Kasvot menneisyydestä : nuket esityksessä "Arkeologin arvoitus!"
Kallio, Aliisa (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036757
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Arkeologin arvoitus! -esityksen nukkeja. Arkeologin arvoitus! oli Meriryhmä-teatterikollektiivin vuonna 2020 tuottama nukketeatteriesitys. Esityksen muoto oli yhdistelmä nukketeatteria ja näyttelijäntyötä.
Tämä opinnäytetyö kuvaa esityksen ja nukkien suunnittelun lähtökohtia ja itse rakennusprosessia. Painotus on nukkien visuaalisessa suunnittelussa ja toteutuksessa. Työn lopussa arvioidaan nukkeja osana valmista esitystä. Lisäksi pohditaan, millä tavoin nukkehahmoja voisi kehittää tulevaisuutta varten. Opinnäytetyö perustuu pitkälti kirjoittajan omaan kuvaukseen nukkien suunnittelu- ja rakennusprosessista. Työssä hyödynnetään lisäksi muita aihepiiriin liittyviä ja sitä sivuavia lähteitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota inspiraatiota ja ideoita nukenrakennuksesta kiinnostuneille harrastajille sekä aloitteleville ammattilaisille. Yhtä lailla tämä työ on suunnattu museoalan ammattilaisille, arkeologeille ja historian harrastajille tarjoamaan välineitä historian popularisointiin ja elämyksellisyyteen.
Tämä opinnäytetyö kuvaa esityksen ja nukkien suunnittelun lähtökohtia ja itse rakennusprosessia. Painotus on nukkien visuaalisessa suunnittelussa ja toteutuksessa. Työn lopussa arvioidaan nukkeja osana valmista esitystä. Lisäksi pohditaan, millä tavoin nukkehahmoja voisi kehittää tulevaisuutta varten. Opinnäytetyö perustuu pitkälti kirjoittajan omaan kuvaukseen nukkien suunnittelu- ja rakennusprosessista. Työssä hyödynnetään lisäksi muita aihepiiriin liittyviä ja sitä sivuavia lähteitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota inspiraatiota ja ideoita nukenrakennuksesta kiinnostuneille harrastajille sekä aloitteleville ammattilaisille. Yhtä lailla tämä työ on suunnattu museoalan ammattilaisille, arkeologeille ja historian harrastajille tarjoamaan välineitä historian popularisointiin ja elämyksellisyyteen.