Lasten osallisuus kunnan päätöksenteossa: MLL:n osallisuustyökalun pilotointi varhaiskasvatuksessa.
Lehtinen, Outi (2021)
Lehtinen, Outi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036677
Tiivistelmä
YK:n lasten oikeuksien sopimuksen mukaan lapsille kuuluu oikeus tulla kuulluksi ja ilmaista mielipiteensä (12 ja 13 artiklat). Lasten oikeuksien sopimus on taustalla helmikuussa 2021 julkaistussa Kansallisessa lapsistrategiassa ja myös lapsi- ja perhepalveluiden (LAPE) muutosohjelmassa, joissa molemmissa yhtenä painopisteenä on lapsen osallisuuden edistäminen ja mahdollisuus vaikuttaa itseensä liittyviin asioihin. Myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ja lastensuojelujärjestöjen työssä lasten osallisuus otetaan entistä enemmän huomioon. On tärkeää, että lapset pääsevät osallistumaan keskusteluihin ja päätöksentekoon. Suomen hallitus on sitoutunut arvioimaan päätösten lapsivaikutuksia ja edistämään lasten osallisuutta yli tulevien hallituskausien.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin kehittelemä Huomaa minut! -osallisuustyökalu on suunniteltu alle kouluikäisten lasten havainnointia varten. Huomaa minut! -osallisuuskalu pitää sisällään oppaan, jossa on kerrottu havainnoinnin taustalla olevasta mentalisaatiosta. Työkaluun kuuluu myös havainnointilomake, jossa on valmiita aihepiirejä ja apukysymyksiä, joita vanhempi tai muu tarkkailija voi käyttää apunaan. Aikuinen havainnoi lasta n. 10 minuuttia ja pyrkii tulkitsemaan mentalisaation avulla lapsen toiveita, tunteita ja ajatuksia. Ajatuksena on, että pienten lasten ääni saadaan kuuluviin, vaikka he eivät vielä osaa sanoittaa ajatuksiaan ja toiveitaan tai vaatia oikeuksiaan.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin osallisuustyökalun toimivuutta kunnan varhaiskasvatuksessa ja pilotointikohteena oli Kesämäen päiväkoti Kaarinassa. Ajatuksena oli, että havainnointityökalua käyttäen saadaan lasten ääni kuuluviin ja sen avulla voidaan tehdä kehitysideoita kunnan päätöksentekoon, tai jopa kuntalaisaloite. Osallisuustyökalua testattiin päiväkodissa kahdessa erilaisessa lapsiryhmässä ja yhteensä havainnointeja tehtiin 21 kappaletta. Opinnäytetyössä havainnoitiin varhaiskasvatuksen opettajia havainnoimassa lapsia, ja pyrittiin tällä tavoin selvittämään, miten hyvin työkalu soveltuu kunnalliseen päiväkotiin. Havainnointitilanteet vaihtelivat melko hektisestä hyvin rauhalliseen ja tämä luonnollisesti vaikutti havainnointiin. Opettajat olivat selvästi hyvin kokeneita havainnoijia, sillä heillä osallisuustyökalun käyttö onnistui lähestulkoon minkälaisessa tilanteessa tahansa. Varhaiskasvatuksen henkilökunta huomasi paremmin lasten luonteenpiirteitä, taitoja ja tarpeita, kun heillä oli aikaa havainnoida lasta ja unohtaa kaikki muu tällä aikaa. Leikki nousi esiin tärkeänä asiana, joka kertoi paljon lapsesta.
Osallisuustyökalu soveltui kunnalliseen varhaiskasvatukseen hyvin ja toivon mukaan se tulee tulevaisuudessa yhdeksi osallisuustyökaluksi koko Kaarinan varhaiskasvatukseen. Havainnointien avulla lasten ääni saatiin paremmin kuuluviin ja heidän toiveensa ja ajatuksensa tulivat paremmin ymmärretyiksi. Lapset ovat kansalaisia siinä missä aikuisetkin, ja heidän osallisuutensa yhteiskuntaan on tärkeää. Erityisesti osallistuminen heihin vaikuttavien asioiden päättämiseen on merkityksellistä, sillä päätökset vaikuttavat heidän tulevaisuuteensa. Koululaisille ja nuorille on jo kehitetty erilaisia tapoja vaikuttaa, mutta pienten lasten vaikuttamismahdollisuudet ovat edelleen hyvin rajalliset. Tähän asiaan pyrittiin vaikuttamaan tämän opinnäytetyön avulla.
Asiasanat: Lasten osallisuus, havainnointityökalu, lapsilähtöisyys, kansallinen lapsistrategia, kuntalaisaloite, varhaiskasvatus, päätöksenteko
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin kehittelemä Huomaa minut! -osallisuustyökalu on suunniteltu alle kouluikäisten lasten havainnointia varten. Huomaa minut! -osallisuuskalu pitää sisällään oppaan, jossa on kerrottu havainnoinnin taustalla olevasta mentalisaatiosta. Työkaluun kuuluu myös havainnointilomake, jossa on valmiita aihepiirejä ja apukysymyksiä, joita vanhempi tai muu tarkkailija voi käyttää apunaan. Aikuinen havainnoi lasta n. 10 minuuttia ja pyrkii tulkitsemaan mentalisaation avulla lapsen toiveita, tunteita ja ajatuksia. Ajatuksena on, että pienten lasten ääni saadaan kuuluviin, vaikka he eivät vielä osaa sanoittaa ajatuksiaan ja toiveitaan tai vaatia oikeuksiaan.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin osallisuustyökalun toimivuutta kunnan varhaiskasvatuksessa ja pilotointikohteena oli Kesämäen päiväkoti Kaarinassa. Ajatuksena oli, että havainnointityökalua käyttäen saadaan lasten ääni kuuluviin ja sen avulla voidaan tehdä kehitysideoita kunnan päätöksentekoon, tai jopa kuntalaisaloite. Osallisuustyökalua testattiin päiväkodissa kahdessa erilaisessa lapsiryhmässä ja yhteensä havainnointeja tehtiin 21 kappaletta. Opinnäytetyössä havainnoitiin varhaiskasvatuksen opettajia havainnoimassa lapsia, ja pyrittiin tällä tavoin selvittämään, miten hyvin työkalu soveltuu kunnalliseen päiväkotiin. Havainnointitilanteet vaihtelivat melko hektisestä hyvin rauhalliseen ja tämä luonnollisesti vaikutti havainnointiin. Opettajat olivat selvästi hyvin kokeneita havainnoijia, sillä heillä osallisuustyökalun käyttö onnistui lähestulkoon minkälaisessa tilanteessa tahansa. Varhaiskasvatuksen henkilökunta huomasi paremmin lasten luonteenpiirteitä, taitoja ja tarpeita, kun heillä oli aikaa havainnoida lasta ja unohtaa kaikki muu tällä aikaa. Leikki nousi esiin tärkeänä asiana, joka kertoi paljon lapsesta.
Osallisuustyökalu soveltui kunnalliseen varhaiskasvatukseen hyvin ja toivon mukaan se tulee tulevaisuudessa yhdeksi osallisuustyökaluksi koko Kaarinan varhaiskasvatukseen. Havainnointien avulla lasten ääni saatiin paremmin kuuluviin ja heidän toiveensa ja ajatuksensa tulivat paremmin ymmärretyiksi. Lapset ovat kansalaisia siinä missä aikuisetkin, ja heidän osallisuutensa yhteiskuntaan on tärkeää. Erityisesti osallistuminen heihin vaikuttavien asioiden päättämiseen on merkityksellistä, sillä päätökset vaikuttavat heidän tulevaisuuteensa. Koululaisille ja nuorille on jo kehitetty erilaisia tapoja vaikuttaa, mutta pienten lasten vaikuttamismahdollisuudet ovat edelleen hyvin rajalliset. Tähän asiaan pyrittiin vaikuttamaan tämän opinnäytetyön avulla.
Asiasanat: Lasten osallisuus, havainnointityökalu, lapsilähtöisyys, kansallinen lapsistrategia, kuntalaisaloite, varhaiskasvatus, päätöksenteko