen välillä vaatii uusia toimivampia ratkaisuja. Moniammatillinen yhteistyö eri toimijoiden kesken jää vajaaksi. Vammaisen asiakkaan tukena elämässä ovat yleensä useat eri toimijat. Näiden toimijoiden välistä tiedonkulkua ja yhteistyötä tulisi parantaa asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin takaamiseksi.
Johtopäätöksenä voi nähdä organisaation tukevan omia asiantuntijoitaan heidän työssään. Asiakkaat ohjautuvat riittävän sujuvasti päivätoimintakeskukseen. Palveluohjaus päivätoiminnasta eteenpäin on mahdollista asiakkaan voimavarojen ja taitojen mukaan. Asiakkaan itsemääräämisoikeus otetaan huomioon. Asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin takaaminen vaatii päivätoimintakeskuksen asiantuntijoiden tiedonsaantia asiakkaasta nykyistä enemmän ja aikaisemmassa vaiheessa. Nykyiset tietoturvarajoitukset suojaavat kyllä asiakastietojen leviämisen, mutta jossain määrin ne myös estävät asiakkaan hyvinvoinnin ja turvallisuuden kokonaisvaltaisen toteutumisen.