Hyvinvointia ja terveyttä Green Care -toiminnasta – asiakasnäkökulmaa palvelupolkumallien luomiseen Etelä-Pohjanmaalla
Mäki, Elina; Väänänen, Tiia (2021)
Mäki, Elina
Väänänen, Tiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036712
Tiivistelmä
Green Care on luonto- tai eläinavusteista toimintaa, jossa korostuu ammatillisuus, tavoitteellisuus ja vastuullisuus. Sen tarkoituksena on ylläpitää tai edistää ihmisen hyvinvointia luonnon elvyttävyyden, kokemuksellisuuden ja osallisuuden kautta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakkaiden tarpeista, jo olemassa olevasta Green Care -palveluista ja johtajien odotuksista Green Care –yhteistyölle Seinäjoen koulutuskuntayhtymän hallinnoimalle Green Care PALMU-hankkeelle. Tavoitteena oli myös valmistella hankkeelle teoriatietopohja palvelupolkumallien luomiseen asiakkaiden ja palveluntuottajien välille eri sektoreille palvelumuotoilua hyödyntäen.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio oli laadullinen ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä ja integroivalla kirjallisuuskatsauksella. Kyselyllä selvitettiin julkisen ja yksityisen sektorin johtavassa asemassa työskenteleviltä henkilöiltä (n=11) sitä, miten hyvin he tuntevat Etelä-Pohjanmaan alueen Green Care –toiminnan, millaisia tarpeita sosiaali- ja terveysalan asiakkailla on Green Care -toiminnalle ja mitä odotuksia johtajilla on Green Care -yhteistyölle palveluntuottajien kanssa. Integroivalla kirjallisuuskatsauksella (n=9) selvitettiin luonnon ja Green Care -toiminnan hyvinvointivaikutuksia sosiaali- ja terveysalan eri asiakasryhmille. Kyselytutkimus analysoitiin teemoittelemalla ja kirjallisuuskatsauksen aineisto analysointiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksista ilmenee, että johtajat eivät tunne alueen Green Care -toimintaa kovin hyvin. Osassa organisaatioissa Green Care -toimintaa hyödynnetään kuitenkin jollain tasolla. Johtajien mukaan sosiaali- ja terveysalan asiakkaat tarvitsevat ja toivovat monipuolisia luontoperustaisia ja eläinavusteisia palveluita sekä selkeitä palvelupaketteja ja markkinointia niistä. Palveluita kehittäessä tulisi kiinnittää huomiota siihen, että niitä olisi tarvittaessa mahdollista toteuttaa asiakkaan luona. Monipuolisilla palveluilla, valmiilla tuotepaketeilla, selkeällä palveluiden markkinoinnilla ja onnistuneella yhteistyöllä vastataan johtajien odotuksiin. Kirjallisuuskatsauksen perusteella luonnolla ja Green Care -toiminnalla on kokonaisvaltaisia terveys– ja hyvinvointivaikutuksia. Luonnon hyvinvointivaikutuksia on todennettu jo laajasti, mutta Green Care -toiminnan vaikuttavuutta ei ole vielä systemaattisesti ja kattavasti tutkittu.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio oli laadullinen ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä ja integroivalla kirjallisuuskatsauksella. Kyselyllä selvitettiin julkisen ja yksityisen sektorin johtavassa asemassa työskenteleviltä henkilöiltä (n=11) sitä, miten hyvin he tuntevat Etelä-Pohjanmaan alueen Green Care –toiminnan, millaisia tarpeita sosiaali- ja terveysalan asiakkailla on Green Care -toiminnalle ja mitä odotuksia johtajilla on Green Care -yhteistyölle palveluntuottajien kanssa. Integroivalla kirjallisuuskatsauksella (n=9) selvitettiin luonnon ja Green Care -toiminnan hyvinvointivaikutuksia sosiaali- ja terveysalan eri asiakasryhmille. Kyselytutkimus analysoitiin teemoittelemalla ja kirjallisuuskatsauksen aineisto analysointiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksista ilmenee, että johtajat eivät tunne alueen Green Care -toimintaa kovin hyvin. Osassa organisaatioissa Green Care -toimintaa hyödynnetään kuitenkin jollain tasolla. Johtajien mukaan sosiaali- ja terveysalan asiakkaat tarvitsevat ja toivovat monipuolisia luontoperustaisia ja eläinavusteisia palveluita sekä selkeitä palvelupaketteja ja markkinointia niistä. Palveluita kehittäessä tulisi kiinnittää huomiota siihen, että niitä olisi tarvittaessa mahdollista toteuttaa asiakkaan luona. Monipuolisilla palveluilla, valmiilla tuotepaketeilla, selkeällä palveluiden markkinoinnilla ja onnistuneella yhteistyöllä vastataan johtajien odotuksiin. Kirjallisuuskatsauksen perusteella luonnolla ja Green Care -toiminnalla on kokonaisvaltaisia terveys– ja hyvinvointivaikutuksia. Luonnon hyvinvointivaikutuksia on todennettu jo laajasti, mutta Green Care -toiminnan vaikuttavuutta ei ole vielä systemaattisesti ja kattavasti tutkittu.