Oppimisen alueet ympäristökasvatuksessa : kestävän kehityksen kasvatus 3–4-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmässä
Heikkilä, Milja; Luumi, Maiju (2021)
Heikkilä, Milja
Luumi, Maiju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa laadullisen tutkimuksen keinoin kyselyhaastattelulla tietoa Kanervan päiväkodin henkilöstölle sekä Lahden varhaiskasvatuspalveluille Salpausselkä Geopark -päiväkodin toiminnan nivoutumisesta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueisiin 3–4-vuotiaiden lasten ryhmässä. Opinnäyteyön tavoite oli selvittää, kuinka Kanervan päiväkodin kestävän kehityksen arvojen mukainen ympäristökasvatus näyttäytyy Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueissa varhaiskasvatushenkilöstölle. Tutkimuskysymys opinnäytetyössä oli: Kuinka Kanervan päiväkodin kestävän kehityksen arvojen mukainen ympäristökasvatus osana Salpausselkä Geopark -päiväkotitoimintaa toteutuu 3–4-vuotiaiden lasten ryhmän toiminnassa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueita, havainnointia sekä 3–4-vuotiaan lapsen kehitystä. Kestävää elämäntapaa varhaiskasvatuksessa käsiteltiin kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen näkökulmista.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä toimi kyselylomakkeella suoritettu kyselyhaastattelu, joka luotiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueiden pohjalta. Analyysimenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin lähilukua, jonka avulla selvisi, että Kanervan päiväkodin 3–4-vuotiaiden lasten ryhmässä kestävän kehityksen arvojen mukainen ympäristökasvatus nivoutuu kaikkiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimiseen alueisiin. Tietoa voidaan pitää tärkeänä varhaiskasvatushenkilöstön toiminnan suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueita, havainnointia sekä 3–4-vuotiaan lapsen kehitystä. Kestävää elämäntapaa varhaiskasvatuksessa käsiteltiin kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen näkökulmista.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä toimi kyselylomakkeella suoritettu kyselyhaastattelu, joka luotiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueiden pohjalta. Analyysimenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin lähilukua, jonka avulla selvisi, että Kanervan päiväkodin 3–4-vuotiaiden lasten ryhmässä kestävän kehityksen arvojen mukainen ympäristökasvatus nivoutuu kaikkiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimiseen alueisiin. Tietoa voidaan pitää tärkeänä varhaiskasvatushenkilöstön toiminnan suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen näkökulmasta.