Poliisin suorittaman modifioitujen moottoripyörien tieliikennekelpoisuuden valvonnan taso Varsinais-Suomessa
Tenhola, Tuomas (2021)
Tenhola, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286154
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään modifioitujen moottoripyörien tieliikennekelpoisuuden valvontaa. Opinnäytetyössä avataan moottoripyörien rakentelua ja yleisimpiä muutoskohteita, joita valvonnassa on hyvä huomioida.
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa aiheen mukaisen valvonnan nykyistä tasoa poliisissa Varsinais-Suomen alueella. Asiaa on selvitetty haastattelemalla moottoripyöräpoliiseja ja perehtymällä moottoripyöräilystä ja moottoripyörien rakentelusta sekä liikennevalvonnasta kertovaan kirjallisuuteen.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Aineiston keräämiseksi haastattelin neljää Lounais-Suomen poliisilaitoksella moottoripyöräpoliisin tehtävissä toimivaa poliisia. Heiltä sain valtavan määrän tietoa, joka myös auttoi tämän opinnäytetyön tekemisessä. Tästä suuri kiitos haastateltaville.
Yleisimmäksi muutokseksi moottoripyörissä nousi esiin tutkimuksessa pakoputkiston muutokset, joista voi aiheutua kovaa melua aivan turhaan. Muita yleisiä muutoksia moottoripyörissä olivat valojen, peilien, takaheijastimen ja rekisterikilven asennon ja paikan muutokset. Valvonnan kannalta ongelmallisin asia on teholtaan rajoitettujen moottoripyörien valvonta, sillä erilaisten tehonrajoitus tapojen selvittäminen vaatii erityisosaamista. Modifioitujen moottoripyörien valvonta on Varsinais-Suomen alueella hyvällä tasolla, mutta siitä huolimatta opinnäytetyön edetessä kehityskohteitakin löytyi
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa aiheen mukaisen valvonnan nykyistä tasoa poliisissa Varsinais-Suomen alueella. Asiaa on selvitetty haastattelemalla moottoripyöräpoliiseja ja perehtymällä moottoripyöräilystä ja moottoripyörien rakentelusta sekä liikennevalvonnasta kertovaan kirjallisuuteen.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Aineiston keräämiseksi haastattelin neljää Lounais-Suomen poliisilaitoksella moottoripyöräpoliisin tehtävissä toimivaa poliisia. Heiltä sain valtavan määrän tietoa, joka myös auttoi tämän opinnäytetyön tekemisessä. Tästä suuri kiitos haastateltaville.
Yleisimmäksi muutokseksi moottoripyörissä nousi esiin tutkimuksessa pakoputkiston muutokset, joista voi aiheutua kovaa melua aivan turhaan. Muita yleisiä muutoksia moottoripyörissä olivat valojen, peilien, takaheijastimen ja rekisterikilven asennon ja paikan muutokset. Valvonnan kannalta ongelmallisin asia on teholtaan rajoitettujen moottoripyörien valvonta, sillä erilaisten tehonrajoitus tapojen selvittäminen vaatii erityisosaamista. Modifioitujen moottoripyörien valvonta on Varsinais-Suomen alueella hyvällä tasolla, mutta siitä huolimatta opinnäytetyön edetessä kehityskohteitakin löytyi