Urheilijan henkilöbrändin merkitys huippu-urheilussa
Kytölä, Maria (2021)
Kytölä, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276066
Tiivistelmä
Tänä päivänä henkilöbrändit ovat näkyvä osa urheilua, mutta aiheen tutkiminen on vielä vähäistä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille nykypäivän näkemys urheilijan henkilöbrändistä ja sen mahdollisuuksista toimeentuloon. Tutkimuksessa tarkasteltiin urheilijan henkilöbrändin keskeisimpiä tekijöitä ja brändin rakentamista. Lisäksi pohdittiin sponsorointiyhteistyön merkitystä ja sosiaalista mediaa henkilöbrändin välineenä.
Opinnäytetyö rakentui kirjallisuuskatsauksen ja toteutettujen teemahaastatteluiden pohjalta. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena rakentui tutkimukselle teoreettinen viitekehys ja työn keskeiset osa-alueet: urheilijan henkilöbrändi, sponsorointiyhteistyö ja sosiaalinen media. Laadullinen tutkimusmenetelmä toteutettiin teemahaastatteluina, jonka teema-alueet pohjautuivat kirjallisuuskatsauksessa nousseisiin osa-alueisiin. Teemahaastattelut tekivät tutkimuksesta syvällisemmän.
Haastateltavia oli yhteensä neljä kappaletta, joista kaksi oli huippu-urheilijaa ja kaksi asiantuntijaa. Haastateltavat henkilöt valikoituivat heidän kokemuksensa ja aihepiirin asiantuntijuuden pohjalta. Haastattelut järjestettiin helmi-maaliskuussa 2021 ja ne suoritettiin yksilöllisesti videovälityksellä sekä nauhoitettiin ja litteroitiin tutkimuksen analysointia varten. Haastatteluissa nousi esille aiheen ajankohtaisuus ja merkittävyys, mitkä tekivät aiheen tutkimisestä tärkeän ja merkityksellisen.
Opinnäytetyö vahvisti teoriakatsauksessa esille tulleita kokonaisuuksia, jotka yhdessä haastatteluiden tulosten myötä toivat esille ajankohtaisia näkökulmia tutkittavasta aiheesta eli urheilijan henkilöbrändistä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että urheilijan toimeentuloon vaikuttaa vahva henkilöbrändi, onnistunut sponsorointiyhteistyö ja sosiaalisen median hyödyntäminen oikein. Onnistuneen brändinrakennuksen lopputulos on se, että se tuottaa urheilijalle ammattimaista toimeentuloa ja mahdollistaa ammattimaisen huippu-urheilun.
Opinnäytetyö rakentui kirjallisuuskatsauksen ja toteutettujen teemahaastatteluiden pohjalta. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena rakentui tutkimukselle teoreettinen viitekehys ja työn keskeiset osa-alueet: urheilijan henkilöbrändi, sponsorointiyhteistyö ja sosiaalinen media. Laadullinen tutkimusmenetelmä toteutettiin teemahaastatteluina, jonka teema-alueet pohjautuivat kirjallisuuskatsauksessa nousseisiin osa-alueisiin. Teemahaastattelut tekivät tutkimuksesta syvällisemmän.
Haastateltavia oli yhteensä neljä kappaletta, joista kaksi oli huippu-urheilijaa ja kaksi asiantuntijaa. Haastateltavat henkilöt valikoituivat heidän kokemuksensa ja aihepiirin asiantuntijuuden pohjalta. Haastattelut järjestettiin helmi-maaliskuussa 2021 ja ne suoritettiin yksilöllisesti videovälityksellä sekä nauhoitettiin ja litteroitiin tutkimuksen analysointia varten. Haastatteluissa nousi esille aiheen ajankohtaisuus ja merkittävyys, mitkä tekivät aiheen tutkimisestä tärkeän ja merkityksellisen.
Opinnäytetyö vahvisti teoriakatsauksessa esille tulleita kokonaisuuksia, jotka yhdessä haastatteluiden tulosten myötä toivat esille ajankohtaisia näkökulmia tutkittavasta aiheesta eli urheilijan henkilöbrändistä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että urheilijan toimeentuloon vaikuttaa vahva henkilöbrändi, onnistunut sponsorointiyhteistyö ja sosiaalisen median hyödyntäminen oikein. Onnistuneen brändinrakennuksen lopputulos on se, että se tuottaa urheilijalle ammattimaista toimeentuloa ja mahdollistaa ammattimaisen huippu-urheilun.