Mallipohja XR-laitteelle
Vuoti, Veli-Matti (2021)
Vuoti, Veli-Matti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036650
Tiivistelmä
Insinöörityössä toteutettiin helposti ladattavissa oleva mallipohja MR- eli mixed reality -laitteelle Unity-pelimoottoria käyttäen. Käyttäjän kannalta tavoitteena oli mahdollistaa yksinkertainen tapa päästä tutustumaan MR-laitteen toimintoihin.
XR eli laajennettu todellisuus on yhdistävä käsite teknologian eri osa-alueille, jotka ovat seuraavat: AR eli lisätty todellisuus, VR eli virtuaalitodellisuus ja MR eli sekoitettu todellisuus. AR-teknologia on lisättyä tietokonegrafiikkaa näyttölaitteen kameranäkymään. VR-teknologialla voidaan luoda tietokonegrafiikan avulla tuotettu virtuaalitodellisuusympäristö, johon käyttäjä voi tutustua VR-laitteen avulla. MR-teknologia on AR- ja VR-teknologia toimintojen sekoitus.
Insinöörityössä tehtyyn mallipohjaan ohjelmoitiin seuraavat toiminnot: näkymien hallinta, neljä eri liikkumismallia, syötteiden tunnistus, laitteiden tunnistus, käyttöliittymä ja asetukset. Näitä toimintoja hyödyntäen on mahdollista toteuttaa yksinkertainen XR-sovellus.
Insinöörityön lopputuloksena valmistui ladattava mallipohja Github-sivulle: https://github.com/VelluVu/VarjoProjectTemplate, jonka ladattuaan käyttäjä saa valmiita virtuaalitodellisuustoimintoja, joita voi hyödyntää omassa XR-projektissa. Toimintoja on mahdollista hyödyntää monille eri XR-laitteille. Insinöörityön mallipohja kehitettiin Unity-pelimoottorin versiolla: 2020.2.3f1.
XR eli laajennettu todellisuus on yhdistävä käsite teknologian eri osa-alueille, jotka ovat seuraavat: AR eli lisätty todellisuus, VR eli virtuaalitodellisuus ja MR eli sekoitettu todellisuus. AR-teknologia on lisättyä tietokonegrafiikkaa näyttölaitteen kameranäkymään. VR-teknologialla voidaan luoda tietokonegrafiikan avulla tuotettu virtuaalitodellisuusympäristö, johon käyttäjä voi tutustua VR-laitteen avulla. MR-teknologia on AR- ja VR-teknologia toimintojen sekoitus.
Insinöörityössä tehtyyn mallipohjaan ohjelmoitiin seuraavat toiminnot: näkymien hallinta, neljä eri liikkumismallia, syötteiden tunnistus, laitteiden tunnistus, käyttöliittymä ja asetukset. Näitä toimintoja hyödyntäen on mahdollista toteuttaa yksinkertainen XR-sovellus.
Insinöörityön lopputuloksena valmistui ladattava mallipohja Github-sivulle: https://github.com/VelluVu/VarjoProjectTemplate, jonka ladattuaan käyttäjä saa valmiita virtuaalitodellisuustoimintoja, joita voi hyödyntää omassa XR-projektissa. Toimintoja on mahdollista hyödyntää monille eri XR-laitteille. Insinöörityön mallipohja kehitettiin Unity-pelimoottorin versiolla: 2020.2.3f1.