Ohjaajan työnkuva lastensuojelun avo- ja jälkihuollon tukiasunnoissa
Laurén, Emilia (2021)
Laurén, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036663
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lastensuojelun avo- ja jälkihuollon tukiasunnoissa työskentelevän ohjaajan työnkuvaa. Tavoitteena oli saada selkeä käsitys ohjaajan työnkuvasta ja vastuusta.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Turun NMKY-TASKU. TASKU tarjoaa kodin ja tukiperheen noin kuudelletoista nuorelle Turun, Raision ja Salon keskustoissa. Asunnot sijaitsevat tavallisissa kerrostaloissa. Toiminnassa ja asumisessa voidaankin tehokkaasti hyödyntää normaalille vuokra-asumiselle ominaisia puitteita. Peruskäsitteitä toiminnassa ovat koti, arki ja arjen suuntaaminen. Toiminta on luonteeltaan käytännönläheistä ja perustuu luotettavan ja kestävän suhteen muodostumiseen nuoren ja tukiperheen välille.
TASKU muodostaa tuetun asumisen yhteisön nuoren, tukiperheen, talojohtajan ja ohjaajan välille, jossa nuoren kanssa keskitytään elämänhallinnan kysymyksiin ja itsenäisemmän arjesta selviytymisen harjoitteluun.
Kehittämistyön aineistokeruun menetelminä käytettiin laadullisia kehittämistyön menetelmiä. Menetelmät olivat havainnointi ja teemahaastattelut. Ohjaajan työnkuva oli uusi organisaatiossa ja aloitin itse rakentamaan työnkuvaani vastaten organisaation tarpeisiin. Haastatteluita on pidetty loppukesästä Turun ja Raision talojohtajille.
Tuloksista käy ilmi, että ohjaajalle on löytynyt moninainen tarve organisaatiossa. Ohjaajan työnkuva alkoi rakentua työn alkaessa ja kehittyi työn edetessä. Ohjaajan työnkuva on koostunut erinäisistä juoksevista asioista sekä käytännönläheisistä tehtävistä nuorten, talojohtajien ja tukiperheiden kanssa. Lisäksi ohjaajan työnkuvaan on tullut kehittämäni ryhmätoiminnat, esimerkiksi iltapalahetket nuorten kanssa talokohtaisesti.
Kerätyn aineiston perusteella voidaan todeta, että ohjaajan myötä pystytään paremmin vastaamaan nuorten tarpeisiin. Ohjaaja pystyy avustamaan nuoria asumisen ja elämänhallinnan perusasioissa sekä olemaan tiiviinä työparina talojohtajille ja tukiperheille.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ohjaajan työtehtävälista, jota voidaan hyödyntää tarvittaessa ohjaajan työn perehdyttämisessä. Ohjaajan työtehtävälistaan on tiivistetty pieni osa ohjaajan työtehtävistä. Ohjaajan työssä jokainen päivä on erilainen, mutta listassa ilmenee selkeä pohja työnkuvalle.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Turun NMKY-TASKU. TASKU tarjoaa kodin ja tukiperheen noin kuudelletoista nuorelle Turun, Raision ja Salon keskustoissa. Asunnot sijaitsevat tavallisissa kerrostaloissa. Toiminnassa ja asumisessa voidaankin tehokkaasti hyödyntää normaalille vuokra-asumiselle ominaisia puitteita. Peruskäsitteitä toiminnassa ovat koti, arki ja arjen suuntaaminen. Toiminta on luonteeltaan käytännönläheistä ja perustuu luotettavan ja kestävän suhteen muodostumiseen nuoren ja tukiperheen välille.
TASKU muodostaa tuetun asumisen yhteisön nuoren, tukiperheen, talojohtajan ja ohjaajan välille, jossa nuoren kanssa keskitytään elämänhallinnan kysymyksiin ja itsenäisemmän arjesta selviytymisen harjoitteluun.
Kehittämistyön aineistokeruun menetelminä käytettiin laadullisia kehittämistyön menetelmiä. Menetelmät olivat havainnointi ja teemahaastattelut. Ohjaajan työnkuva oli uusi organisaatiossa ja aloitin itse rakentamaan työnkuvaani vastaten organisaation tarpeisiin. Haastatteluita on pidetty loppukesästä Turun ja Raision talojohtajille.
Tuloksista käy ilmi, että ohjaajalle on löytynyt moninainen tarve organisaatiossa. Ohjaajan työnkuva alkoi rakentua työn alkaessa ja kehittyi työn edetessä. Ohjaajan työnkuva on koostunut erinäisistä juoksevista asioista sekä käytännönläheisistä tehtävistä nuorten, talojohtajien ja tukiperheiden kanssa. Lisäksi ohjaajan työnkuvaan on tullut kehittämäni ryhmätoiminnat, esimerkiksi iltapalahetket nuorten kanssa talokohtaisesti.
Kerätyn aineiston perusteella voidaan todeta, että ohjaajan myötä pystytään paremmin vastaamaan nuorten tarpeisiin. Ohjaaja pystyy avustamaan nuoria asumisen ja elämänhallinnan perusasioissa sekä olemaan tiiviinä työparina talojohtajille ja tukiperheille.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ohjaajan työtehtävälista, jota voidaan hyödyntää tarvittaessa ohjaajan työn perehdyttämisessä. Ohjaajan työtehtävälistaan on tiivistetty pieni osa ohjaajan työtehtävistä. Ohjaajan työssä jokainen päivä on erilainen, mutta listassa ilmenee selkeä pohja työnkuvalle.