Nuorten seksuaalisuus, turvataidot ja tasa-arvo: visuaalinen raportti seksuaaliterveyden edistämisestä
Moilanen, Julia (2021)
Moilanen, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026579
Tiivistelmä
Seksuaali- ja turvataitokasvatus on keino edistää lasten ja nuorten hyvinvointia tarjoamalla heille työkaluja tasapainoiseen kasvuun ja kehitykseen, joihin sisältyvät muiden asioiden ohella oman seksuaalisuuden kehittyminen, terveen minäkuvan muodostaminen ja turvalli-set sosiaaliset suhteet. Seksuaali- ja turvataitokasvatusta kehitetään koko ajan sekä sisällöl-lisesti että nuoria tavoittavammaksi. Jotta toimintaa voidaan kehittää, täytyy menneistä pro-jekteista myös oppia. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Oulun ammattikorkeakoulun ja Kempeleen Kirkonkylän yhtenäiskoulun välisessä yhteistyössä toteutettua toimintapäivää liittyen seksuaali- ja turvataitokasvatukseen. Visuaalisen raportin tavoite oli esitellä toiminta-päivän tarkoitus, rakenne ja sisältö kuvien tukemana. Kätilöopiskelijat suunnittelivat ja to-teuttivat toimintapäivän, jonka osallistujina olivat 8. -luokkalaiset nuoret. Tämän raportin kohderyhmänä ovat terveydenhuollon ammattilaiset ja opiskelijat sekä muut seksuaali- ja turvataitokasvatusta kehittävät tahot.
Raportin tietoperusta kattaa opinnäytetyön keskeiset käsitteet eli seksuaalisuuden, tasa-arvon ja turvataidot sekä perustelee nuorten oikeuden ja tarpeen seksuaaliterveyden edis-tämiseksi. Välineenä hyvinvoinnin edistämiseksi toimivat seksuaali- ja turvataitokasvatus, joten myös niiden perusteita, tavoitteita ja toteuttamistapoja on käsitelty. Tietolähteinä käy-tettiin asiantuntijoiden julkaisuja, tutkimuksia sekä merkittävien järjestöjen ja laitosten julkai-semaa sisältöä, kuten säädöksiä ja suosituksia. Aihetta ja käsitteitä lähestyttiin seksuaaliter-veyden ja yläasteikäisten nuorten näkökulmasta.
Merkittäviä oivalluksia ovat nuorten tarve hyvin organisoidulle seksuaali- ja turvataitokasva-tukselle sekä tasavertaisuuden, turvallisen ympäristön ja seksuaalisuuden merkitys koko-naisvaltaiselle hyvinvoinnille. Olennainen osa seksuaalikasvatuksen suunnittelemista ja to-teuttamista on kohderyhmän kehitystason, kiinnostusten kohteiden ja ympäröivän yhteisön huomioiminen. Toimintapäivän sisällössä otettiin huomioon sosiaalisen median kasvanut merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media ja internet toimivat yhä enemmän nuorten tiedonlähteenä, ja sosiaalisen median väylät tuovat uudenlaisia haasteita turvataitokasva-tukseen. Kasvatustoiminnan lähtökohtana oli avoin keskustelu nuorten ja järjestäjien välillä sekä toiminnallisuuden tuominen oppimisen tueksi. Toimintapäivän sisällössä tuotiin esille myös tasa-arvoisuuden merkitystä sekä seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moni-naisuutta. Suurimmalta osin osallistujat olivat tyytyväisiä toimintapäivään, mutta kehittämis-kohdiksi nousivat seksuaali- ja turvataitokasvatuksen kehittäminen yhä tiiviimmin nuorten kanssa sekä toiminnallisuuden lisääminen entisestään. The quality of sex education in Finland has been through much needed development in the past few decades. This is for a good reason because sexual health is an important part of our overall well-being. Healthcare providers, teachers and politicians in Finland have taken the improvement of sexual health and sex education very seriously. Sexual health, safety skills and information on equality are part of nationwide school curriculums but local organi-zations and other providers also make efforts to add to those via different projects. One of those projects was organized in collaboration between midwifery students of Oulu University of Applied Sciences and upper comprehensive school of Kirkonkylä in Kempele, Finland. The students planned and led a set of educational checkpoints with various topics concern-ing equality, sexuality, sexual health, sexual orientation, gender identity and safety skills. The contents of the project were planned considering the target group of 13- and 14-year-old pupils. There was also a checkpoint where the students could give feedback to the or-ganizers. An important part of the project was to make learning more action-based and to support different methods of learning. The organizers aimed to stay away from lecture-type teaching and focus more on prompts, visuals, tasks and honest conversation between pu-pils and educators. The main implementation of the project consisted of 107 pupils taking part in activities at five checkpoints during one school day. The goal of this report was to explain and depict the contents and execution of the aforementioned project where sex education was given to teenagers. The report features images taken by the author. All iden-tifiable faces were of project members and have been permitted to be published. The refer-ences of this paper consisted of recent professional publications and research, laws and guidelines and contents of well-established organizations. The subject matter was dis-cussed from the perspective of teenagers and sexual health.
The teenage pupils expressed appreciation of the conversations they had with the organiz-ers and most of the feedback was positive. Nonetheless the concept needs further im-provement. The pupils suggested to be included in the planning themselves and for even more action-based learning. The development of secure and balanced sexuality stands on proper foundations of appropriate information, good self-esteem, equal chance of self-expression and safe surroundings and relationships. Well planned sex education should include all of these areas and support the development of the individual. The contents of sex education should take into consideration all levels and aspects of humanity, for exam-ple, the dimentions of physicality, psychology, sociality and spirituality. The educational space should be open and supportive of questions and thoughts.
Raportin tietoperusta kattaa opinnäytetyön keskeiset käsitteet eli seksuaalisuuden, tasa-arvon ja turvataidot sekä perustelee nuorten oikeuden ja tarpeen seksuaaliterveyden edis-tämiseksi. Välineenä hyvinvoinnin edistämiseksi toimivat seksuaali- ja turvataitokasvatus, joten myös niiden perusteita, tavoitteita ja toteuttamistapoja on käsitelty. Tietolähteinä käy-tettiin asiantuntijoiden julkaisuja, tutkimuksia sekä merkittävien järjestöjen ja laitosten julkai-semaa sisältöä, kuten säädöksiä ja suosituksia. Aihetta ja käsitteitä lähestyttiin seksuaaliter-veyden ja yläasteikäisten nuorten näkökulmasta.
Merkittäviä oivalluksia ovat nuorten tarve hyvin organisoidulle seksuaali- ja turvataitokasva-tukselle sekä tasavertaisuuden, turvallisen ympäristön ja seksuaalisuuden merkitys koko-naisvaltaiselle hyvinvoinnille. Olennainen osa seksuaalikasvatuksen suunnittelemista ja to-teuttamista on kohderyhmän kehitystason, kiinnostusten kohteiden ja ympäröivän yhteisön huomioiminen. Toimintapäivän sisällössä otettiin huomioon sosiaalisen median kasvanut merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media ja internet toimivat yhä enemmän nuorten tiedonlähteenä, ja sosiaalisen median väylät tuovat uudenlaisia haasteita turvataitokasva-tukseen. Kasvatustoiminnan lähtökohtana oli avoin keskustelu nuorten ja järjestäjien välillä sekä toiminnallisuuden tuominen oppimisen tueksi. Toimintapäivän sisällössä tuotiin esille myös tasa-arvoisuuden merkitystä sekä seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moni-naisuutta. Suurimmalta osin osallistujat olivat tyytyväisiä toimintapäivään, mutta kehittämis-kohdiksi nousivat seksuaali- ja turvataitokasvatuksen kehittäminen yhä tiiviimmin nuorten kanssa sekä toiminnallisuuden lisääminen entisestään.
The teenage pupils expressed appreciation of the conversations they had with the organiz-ers and most of the feedback was positive. Nonetheless the concept needs further im-provement. The pupils suggested to be included in the planning themselves and for even more action-based learning. The development of secure and balanced sexuality stands on proper foundations of appropriate information, good self-esteem, equal chance of self-expression and safe surroundings and relationships. Well planned sex education should include all of these areas and support the development of the individual. The contents of sex education should take into consideration all levels and aspects of humanity, for exam-ple, the dimentions of physicality, psychology, sociality and spirituality. The educational space should be open and supportive of questions and thoughts.