Toiminnanohjausjärjestelmän vaikutus tilaus-toimitusprosessiin : Musti ja Mirri Oy:n POS-järjestelmän vaihto
Rautavuori, Jenni (2021)
Rautavuori, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026577
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli tutkia toiminnanohjausjärjestelmän vaihdon vaikutuksia tilaus-toimitusprosessiin Musti ja Mirri Oy:lle. Musti ja Mirri -ketjun vanha kassajärjestelmä ei enää vastannut yrityksen tarpeisiin, ja järjestelmä vaihdetaan vaiheittain Microsoft Dynamics LS NAV Retail -toiminnanohjausjärjestelmään. Vaihdon vaikutuksia tutkittiin tilaus-toimitusprosessin näkökulmasta, sillä kassajärjestelmästä saatavaa dataa hyödynnetään yrityksen materiaalinohjauksessa. Työssä kartoitetaan tilaus-toimitusprosessin kulku nykytilanteessa ja järjestelmänvaihdon jälkeen sekä prosessin toimivuutta ja sen ongelmakohtia.
Työ toteutettiin tilaus-toimitusprosessin parissa työskentelevien henkilöiden teemahaastatteluilla. Työn teoreettisessa osassa käsitellään toiminnanohjausjärjestelmiä, liiketoiminnan logistista prosessia, toimitusketjun hallintaa ja prosesseja sekä toimitusketjun ja tilaus-toimitusprosessin kehittämistä. Haastatteluiden teema-aiheet valikoitiin teoreettisen aineiston pohjalta, ja teema-aiheet olivat toimitusketjun läpinäkyvyys, tiedon reaaliaikaisuus, datan laadukkuus ja manuaalinen työ.
Työn tulokseksi saatiin, että järjestelmänvaihdon myötä tilaus-toimitusprosessi yksinkertaistuu, läpimenoaika lyhenee ja prosessiin liittyvät työtehtävät helpottuvat. Uudella toiminnanohjausjärjestelmällä tilaus-toimitusprosessin läpinäkyvyys paranee, ja saatavilla on reaaliaikaisempaa tietoa. Prosessiin liittyvä manuaalinen työ vähenee, mikä mahdollistaa resurssien tehokkaamman käytön. Uusi toiminnanohjausjärjestelmä tarjoaa myös aiempaa paremman käyttökokemuksen.
Tuloksia voidaan hyödyntää havainnollistamaan toiminnanohjausjärjestelmän vaikutusta tilaus-toimitusprosessin toimivuuteen ja tehokkuuteen. Työstä saa kattavan kuvauksen toimeksiantajan tilaus-toimitusprosessin kulusta ja yhteenvedon eri tekijöiden vaikutuksista prosessissa. Työtä ja sen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä koulutusmateriaalina ja tietopakettina. The aim of this thesis was to study how replacing the enterprise resource planning (ERP) system affects on the order-to-delivery process of Musti ja Mirri Oy. The old point of sale (POS) system did not meet the needs of the company anymore and the system is replaced by Microsoft Dynamics LS NAV Retail. The effects of the replacement were researched from the point of view of the order-to-delivery process because the data obtained from the POS system is utilized in the material management of the company. The thesis charts the progress of the order-to-delivery process in the current situation and after the system change, as well as the functionality and problem areas of the process.
The study was conducted by semi-structured interviews of people working with the order-to-delivery process. The theoretical part of the thesis consists of ERP systems, business logistics process, supply chain management and processes, as well as development of supply chain and order-to-delivery process. The themes of the interviews were chosen based on the theoretical part. The themes were supply chain transparency, real-time information, data quality and manual work.
The results of the thesis were that the order-to-delivery process will be simplified, turnaround time becomes shorter, and the process-related tasks become easier. The new ERP system improves the transparency of the order-to-delivery process and provides more real-time information. Manual work related to the process reduces, allowing for more efficient use of resources. The new ERP system also offers a better user experience.
The results of the thesis can be utilized to demonstrate how the ERP systems affect the functionality and efficiency of the order-to-delivery process. The thesis provides a comprehensive description of the order-to-delivery process of the company, and a summary of the effects of various factors in the process. The thesis can be utilized in the company as a training material and as an information package.
Työ toteutettiin tilaus-toimitusprosessin parissa työskentelevien henkilöiden teemahaastatteluilla. Työn teoreettisessa osassa käsitellään toiminnanohjausjärjestelmiä, liiketoiminnan logistista prosessia, toimitusketjun hallintaa ja prosesseja sekä toimitusketjun ja tilaus-toimitusprosessin kehittämistä. Haastatteluiden teema-aiheet valikoitiin teoreettisen aineiston pohjalta, ja teema-aiheet olivat toimitusketjun läpinäkyvyys, tiedon reaaliaikaisuus, datan laadukkuus ja manuaalinen työ.
Työn tulokseksi saatiin, että järjestelmänvaihdon myötä tilaus-toimitusprosessi yksinkertaistuu, läpimenoaika lyhenee ja prosessiin liittyvät työtehtävät helpottuvat. Uudella toiminnanohjausjärjestelmällä tilaus-toimitusprosessin läpinäkyvyys paranee, ja saatavilla on reaaliaikaisempaa tietoa. Prosessiin liittyvä manuaalinen työ vähenee, mikä mahdollistaa resurssien tehokkaamman käytön. Uusi toiminnanohjausjärjestelmä tarjoaa myös aiempaa paremman käyttökokemuksen.
Tuloksia voidaan hyödyntää havainnollistamaan toiminnanohjausjärjestelmän vaikutusta tilaus-toimitusprosessin toimivuuteen ja tehokkuuteen. Työstä saa kattavan kuvauksen toimeksiantajan tilaus-toimitusprosessin kulusta ja yhteenvedon eri tekijöiden vaikutuksista prosessissa. Työtä ja sen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä koulutusmateriaalina ja tietopakettina.
The study was conducted by semi-structured interviews of people working with the order-to-delivery process. The theoretical part of the thesis consists of ERP systems, business logistics process, supply chain management and processes, as well as development of supply chain and order-to-delivery process. The themes of the interviews were chosen based on the theoretical part. The themes were supply chain transparency, real-time information, data quality and manual work.
The results of the thesis were that the order-to-delivery process will be simplified, turnaround time becomes shorter, and the process-related tasks become easier. The new ERP system improves the transparency of the order-to-delivery process and provides more real-time information. Manual work related to the process reduces, allowing for more efficient use of resources. The new ERP system also offers a better user experience.
The results of the thesis can be utilized to demonstrate how the ERP systems affect the functionality and efficiency of the order-to-delivery process. The thesis provides a comprehensive description of the order-to-delivery process of the company, and a summary of the effects of various factors in the process. The thesis can be utilized in the company as a training material and as an information package.