Palveluliikenteen reittien ja aikataulujen kehittäminen Lahden alueella
Lindgren, Juha (2021)
Lindgren, Juha
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105016544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105016544
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli saada hyvä kokonaiskuva Lahden alueen palveluliikenteen nykytilasta ja sen muutostarpeista. Työn tavoitteena oli suunnitella tarkoituksenmukainen reitti- ja aikataulusuunnitelma tulevaa hankintaa varten. Työ tehtiin Lahden kaupungin toimeksiannosta.
Teoriaosuudessa perehdyttiin palveluliikenteen käsitteisiin Suomessa sekä työhön liittyviin paikallisiin ja valtakunnallisiin tavoitteisiin ja strategioihin. Työssä tarkasteltiin Lahden palveluliikenteen taustoja ja nykytilaa, sekä kahden muun kaupungin palveluliikennemalleja.
Lähtöaineistoa kerättiin kyselytutkimuksella sekä paikkatietoaineistoa analysoimalla. Kyselytutkimus toteutettiin maastokäynneillä haastattelemalla kuljettajia ja palvelun nykyisiä käyttäjiä, sekä käyttäjille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimuksella selvitettiin potentiaalisia matkustuskohteita ja nykyisen vuorotarjonnan riittävyyttä, sekä kokemuksia nykyisestä palveluliikennemallista. Paikkatietoaineistosta tarkasteltiin ikääntyvien kotiosoitteiden sijoittumista kartalla eri asuinalueilla.
Työn lopputuloksena tarkasteltiin kolmea vaihtoehtoista reitti- ja aikataulukokonaisuutta sekä laskettiin näiden kustannusarviot. Työssä hyödynnettiin omia muistiinpanoja ja kokemukseen perustuvaa tietoa. Vaihtoehtojen vertailun ja vaikutusten arvioinnin pohjalta suositeltiin vaihtoehtoa 2 jatkotarkasteluun. The purpose of this functional thesis was to get a good overall picture about the current state of service traffic and its change needs in the Lahti area. The aim of the work was to design an alternative route and scheduling plan for future procurement. The thesis was commissioned by the City of Lahti.
In the theoretical part of this thesis the concept of service traffic in Finland as well as topic related local and nationwide goals and strategies were identified. The work examined both the current state and history of service traffic in the Lahti area, and two other city service traffic models.
Data for this study was collected by a survey research and by analyzing spatial data material. The survey was carried out by interviewing drivers and current service users on buses, as well as by including a questionnaire directed to the users. The survey was used to find out potential travel destinations and the adequacy of current service supply, as well as to gain experiences from the current service traffic model.
As a result of the work, three alternative route and schedule entities were designed, which each met the goals set for the thesis project. In the thesis project also the author’s own notes and experience-based information was utilized. Based on impact assessment and comparison of alternatives, option 2 was recommended for further consideration.
Teoriaosuudessa perehdyttiin palveluliikenteen käsitteisiin Suomessa sekä työhön liittyviin paikallisiin ja valtakunnallisiin tavoitteisiin ja strategioihin. Työssä tarkasteltiin Lahden palveluliikenteen taustoja ja nykytilaa, sekä kahden muun kaupungin palveluliikennemalleja.
Lähtöaineistoa kerättiin kyselytutkimuksella sekä paikkatietoaineistoa analysoimalla. Kyselytutkimus toteutettiin maastokäynneillä haastattelemalla kuljettajia ja palvelun nykyisiä käyttäjiä, sekä käyttäjille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimuksella selvitettiin potentiaalisia matkustuskohteita ja nykyisen vuorotarjonnan riittävyyttä, sekä kokemuksia nykyisestä palveluliikennemallista. Paikkatietoaineistosta tarkasteltiin ikääntyvien kotiosoitteiden sijoittumista kartalla eri asuinalueilla.
Työn lopputuloksena tarkasteltiin kolmea vaihtoehtoista reitti- ja aikataulukokonaisuutta sekä laskettiin näiden kustannusarviot. Työssä hyödynnettiin omia muistiinpanoja ja kokemukseen perustuvaa tietoa. Vaihtoehtojen vertailun ja vaikutusten arvioinnin pohjalta suositeltiin vaihtoehtoa 2 jatkotarkasteluun.
In the theoretical part of this thesis the concept of service traffic in Finland as well as topic related local and nationwide goals and strategies were identified. The work examined both the current state and history of service traffic in the Lahti area, and two other city service traffic models.
Data for this study was collected by a survey research and by analyzing spatial data material. The survey was carried out by interviewing drivers and current service users on buses, as well as by including a questionnaire directed to the users. The survey was used to find out potential travel destinations and the adequacy of current service supply, as well as to gain experiences from the current service traffic model.
As a result of the work, three alternative route and schedule entities were designed, which each met the goals set for the thesis project. In the thesis project also the author’s own notes and experience-based information was utilized. Based on impact assessment and comparison of alternatives, option 2 was recommended for further consideration.