Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalvelun sisäisen viestinnän kehittäminen
Friman, Eveliina (2021)
Friman, Eveliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286177
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalvelulle hyödyllistä tietoa sisäisen viestinnän suunnittelun, kehittämisen ja toteutuksen tueksi.
Viestinnällä on tärkeä tehtävä organisaatiossa sen toimintojen tukemisessa. Viestinnän onnistuminen on tärkeää, jotta sen tavoitteet täyttyvät halutulla tavalla. Tästä johtuen sen haasteisiin on oleellista kiinnittää huomiota, ja suunnitella viestintää siten, että sen mahdolliset häiriöt saadaan minimoitua. Sisäinen viestintä käsittää pääasiassa organisaation sisällä tapahtuvan viestinnän sen sisällä toimivien henkilöiden välillä. Sisäistä viestintää koskee samat lainalaisuudet kuin viestintää yleensäkin. Toimiva sisäinen viestintä on merkittävimpiä työmotivaatioon ja -viihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus suoritettiin tekemällä kyselytutkimus Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalvelun henkilöstölle. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ajoneuvokorvauspalvelun sisäisen viestinnän nykytilaa. Tutkimustulosten perusteella tiimien keskinäinen viestintä koettiin onnistuneeksi, mutta tiimeistä ulospäin suuntautuvassa viestinnässä koettiin olevan haasteita. Microsoft Teamsia pidettiin hyvänä sisäisen viestinnän kanavana, mutta sen suuri kanavien määrä ja viestinnän laatu nähtiin ongelmallisina. Tulosten perusteella sisäistä viestintää voitaisiin parantaa sen keskittämisellä, sekä kehittämällä viestinnän suunnitelmallisuutta. The goal of this thesis was to provide information to support the planning, development and implementation of internal communications to Pohjola Insurance’s motor claims service.
Communication plays an important role in an organization in supporting its operations. The success of communication is important so that its goals are met in the desired way. For this reason, it is essential to pay attention to its challenges and develop the communication in a way that it is possible to minimize its interferences. Internal communication mainly involves communication within the organization and people working within it. Internal communications are bound by the same laws as communications in general. Effective internal communication is one of the most significant factors influencing work motivation and comfort.
The research was conducted by conducting a survey of Pohjola Insurance's motor claims service personnel. The purpose of the research was to map the current state of internal communication in the vehicle claims service. Based on the research results, communication between the teams was considered successful, but there were perceived challenges in out-of-team communication. Microsoft Teams was considered a good channel for internal communication, but its large number of channels and quality of communication were seen problematic. Based on the results, internal communication could be improved by concentrating it, as well as by developing systematic communication.
Viestinnällä on tärkeä tehtävä organisaatiossa sen toimintojen tukemisessa. Viestinnän onnistuminen on tärkeää, jotta sen tavoitteet täyttyvät halutulla tavalla. Tästä johtuen sen haasteisiin on oleellista kiinnittää huomiota, ja suunnitella viestintää siten, että sen mahdolliset häiriöt saadaan minimoitua. Sisäinen viestintä käsittää pääasiassa organisaation sisällä tapahtuvan viestinnän sen sisällä toimivien henkilöiden välillä. Sisäistä viestintää koskee samat lainalaisuudet kuin viestintää yleensäkin. Toimiva sisäinen viestintä on merkittävimpiä työmotivaatioon ja -viihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus suoritettiin tekemällä kyselytutkimus Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalvelun henkilöstölle. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ajoneuvokorvauspalvelun sisäisen viestinnän nykytilaa. Tutkimustulosten perusteella tiimien keskinäinen viestintä koettiin onnistuneeksi, mutta tiimeistä ulospäin suuntautuvassa viestinnässä koettiin olevan haasteita. Microsoft Teamsia pidettiin hyvänä sisäisen viestinnän kanavana, mutta sen suuri kanavien määrä ja viestinnän laatu nähtiin ongelmallisina. Tulosten perusteella sisäistä viestintää voitaisiin parantaa sen keskittämisellä, sekä kehittämällä viestinnän suunnitelmallisuutta.
Communication plays an important role in an organization in supporting its operations. The success of communication is important so that its goals are met in the desired way. For this reason, it is essential to pay attention to its challenges and develop the communication in a way that it is possible to minimize its interferences. Internal communication mainly involves communication within the organization and people working within it. Internal communications are bound by the same laws as communications in general. Effective internal communication is one of the most significant factors influencing work motivation and comfort.
The research was conducted by conducting a survey of Pohjola Insurance's motor claims service personnel. The purpose of the research was to map the current state of internal communication in the vehicle claims service. Based on the research results, communication between the teams was considered successful, but there were perceived challenges in out-of-team communication. Microsoft Teams was considered a good channel for internal communication, but its large number of channels and quality of communication were seen problematic. Based on the results, internal communication could be improved by concentrating it, as well as by developing systematic communication.