Tunnetaidoilla kukoistukseen: Vuorovaikutuksen edistäminen ja tanssinopettajaopiskelijan työhyvinvointi
Mikkonen, Johanna (2021)
Mikkonen, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306427
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tapaustutkimus tanssinopettajaopiskelijoiden tunnetaidoista ja niiden vaikutuksista työhyvinvointiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää valitun ryhmän valmiuksia muuntuvaan työkulttuuriin. Näkökulmaksi valikoitui työhyvinvointi tunteiden ja itsetuntemuksen kannalta ja tuloksia tarkasteltiin kukoistuksen teorian (PERMA) viitekehyksessä. Teoriaperusta pohjaa positiivisen psykologian eri tutkimuksiin, jota myös valittu kukoistuksen teoria edustaa. Aihe täydentyy yksittäisten tunnetilojen tarkastelulla ja neurotieteen tutkimusten tuloksilla.
Tutkimusosa toteutettiin kyselynä joulukuussa 2020 Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajaopiskelijoille ja kyselyyn vastasi 35 % opiskelijoista. Vastauksia pyydettiin opetustilanteiden eri tunnetiloista, työn arvostuksesta sekä tunnetaitojen merkityksestä. Aineisto koostui kyselyn tuloksista, joita käsiteltiin yleisesti positiiviset ja negatiiviset -tunnetila jaolla. Lisäksi tunnetilojen vaikutuksia tarkasteltiin kukoistuksen teorian eri osa-alueilla.
Tuloksilla saatiin selville vastaajajoukon valveutuneisuus tunnetaitoihin sekä menetelmiä tunnetilojen käsittelyyn, joilla koettiin olevan vaikutusta työhyvinvointiin. Tulokset puoltavat tunnetaitojen merkitystä suvaitsevaisuuden edistämiseen. Tunnetaitoisena itsetuntemus lisääntyy ja vuorovaikutus on perusteltua, mikä on ammattitaitoa edistävä asia. Myönteisten tunteiden vahvistaminen lisää hyvinvointia, helpottaa opetustilanteita ja edistää sosiaalista kanssakäymistä vastuullisesti ja rakentavasti.
Tanssinopettajan ammatti voi olla monipuolinen, jolloin itsetuntemus on avainasemassa työhyvinvointiin. Eri työympäristöissä ja vaihtuvissa ryhmätilanteissa vuorovaikutuksen perusteet luodaan toistuvasti uudelleen. Tunnetaidot koettiin tarpeelliseksi myös vastaajien keskuudessa. Tunnetaitojen ja vuorovaikutuksen harjoittaminen soveltuu ammatillisen hyvinvoinnin edistämiseen ja osaksi tanssiopintoja sekä opettajuuteen kasvamista. Fyysisessä ammatissa tunnetaidot soveltuvat myös palautumisen ja kehollisen hyvinvoinnin varmistamiseen. Opinnäytetyöni aihe antaa lukijalle yleistietoa, miksi tunnetaitojen kehittäminen tanssinopettajan ammatissa on merkittävää, ja sivuaa ajankohtaisia aiheita työhyvinvoinnin edistämisestä luovalla alalla. This thesis is a case study about dance teacher student’s emotional competence and how that knowledge is reflected in well-being at work. The main goal of this thesis was to find out the selected groups capabilities concerning emotional competence as the subject is currently relevant in the art field in Finland. There are several national studies going on related to emotional well-being at work and there is obviously a need to develop work culture. Emotional competence increases self- knowledge and makes interaction justified this increases the dance teachers’ professional competence. Strengthening positive emotions increases prosperity, facilitates teaching situations an promotes responsible and constructive social interaction.
The research material consisted of a survey sent out to the dance teacher students in Oulu University of Applied Sciences. 35% of the students participated in the survey. Respondents were asked to examine their emotions in and after teaching situations, and they were also asked to describe their perception of work appreciation. In addition, the survey included questions on how familiar emotional competence methods are and what kind of methods do the respondents use to deal with emotions.
The analysis of the research material shows that the respondents have good emotional skills and are aware of their emotions when teaching. Enhancing positive emotions increases well-being, makes teaching easier and effects social interaction in a constructive and ethical way. Teachers’ competence in emotional skills have positive long-term effect on their work ability. Dance teachers’ occupation can be very varied and contain numerous different situations of social interaction daily. The results contribute to the importance of emotional skills in the dance teacher’s profession and their effect on well-being at work. This research shows that the awareness of the respondents concerning emotional competence and the methods to handle emotions were felt to be significant contributors to well-being at work.
Tutkimusosa toteutettiin kyselynä joulukuussa 2020 Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajaopiskelijoille ja kyselyyn vastasi 35 % opiskelijoista. Vastauksia pyydettiin opetustilanteiden eri tunnetiloista, työn arvostuksesta sekä tunnetaitojen merkityksestä. Aineisto koostui kyselyn tuloksista, joita käsiteltiin yleisesti positiiviset ja negatiiviset -tunnetila jaolla. Lisäksi tunnetilojen vaikutuksia tarkasteltiin kukoistuksen teorian eri osa-alueilla.
Tuloksilla saatiin selville vastaajajoukon valveutuneisuus tunnetaitoihin sekä menetelmiä tunnetilojen käsittelyyn, joilla koettiin olevan vaikutusta työhyvinvointiin. Tulokset puoltavat tunnetaitojen merkitystä suvaitsevaisuuden edistämiseen. Tunnetaitoisena itsetuntemus lisääntyy ja vuorovaikutus on perusteltua, mikä on ammattitaitoa edistävä asia. Myönteisten tunteiden vahvistaminen lisää hyvinvointia, helpottaa opetustilanteita ja edistää sosiaalista kanssakäymistä vastuullisesti ja rakentavasti.
Tanssinopettajan ammatti voi olla monipuolinen, jolloin itsetuntemus on avainasemassa työhyvinvointiin. Eri työympäristöissä ja vaihtuvissa ryhmätilanteissa vuorovaikutuksen perusteet luodaan toistuvasti uudelleen. Tunnetaidot koettiin tarpeelliseksi myös vastaajien keskuudessa. Tunnetaitojen ja vuorovaikutuksen harjoittaminen soveltuu ammatillisen hyvinvoinnin edistämiseen ja osaksi tanssiopintoja sekä opettajuuteen kasvamista. Fyysisessä ammatissa tunnetaidot soveltuvat myös palautumisen ja kehollisen hyvinvoinnin varmistamiseen. Opinnäytetyöni aihe antaa lukijalle yleistietoa, miksi tunnetaitojen kehittäminen tanssinopettajan ammatissa on merkittävää, ja sivuaa ajankohtaisia aiheita työhyvinvoinnin edistämisestä luovalla alalla.
The research material consisted of a survey sent out to the dance teacher students in Oulu University of Applied Sciences. 35% of the students participated in the survey. Respondents were asked to examine their emotions in and after teaching situations, and they were also asked to describe their perception of work appreciation. In addition, the survey included questions on how familiar emotional competence methods are and what kind of methods do the respondents use to deal with emotions.
The analysis of the research material shows that the respondents have good emotional skills and are aware of their emotions when teaching. Enhancing positive emotions increases well-being, makes teaching easier and effects social interaction in a constructive and ethical way. Teachers’ competence in emotional skills have positive long-term effect on their work ability. Dance teachers’ occupation can be very varied and contain numerous different situations of social interaction daily. The results contribute to the importance of emotional skills in the dance teacher’s profession and their effect on well-being at work. This research shows that the awareness of the respondents concerning emotional competence and the methods to handle emotions were felt to be significant contributors to well-being at work.