Vaatimusmäärittely tulevalle Arela Oy:n miesten mallistolle
Välimäki, Topi (2021)
Välimäki, Topi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036672
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on määritellä Arela-brändin tavoiteltu miesten kohderyhmä, löytää miesten mallistolle markkinarako, määrittää laadulliset kriteerit malleille sekä kuvata miesten malliston tyyli yrityksen imago huomioon ottaen. Työssä kartoitetaan miesten ostokäyttäytymistä sekä tyylimieltymyksiä. Työn tarkoituksena on määrittää kohderyhmälähtöinen miesten mallisto Arelalle.
Tutkimus on kehittämistehtävä, jossa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Toimeksiantajayrityksenä toimii suomalainen vaatebrändi Arela. Opinnäytetyöntekijä toimi työharjoittelussa yrityksessä koko prosessin ajan ja oli näin ollen läheisessä vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään mallistolle markkinarako paneutumalla markkinointiin liittyvään teoriaan. Työssä hyödynnettiin muina tutkimusmenetelminä kuluttajakyselyä, haastatteluja sekä kilpailija-analyysejä.
Tutkielman lopputuloksena määriteltiin malliston markkinarako, tuotteiden laadulliset ominaisuudet, mallit sekä yrityksen imagon mukainen tyyli. Malliston vaatimusmäärittely on hyödyllinen lähtökohta yrityksen mahdolliselle miesten mallistolle. Työn jälkeen on suunnitteilla lähteä toteuttamaan mallit näytekappaleina.
Tutkimus on kehittämistehtävä, jossa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Toimeksiantajayrityksenä toimii suomalainen vaatebrändi Arela. Opinnäytetyöntekijä toimi työharjoittelussa yrityksessä koko prosessin ajan ja oli näin ollen läheisessä vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään mallistolle markkinarako paneutumalla markkinointiin liittyvään teoriaan. Työssä hyödynnettiin muina tutkimusmenetelminä kuluttajakyselyä, haastatteluja sekä kilpailija-analyysejä.
Tutkielman lopputuloksena määriteltiin malliston markkinarako, tuotteiden laadulliset ominaisuudet, mallit sekä yrityksen imagon mukainen tyyli. Malliston vaatimusmäärittely on hyödyllinen lähtökohta yrityksen mahdolliselle miesten mallistolle. Työn jälkeen on suunnitteilla lähteä toteuttamaan mallit näytekappaleina.