Harjoituslaitteiston käyttöönotto laboratorio-opetuksessa
Laine, Eevertti (2021)
Laine, Eevertti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036657
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Tampereen ammattikorkeakoulun automaatiotekniikan laboratorioon hankitun Omron-laitteistokokonaisuuden käyttöönotto opetuksessa. Tavoitteena on ollut nykyaikaistaa opetuksessa käytettävää laitteistoa, mutta tuntemattomasta syystä laitteistoa ei hankinnan jälkeen ole otettu käyttöön. Tässä opinnäytteessä tutustutaan kyseiseen laitteistoon, tutkitaan opetuksessa käytettäviä harjoituksia, joita laitteistolla voitaisiin teettää, suositellaan tarvittavia muutoksia ja esitetään ehdotukset laitteistolle sovitetuista ja luoduista laboratorioharjoituksista.
Lähtökohtaisiksi mielenkiinnon kohteiksi määriteltiin nykyisistä laitteista eroavat ominaisuudet, ohjelmointiympäristön vaihtuminen ja uusien laitetyyppien tuomat mahdollisuudet opetuksessa. Jotta laitteistolle sovitettavat harjoitukset vastaisivat opetussuunnitelman sisältöä, uudet harjoitukset pyrittiin luomaan mahdollisuuksien mukaan vastaaman vanhojen harjoitusten sisältöä.
Koska laitteistoa ei ollut aiemmin käytetty, siitä löytyi puutteita, jotka tulee korjata ennen sen käyttöönottoa opetuksessa. Alun perin näiden puutteiden korjaaminen oli sisällytetty opinnäytetyön osaksi, mutta koska puutteita löytyi oletettua enemmän, päätettiin näiden korjaaminen vaihtaa korjausehdotusten suunnitteluun. Näin työn aikataulu ei kärsinyt oleellisesti kasvaneista muutostarpeista huolimatta.
Uusista harjoituksista yksi päädyttiin jättämään tehtäväksi vanhalla laitteistolla. Näin toimittiin siksi, että uutta laitteistoa ohjelmoidaan eri tavalla, jolloin tietyt vanhemmille laitteille ominaiset piirteet jäisivät kokonaan harjoittelematta käytännössä. Muilta osin vanhojen harjoitusten sisältö saatiin siirrettyä tehtäväksi uudella laitteistolla. Laitteiston osille, joille ei ollut saatavilla aikaisempaa harjoitusta, suunniteltiin perusasioihin keskittyvät harjoitukset.
Opinnäytetyön aikana sai kokonaisvaltaisen kuvan laitteistokokonaisuuden ominaisuuksista ja käyttömahdollisuuksista. Tehtyihin harjoituksiin saatiin kiteytettyä toivotun kaltainen ja tarkoituksenmukainen sisältö
Lähtökohtaisiksi mielenkiinnon kohteiksi määriteltiin nykyisistä laitteista eroavat ominaisuudet, ohjelmointiympäristön vaihtuminen ja uusien laitetyyppien tuomat mahdollisuudet opetuksessa. Jotta laitteistolle sovitettavat harjoitukset vastaisivat opetussuunnitelman sisältöä, uudet harjoitukset pyrittiin luomaan mahdollisuuksien mukaan vastaaman vanhojen harjoitusten sisältöä.
Koska laitteistoa ei ollut aiemmin käytetty, siitä löytyi puutteita, jotka tulee korjata ennen sen käyttöönottoa opetuksessa. Alun perin näiden puutteiden korjaaminen oli sisällytetty opinnäytetyön osaksi, mutta koska puutteita löytyi oletettua enemmän, päätettiin näiden korjaaminen vaihtaa korjausehdotusten suunnitteluun. Näin työn aikataulu ei kärsinyt oleellisesti kasvaneista muutostarpeista huolimatta.
Uusista harjoituksista yksi päädyttiin jättämään tehtäväksi vanhalla laitteistolla. Näin toimittiin siksi, että uutta laitteistoa ohjelmoidaan eri tavalla, jolloin tietyt vanhemmille laitteille ominaiset piirteet jäisivät kokonaan harjoittelematta käytännössä. Muilta osin vanhojen harjoitusten sisältö saatiin siirrettyä tehtäväksi uudella laitteistolla. Laitteiston osille, joille ei ollut saatavilla aikaisempaa harjoitusta, suunniteltiin perusasioihin keskittyvät harjoitukset.
Opinnäytetyön aikana sai kokonaisvaltaisen kuvan laitteistokokonaisuuden ominaisuuksista ja käyttömahdollisuuksista. Tehtyihin harjoituksiin saatiin kiteytettyä toivotun kaltainen ja tarkoituksenmukainen sisältö