Tanssijan läsnäolon äärellä : meditaatio tanssijan läsnäolon vahvistamisen tukena
Moisio, Vera (2021)
Moisio, Vera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026565
Tiivistelmä
Tämä on Turun Ammattikorkeakoulun Taideakatemian tanssinopettajakoulutuksen taiteellisen opinnäytetyökokonaisuuden kirjallinen osa. Opinnäytetyökokonaisuuteen kuuluu taideteko ”A Piece of Now” nykytanssiteos, joka esitetään osana Köydet Irti! -festivaalia toukokuussa 2021.
Tämän kirjallisen osan tavoitteena on havainnollistaa tanssijan läsnäoloa ja tutkia sitä, miten tanssijan läsnäoloa voidaan tukea meditaation avulla. Kirjallisen osan lähteinä on käytetty muun muassa seuraavia teoksia: Valerie Preston-Dunlopin (1998) Looking at Dances – a choreological perspective on choreography, Lynne Anne Blomin & L. Tarin Chaplinin (1988) The Moment of Movement – Dance Improvisation sekä Kirsi Heimosen (2009) Sukellus liikkeeseen – liikeimprovisaatio tanssimisen ja kirjoittamisen lähteenä. Taideteon koreografinen prosessi toimii myös tärkeänä lähteenä kirjalliselle osalle.
Tässä kirjallisessa osassa kirjoittaja avaa läsnäolon käsitettä tanssin näkökulmasta ja erittelee läsnäoloon vaikuttavia tekijöitä lähdekirjallisuuden sekä omien pohdintojen kautta. Lisäksi kirjoittaja avaa meditaation käsitettä ja avaa taideteon prosessissa käytettyjä meditaatioharjoituksia. Taideteon koreografisesta prosessista kirjoittaja esittelee prosessin lähtökohdat sekä työtavat. Kirjoittaja reflektoi koreografista prosessia omien sekä tanssijoiden havaintojen ja kokemusten pohjalta. Ennakko-oletuksena kirjoittajalla oli, että meditaatioharjoitusten tekeminen kehittää tanssijan läsnäoloa.
Lopuksi kirjoittaja toteaa meditaatioharjoitusten tukeneen tanssijoiden läsnäoloa tässä koreografisessa prosessissa monipuolisesti. Läsnäolon käsitteen tutkiminen avasi kirjoittajalle läsnäolon monialaisuutta ja konkretisoi sen havaitsemista. Kirjoittaja huomasi tanssijoiden kanssa meditaatioharjoitusten parantavan muun muassa keskustan käyttöä liikkeessä, kehon hahmotuskykyä sekä maadoittumista. Kirjoittaja toteaa opinnäytetyökokonaisuuden tutkimuksen hyödyllisyyden hänelle itselleen tulevaisuuden työelämässä.
Tämän kirjallisen osan tavoitteena on havainnollistaa tanssijan läsnäoloa ja tutkia sitä, miten tanssijan läsnäoloa voidaan tukea meditaation avulla. Kirjallisen osan lähteinä on käytetty muun muassa seuraavia teoksia: Valerie Preston-Dunlopin (1998) Looking at Dances – a choreological perspective on choreography, Lynne Anne Blomin & L. Tarin Chaplinin (1988) The Moment of Movement – Dance Improvisation sekä Kirsi Heimosen (2009) Sukellus liikkeeseen – liikeimprovisaatio tanssimisen ja kirjoittamisen lähteenä. Taideteon koreografinen prosessi toimii myös tärkeänä lähteenä kirjalliselle osalle.
Tässä kirjallisessa osassa kirjoittaja avaa läsnäolon käsitettä tanssin näkökulmasta ja erittelee läsnäoloon vaikuttavia tekijöitä lähdekirjallisuuden sekä omien pohdintojen kautta. Lisäksi kirjoittaja avaa meditaation käsitettä ja avaa taideteon prosessissa käytettyjä meditaatioharjoituksia. Taideteon koreografisesta prosessista kirjoittaja esittelee prosessin lähtökohdat sekä työtavat. Kirjoittaja reflektoi koreografista prosessia omien sekä tanssijoiden havaintojen ja kokemusten pohjalta. Ennakko-oletuksena kirjoittajalla oli, että meditaatioharjoitusten tekeminen kehittää tanssijan läsnäoloa.
Lopuksi kirjoittaja toteaa meditaatioharjoitusten tukeneen tanssijoiden läsnäoloa tässä koreografisessa prosessissa monipuolisesti. Läsnäolon käsitteen tutkiminen avasi kirjoittajalle läsnäolon monialaisuutta ja konkretisoi sen havaitsemista. Kirjoittaja huomasi tanssijoiden kanssa meditaatioharjoitusten parantavan muun muassa keskustan käyttöä liikkeessä, kehon hahmotuskykyä sekä maadoittumista. Kirjoittaja toteaa opinnäytetyökokonaisuuden tutkimuksen hyödyllisyyden hänelle itselleen tulevaisuuden työelämässä.