Sellai Oy – Myynnin raportointiprosessin luominen
Ojala, Annika (2021)
Ojala, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296406
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisen myyntityö on avain menestyvään ja pitkäikäiseen yritystoimintaan, minkä vuoksi jokaisen yrityksen toiminnon tulisi tähdätä arvon tuottamiseen. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja Sellai Oy haluaa kehittää myynninraportointiprosessia asiakaslähtöisemmäksi. Tavoitteena on tunnistaa, mitkä ovat case-yrityksen myynninraportointiprosessin heikkoudet. Tarkoituksena on kehittää raportointiprosessia toimivammaksi ja yhä enemmän asiakkaita palvelevaksi.
Teoriaosuus perustuu myyntiin ja asiakaslähtöisyyteen perehtyneeseen tietokirjallisuuteen ja alan lehtiartikkeleihin sähköisessä- ja kirjallisessa muodossa. Tietopohjalla tuetaan tutkimusosuutta ja sen valossa voidaan tarkastella paremmin tutkimustuloksia. Tutkimusosuus pohjautuu neljään haastatteluun. Työ on aloitettu 2020 alkuvuodesta ja viety päätökseen 2020 vuoden lopulla.
Opinnäytetyö tuo esiin myynnin raportoimisen nykytilan asiakkaan näkökulmasta. Raportoinnin huomataan olevan nykyhetkellä liian myyjäkeskeistä ja asiakaskokemuksista löytyy eroavaisuuksia. Asiakkaiden huomataan kaipaavan räätälöityjä palveluita ja enemmän tietoa oman myyntinsä kehittymisestä. Näiden haastatteluvastauksien pohjalta luodaan asiakaslähtöisempi myynnin raportointiprosessi.
Tuloksena esitellään uusi prosessimalli, jossa debytoidaan kevyt-, normaali- ja aktiivinen-mallit, joiden avulla myyjät voivat räätälöidä myynnin raportointia asiakkaan omiin tarpeisiin sopivaksi ja tuottaa yksilöllistä palvelua, jonka laatua voidaan tarkkailla ja seurata.
Teoriaosuus perustuu myyntiin ja asiakaslähtöisyyteen perehtyneeseen tietokirjallisuuteen ja alan lehtiartikkeleihin sähköisessä- ja kirjallisessa muodossa. Tietopohjalla tuetaan tutkimusosuutta ja sen valossa voidaan tarkastella paremmin tutkimustuloksia. Tutkimusosuus pohjautuu neljään haastatteluun. Työ on aloitettu 2020 alkuvuodesta ja viety päätökseen 2020 vuoden lopulla.
Opinnäytetyö tuo esiin myynnin raportoimisen nykytilan asiakkaan näkökulmasta. Raportoinnin huomataan olevan nykyhetkellä liian myyjäkeskeistä ja asiakaskokemuksista löytyy eroavaisuuksia. Asiakkaiden huomataan kaipaavan räätälöityjä palveluita ja enemmän tietoa oman myyntinsä kehittymisestä. Näiden haastatteluvastauksien pohjalta luodaan asiakaslähtöisempi myynnin raportointiprosessi.
Tuloksena esitellään uusi prosessimalli, jossa debytoidaan kevyt-, normaali- ja aktiivinen-mallit, joiden avulla myyjät voivat räätälöidä myynnin raportointia asiakkaan omiin tarpeisiin sopivaksi ja tuottaa yksilöllistä palvelua, jonka laatua voidaan tarkkailla ja seurata.