Perhekeskuksen kohtaamispaikka palvelumuotoillen Lapinlahdelle
Kainulainen, Tiina (2021)
Kainulainen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036756
Tiivistelmä
Perhekeskuskehittämisellä pyritään yhtenäistämään lasten, nuorten ja perheiden palveluverkostoa. Kohtaamispaikka on perhekeskuksen osa, joko kokoaa paikalliset toimijat toteuttamaan toimintaa lapsille, nuorille ja perheille yhteistyöverkostossa tai fyysisesti samassa tilassa. Perhekeskuskehittäminen aloitettiin Sipilän hallituksen kärkihankkeisiin kuuluneessa Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmassa (LAPE). Nykyinen Marinin hallitus on jatkanut LAPE-muutostyötä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Lapinlahdelle asiakkaiden toiveita ja tarpeita vastaava lasten, nuorten ja perheiden kohtaamispaikka. Tarkoituksena oli palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen kerätä laadullisella kyselytutkimuksella asiakkaiden toiveita liittyen kohtaamispaikan toimintaan ja tiloihin.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jossa lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Työ eteni palvelumuotoiluprosessin mukaisesti sisältäen määrittely-, tutkimus- ja suunnitteluvaiheet. Määrittelyvaiheessa selvitettiin eri toimijoiden mahdollisuutta osallistua kohtaamispaikan kehittämistyöhön ja laadittiin aiheen ympärille käsitekartta (mind map). Tutkimusvaiheessa kerättiin asiakasymmärrystä, eli kuntalaisten toiveita kohtaamispaikan toiminnasta ja sen tiloista laadullisella kyselytutkimuksella. Kysely toteutettiin Webropol-kyselyllä. Tutkimustulokset kiteytettiin muodostamalla asiakasprofiilit.
Kehittämistyön tulokset syntyivät viimeisessä, eli suunnitteluvaiheessa, jossa muodostettiin kohtaamispaikalle liiketoimintasuunnitelma (BMC) ja visiot. Kehittämistyön tuloksia hyödynnetään kohtaamispaikka suunnittelussa, sen esittelyssä organisaatiolle ja asiakkaille sekä kunnallisessa päätöksenteossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Lapinlahdelle asiakkaiden toiveita ja tarpeita vastaava lasten, nuorten ja perheiden kohtaamispaikka. Tarkoituksena oli palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen kerätä laadullisella kyselytutkimuksella asiakkaiden toiveita liittyen kohtaamispaikan toimintaan ja tiloihin.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jossa lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Työ eteni palvelumuotoiluprosessin mukaisesti sisältäen määrittely-, tutkimus- ja suunnitteluvaiheet. Määrittelyvaiheessa selvitettiin eri toimijoiden mahdollisuutta osallistua kohtaamispaikan kehittämistyöhön ja laadittiin aiheen ympärille käsitekartta (mind map). Tutkimusvaiheessa kerättiin asiakasymmärrystä, eli kuntalaisten toiveita kohtaamispaikan toiminnasta ja sen tiloista laadullisella kyselytutkimuksella. Kysely toteutettiin Webropol-kyselyllä. Tutkimustulokset kiteytettiin muodostamalla asiakasprofiilit.
Kehittämistyön tulokset syntyivät viimeisessä, eli suunnitteluvaiheessa, jossa muodostettiin kohtaamispaikalle liiketoimintasuunnitelma (BMC) ja visiot. Kehittämistyön tuloksia hyödynnetään kohtaamispaikka suunnittelussa, sen esittelyssä organisaatiolle ja asiakkaille sekä kunnallisessa päätöksenteossa.