Terveyden edistämisen toimintamalli Turun ammatti-instituutin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille
Kirjavainen, Saija (2021)
Kirjavainen, Saija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105016541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105016541
Tiivistelmä
Tämä kehittämisprojekti oli osa ANKKURI-hanketta, joka tähtää ammattikoululaisten nikotiinituotteiden ja päihteiden käytön ennaltaehkäisyyn ja lopettamisen tukemiseen sekä elintapaohjaukseen luoden uudenlaisia matalan kynnyksen toimintamalleja. Ammattikoululaiset nuoret kokevat terveytensä heikommaksi, käyttävät päihteitä enemmän ja heidän keskuudessaan koulun keskeyttäminen on yleisempää verrattuna muihin toisen asteen koulutuksessa oleviin. Oppilaitos on tehokas hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ympäristö.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää ja yhtenäistää Turun ammatti-instituutin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten terveyden edistämisen työtä. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli saada kyselyn avulla tietoa Turun ammatti-instituutin terveyden edistämisen työn toteutuksesta ammattikoululaisten nuorten parissa toimivilta sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta (kuraattori, opintopsykologi, psykiatrinen sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja) sekä yhtenäistää nuorten terveyden edistämisen käytäntöjä Turun ammatti-instituutissa.
Kehittämisprojekti toteutettiin kehittämistutkimuksen ja asiantuntijaraadin avulla. Kehittämistutkimuksella selvitettiin ammattilaisten käsityksiä ammattikoululaisten nuorten terveyden edistämisen työstä ja asiantuntijaraadin avulla viimeisteltiin terveyden edistämisen toimintamalli. Asiantuntijaraatina toimi Turun ammatti-instituutin opiskeluhyvinvoinnin ohjausryhmä.
Tuotoksena tehtiin tutkimustulosten ja teorian pohjalta terveyden edistämisen toimintamalli Turun ammatti-instituutin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten käyttöön. Toimintamalli esiteltiin asiantuntijaraatina toimineelle Turun ammatti-instituutin opiskeluhyvinvoinnin ohjausryhmälle, ja mallia muutettiin heidän toiveidensa mukaan.
Terveyden edistämisen toimintamallilla kuvataan ammattikoululaisten nuorten terveyden edistämisen työtä, mihin tulisi kiinnittää huomiota, millä tavoin ja millaisia erilaisia keinoja on terveyden edistämisen työhön.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää ja yhtenäistää Turun ammatti-instituutin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten terveyden edistämisen työtä. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli saada kyselyn avulla tietoa Turun ammatti-instituutin terveyden edistämisen työn toteutuksesta ammattikoululaisten nuorten parissa toimivilta sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta (kuraattori, opintopsykologi, psykiatrinen sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja) sekä yhtenäistää nuorten terveyden edistämisen käytäntöjä Turun ammatti-instituutissa.
Kehittämisprojekti toteutettiin kehittämistutkimuksen ja asiantuntijaraadin avulla. Kehittämistutkimuksella selvitettiin ammattilaisten käsityksiä ammattikoululaisten nuorten terveyden edistämisen työstä ja asiantuntijaraadin avulla viimeisteltiin terveyden edistämisen toimintamalli. Asiantuntijaraatina toimi Turun ammatti-instituutin opiskeluhyvinvoinnin ohjausryhmä.
Tuotoksena tehtiin tutkimustulosten ja teorian pohjalta terveyden edistämisen toimintamalli Turun ammatti-instituutin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten käyttöön. Toimintamalli esiteltiin asiantuntijaraatina toimineelle Turun ammatti-instituutin opiskeluhyvinvoinnin ohjausryhmälle, ja mallia muutettiin heidän toiveidensa mukaan.
Terveyden edistämisen toimintamallilla kuvataan ammattikoululaisten nuorten terveyden edistämisen työtä, mihin tulisi kiinnittää huomiota, millä tavoin ja millaisia erilaisia keinoja on terveyden edistämisen työhön.