Käyttöliittymän kehitys Now Experience viitekehyksellä
McConchie, Ari (2021)
McConchie, Ari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036699
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu toimeksiantajan tarpeeseen tarjota asiakkailleen yhteinen portaalikäyttöliittymä, josta on pääsy toimeksiantajan asiakkailleen tarjoamiin IT-palveluihin. Tuosta tarpeesta johtuen toimeksiantaja aloitti projektin, jossa kartoitettiin eri vaihtoehtoja portaalin toteuttamiseksi. Pääasiallisiksi vaihtoehdoiksi valikoitui nykyisen asiakasportaalin käytön jatkaminen jatkokehityksen ja parannusten jälkeen, tai siirtyminen ServiceNow -järjestelmään.
Projektissa tehtiin sekä nykyiseen järjestelmään että ServiceNow:hun POC (Proof-Of-Concept) portaalitoteutukset, eli eräänlaiset demototeutukset, joilla voidaan osoittaa järjestelmien kyvykkyyksiä ja soveltuvuutta käyttötarkoitukseen. ServiceNow:n osalta POC portaali tehtiin järjestelmän Service Portal viitekehyksellä, mutta samalla selvitettiin, voidaanko uudempaa Now Experience viitekehystä hyödyntää.
Opinnäytetyön tavoitteena on arvioida ServiceNow -järjestelmään siirtymisen kannattavuutta ottaen huomioon toimeksiantajan tarpeet, ja selvittää Now Experience viitekehyksen soveltuvuutta portaalikehitykseen vertailemalla sitä tyypillisesti käytössä olevaan Service Portaliin.
Lähtötilanteen kartoitus ja tarpeiden määrittely tapahtui haastattelututkimuksen kautta, missä haastateltiin nykyisen asiakasportaalin loppukäyttäjiä. Haastattelun tuloksena saatiin kattava aineisto, josta kävi ilmi, että nykyisessä ratkaisussa on paljon ongelmia ja haastatteluista saatiin myös suuri määrä kehitysehdotuksia portaalin käyttökokemuksen parantamiseksi.
ServiceNow -järjestelmään siirtymistä arvioitiin projektissa tehdyn SWOT-analyysin kautta, eli vertailemalla järjestelmien vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Lopputulos vertailussa oli se, että ServiceNow lienee ylläpidon ja jatkokehityksen kannalta parempi vaihtoehto, mutta riskialttiimpi kustannusten näkökulmasta.
Opinnäytetyö sisältää myös dokumentaatiota Now Experiencellä tehdystä kehityksestä ja johtopäätöksiä sen soveltuvuudesta sen nykytilassa. Kehityksen aikana kävi nopeasti ilmi, että viitekehys ei ole vielä riittävällä valmiusasteella, että se olisi nykyisin yleisimmin käytettyyn Service Portaliin verrattuna kannattava vaihtoehto. On suositeltavaa odottaa, kunnes ServiceNow mahdollistaa portaalikehityksen Workspace käyttöliittymän kehitykseen tarkoitetun UI Builderin kautta ennen kuin ryhdytään suunnittelemaan portaalikäyttöliittymien kehitystä viitekehyksellä.
Projektissa tehtiin sekä nykyiseen järjestelmään että ServiceNow:hun POC (Proof-Of-Concept) portaalitoteutukset, eli eräänlaiset demototeutukset, joilla voidaan osoittaa järjestelmien kyvykkyyksiä ja soveltuvuutta käyttötarkoitukseen. ServiceNow:n osalta POC portaali tehtiin järjestelmän Service Portal viitekehyksellä, mutta samalla selvitettiin, voidaanko uudempaa Now Experience viitekehystä hyödyntää.
Opinnäytetyön tavoitteena on arvioida ServiceNow -järjestelmään siirtymisen kannattavuutta ottaen huomioon toimeksiantajan tarpeet, ja selvittää Now Experience viitekehyksen soveltuvuutta portaalikehitykseen vertailemalla sitä tyypillisesti käytössä olevaan Service Portaliin.
Lähtötilanteen kartoitus ja tarpeiden määrittely tapahtui haastattelututkimuksen kautta, missä haastateltiin nykyisen asiakasportaalin loppukäyttäjiä. Haastattelun tuloksena saatiin kattava aineisto, josta kävi ilmi, että nykyisessä ratkaisussa on paljon ongelmia ja haastatteluista saatiin myös suuri määrä kehitysehdotuksia portaalin käyttökokemuksen parantamiseksi.
ServiceNow -järjestelmään siirtymistä arvioitiin projektissa tehdyn SWOT-analyysin kautta, eli vertailemalla järjestelmien vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Lopputulos vertailussa oli se, että ServiceNow lienee ylläpidon ja jatkokehityksen kannalta parempi vaihtoehto, mutta riskialttiimpi kustannusten näkökulmasta.
Opinnäytetyö sisältää myös dokumentaatiota Now Experiencellä tehdystä kehityksestä ja johtopäätöksiä sen soveltuvuudesta sen nykytilassa. Kehityksen aikana kävi nopeasti ilmi, että viitekehys ei ole vielä riittävällä valmiusasteella, että se olisi nykyisin yleisimmin käytettyyn Service Portaliin verrattuna kannattava vaihtoehto. On suositeltavaa odottaa, kunnes ServiceNow mahdollistaa portaalikehityksen Workspace käyttöliittymän kehitykseen tarkoitetun UI Builderin kautta ennen kuin ryhdytään suunnittelemaan portaalikäyttöliittymien kehitystä viitekehyksellä.